Facebook se chystá na burzu. Kdo zbohatne a co to znamená?

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg se do veřejného obchodování společnosti nikdy příliš nehrnul, nyní se ale podle zdrojů Wall Street Journal k nejvíce očekávanému IPO od doby Googlu konečně schyluje. Kromě interní diskuze o ideální době na počátek obchodování prý již Facebook také jedná s americkou Komisí pro cenné papíry a burzy, která jako orgán oficiálního dohledu musí vstup na burzu schválit.

Zprávy zmiňují, že cílem je provést IPO někdy během období od dubna do června příštího roku a komisi by Facebook měl potřebné dokumenty dodat ještě tento rok. Valuace společnosti? 100 miliard dolarů, přičemž celkem chce Facebook od nových investorů získat 10 miliard. Zdroje ale zdůrazňují, že zatím nebyla učiněna žádná pevná rozhodnutí, Mark Zuckerberg si tedy prozatím stále nechává volné ruce.

Ovlivní noví majitelé akcií směřování společnosti?

Pokud by k veřejnému obchodování za výše zmíněných podmínek došlo, znamenalo by to dvě věci. Za prvé, mezi veřejnost by se rozptýlil celkem desetiprocentní podíl nově vydaných akcií. Připočteme-li k tomu, že velmi pravděpodobně budou chtít vystoupit i někteří prvotní investoři a svoje podíly prodá i část akciemi odměněných zaměstnanců největší sociální sítě, mohl by se veřejně obchodovaný podíl dostat na úroveň, kdy by v souhrnu měl podstatný vliv na hlasování v orgánech společnosti a tím i její směřování.

Jak by se to projevilo na Facebooku, který pod Zuckerbergovým vedením vždy monetizaci a zisk odsouval až na druhou příčku a soustředil se především na vylepšování stávajících produktů a tvorbu nových, by samozřejmě záleželo na tom, co od společnosti budou chtít noví majitelé akcií. Jak zmiňuje John Constine na TechCrunchi, v krajním případě by to mohlo znamenat až sázku na jistý zisk a tedy mnohem méně inovace pro budoucnost, produktovou stagnaci a více reklamy. Podobná nebezpečí si ale současné vedení určitě velmi dobře uvědomuje a je nepravděpodobné, že by nechalo situaci zajít až tak daleko.

Noví miliardáři? Zuckerberg, Saverin a Moskovitz a další

Druhý efekt by byl mnohem prozaičtější, z hlavních podílníků Facebooku by se stali oficiálně miliardáři. Mezi těmito jmény jsou kromě Marka Zuckerberga (24 procent, 24 miliard dolarů) také spoluzakladatelé Dustin Moskovitz (6 miliard) a Eduardo Saverin (5 miliard), jeden z prvních vysokých manažerů společnosti a zakladatel Napsteru Sean Parker (4 miliardy) a jeden z prvních investorů Peter Thiel (3 miliardy dolarů).

Je pravda, že výše uvedené podíly jsou jen přibližné, protože Facebook od jejich vyčíslení vydal akcie pro několik nových investorů. Jejich výše by navíc dále utrpěla rozředěním při vydání deseti procent nových akcií pro IPO. Ani jeden z těchto problémů ale na „hodnotě“ výše uvedených pánů v podstatě nic nemění. Způsob, jakým se prvotní nabídky akcií provádí, a zkušenosti s IPO Facebooku podobných společností totiž ukazují, že tržní ocenění největší sociální sítě by po počátku obchodování a během jeho prvního dne mělo být o 20 až 100 procent vyšší než papírová valuace pro IPO. Tím se rozdíly ve skutečné velikosti podílů více než dorovnají.

Startupová otázka

Každopádně by IPO Facebooku mohlo přinést finální rozřešení technologickými médii často propírané otázky, zda se Sillicon Valley nachází či nenachází uprostřed technologické bubliny, tedy ve fázi významné přeinvestovanosti technologických startupů. Například podle Marshalla Kirkpatricka by pro startupovou scénu mohlo jít o dobrou zprávu. Noví technologičtí boháči přinesou peníze, zkušenosti a ochotu investovat, ještě větší Facebook bude ještě více nakupovat malé i větší rostoucí firmy a celkově by se startupy mohly dočkat pozitivnějšího vnímání.

Via WSJ, WSJ, TC