Facebook rozjel zřejmě poslední velké hlasování. Zapojíte se i vy?

Návrh nových pravidel Facebooku, který má mimo jiné zrušit možnost hlasovat o změnách pravidel, obdržel po svém zveřejnění na stránce sociální sítě plných 19 tisíc komentářů uživatelů. Sociální síť tedy byla podle stávajících pravidel nucena vyhlásit o něm všefacebookové hlasování (potřeba je alespoň sedm tisíc komentářů). To začalo v pondělí a probíhat má přesně týden, tedy do 10. prosince.

Uživatelé mohou navrhované změny odmítnout, nicméně k tomu, aby byl výsledek pro sociální síť závazný, je potřeba nasbírat hlasy od alespoň 30 procent aktivních uživatelů Facebooku. To v současnosti znamená více než 300 milionů lidí. Že by se něco takového mohlo podařit, je krajně nepravděpodobné. V případě, že bude hlasujících pod 30 procent, má výsledek hlasování pro konečné rozhodnutí sociální sítě pouze poradní charakter. Jinými slovy, v takovém případě se nové podmínky na 99 procent stanou účinnými, stejně jako při posledním hlasování letos v červnu. Tehdy hlasovalo 340 tisíc lidí, což není vůbec málo, stále to ale bylo jen mizivých 0,038 procenta ze všech uživatelů.

Co všechno se změní

Asi nejdiskutovanější změnou v nové verzi podmínek je zrušení současného systému hlasování o budoucích změnách podmínek Facebooku. Tato možnost přímé zpětné vazby bude v novém procesu schvalování změn nahrazena dvěma novými prvky. Jde o možnost klást online dotazy přímo Erin Egan, šéfce společnosti pro ochranu soukromí uživatelů, a také o pravidelné internetové přenosy s ní, kdy se jí uživatelé také budou moci ptát na to, co je ohledně soukromí trápí.

Facebook změny v návrhu zdůvodňuje tím, že současný model již není funkční. Lidé místo toho, aby se v rámci hlasování skutečně seznámili s podmínkami a poskytli sociální síti autentickou zpětnou vazbu ke změnám, pouze kopírují odmítavý text z nejrůznějších občanských výzev, které je k tomu vybízejí. Obvykle tak činí bez hlubšího porozumění tomu, co změny skutečně obsahují. A pokud jde o samotné hlasování, je prakticky nereálné přimět k informované volbě 30 procent uživatelů – už jen oznámit možnost hlasování všem uživatelům by vyžadovalo úsilí, které Facebook v minulosti rozhodně ani vzdáleně nevyvinul.

Hlasování se tak stává zbytečnou formalitou, která konečnému schválení podmínek nezabrání a zároveň nepřinese kvalitní zpětnou vazbu od uživatelů – byť je otázkou, jaký díl viny na tom nese sám Facebook. Kromě toho společnost argumentuje i tím, že v posledním roce fungování je tak jako tak pod zvýšenou kontrolou jak americké Federální obchodní komise, tak irského úřadu komisaře pro ochranu údajů, což soukromí uživatelů chrání dostatečně. V Irsku dokonce probíhají pravidelné audity toho, zda Facebook s daty nakládá v souladu s příslušnými předpisy.

Jeden Facebook vládne všem

Kromě zrušení hlasování nicméně návrh nových podmínek obsahuje i několik dalších změn. Předně, místo dosavadního názvu Privacy Policy, česky Podmínky ochrany soukromí, zavádí název Data Use Policy, tedy Podmínky využívání dat. Nový název poměrně dobře odpovídá další podstatné novince. Jde o pravidlo, podle nějž může Facebook kombinovat údaje o uživatelích ze všech služeb, které jsou s ním majetkově propojené.

Jinými slovy, sociální síť může za účelem personalizace služeb a reklamy kombinovat data z Facebooku a Instagramu a využívat je pro přizpůsobení toho, co uživatel uvidí, a to ve všech svých službách nezávisle na tom, ze které z nich data pochází. Do budoucna může Facebook takto zacházet i s daty získanými z jakékoliv další služby, kterou majetkově ovládne (získá v ní rozhodující investiční podíl). V podstatě jde o podobné pravidlo, které letos v nových pravidlech zacházení s údaji uživatelů představil i Google, když v březnu propojil uživatelská data napříč všemi svými službami.

Třetí větší změnou pak je nová formulace u části podmínek věnované soukromým zprávám. Podle ní zmizí možnost uživatelů zabránit tomu, aby jim mezi doručené zprávy přistály i zprávy od lidí, které nemají v kontaktech. V současném znění podmínek tuto volbu uživatelé mají, podle Facebooku to ale často má za následek, že je v rámci konverzací minou důležité zprávy.

Zbývající změny potom jsou spíše vysvětlujícího rázu, kdy Facebook uživatele upozorňuje na některé důsledky, které pro viditelnost jejich profilů a údajů má současné uspořádání sociální sítě. V těchto případech jde o doplnění některých pasáží o text, který má uživatele informovat o souvislostech, které jim nemusí být na první pohled zřejmé. Za všechny jmenujme upozornění, že na profil uživatele se ostatní mohou přes odkazy z veřejných stránek a profilů přátel dostat i tehdy, pokud jej jinak má nastavený jako pro tyto uživatele neviditelný z vyhledávání.

Uživatelé hlasují odmítavě, ale málo

Pokud se rozhodnete hlasovat (můžete zde), nabídne vám sociální síť po odeslání hlasu také možnost sdílet informaci o tom, že jste tak učinili. Publikovaný příspěvek je vždy stejný, ať už hlasujete pro, nebo proti – nijak neupřesňuje, jakým směrem vaše rozhodnutí směřovalo. Přitom ale svou formulací po zběžném přečtení tak trochu vyvolává dojem, že uživatel svým hlasováním změny schválil. Posuďte sami:

Zda se jedná o způsob, jak se Facebook jemně snaží uživatele při hlasování navést k odeslání schvalujícího hlasu, je otázka. Možná je taková interpretace poněkud paranoidní, s pravděpodobností hraničící s jistotou totiž zájem uživatelů dostatečný nebude – k závaznosti hlasování stále chybí 299,9 milionu hlasujících. Na druhou stranu, i pokud hlasování nedosáhne hranice 30 procent uživatelů, takže vedení sociální sítě bude mít volné ruce v rozhodování, přece jen by vše vypadalo lépe při vyrovnanějším výsledku. K vyrovnanosti ale mají současné výsledky daleko, prozatím je při 85 tisících hlasech poměr hlasů zhruba deset ku jedné ve prospěch stávajících podmínek.

Aktuálně verzi nových podmínek s červeně vyznačenými změnami najdete najdete zde.