Facebook vysvětlil fungování svého news feedu a odhalil další plány

Kvůli tomu, jak funguje news feed Facebooku, vznikalo v minulosti mnoho vášní. Někteří uživatelé nebyli spokojeni, že nevidí příspěvky od přátel a stránek, od kterých by je byli rádi viděli. Správci a majitelé stránek zase sociální síť pdezírali, že schválně omezuje viditelnost jejich příspěvků, aby museli víc platit za jejich zviditelňování.

Není divu, že Facebook byl během měsíců a let postupně tlačen k tomu, aby fungování svého news feedu začal lépe vysvětlovat. Tam, kde chybí transparentnost, je totiž pro pochybnosti o skutečných cílech ideální živná půda. A tak včera poprvé ve své historii na fungování feedu sám dobrovolně posvítil. Představil několik jeho nejnovějších úprav, slíbil, že bude informovat i o dalších změnách, a znovu vysvětlil také motivaci stojící za speciálním algoritmem pro řazení příspěvků.

Uživatelé řazení chtějí

Podle Larse Backstroma, jednoho z členů news feed týmu, je řazení dobré pro uživatele. A netvrdí to jen jako svůj nepodložený pocit. Uživatelé totiž vysílají signály, že jim řazení vyhovuje. Jaké signály? Když sociální síť srovnávala hladinu engagementu (aktivitu uživatelů) v news feedu řazeném algoritmem a v news feedu, který byl čistě chronologický, uživatelé byli v neřazeném feedu citelně méně aktivní. Nejenže dali méně příspěvkům Like, okomentovali je nebo je sdíleli dál, ale také si celkově příspěvků přečetli méně.

Cílem Facebooku přitom je, aby toho uživatelé ve feedu přečetli co nejvíc a na přečtený obsah reagovali. To totiž znamená také větší zapojení jejich přátel a stránek, přináší uživatele, které služba víc baví, a ve výsledku generuje více peněz z reklamy a dalších placených produktů pro sociální síť.

Algoritmus vybírá z 1500 příspěvků denně

Počet příspěvků od stránek, přátel a sledovaných uživatelů, ze kterých Facebook vybírá, co zobrazit, není vůbec malý. Podle interního testování, které sociální síť prováděla během července, dělá u průměrného uživatele kolem 1500 příspěvků. Ty sahají od zprávy o svatbě blízkého přítele až po informaci o tom, že dávno zapomenutý spolužák ze školy se spřátelil s někým, koho neznáte a asi ani nikdy nepotkáte.

Je zřejmé, že zobrazovat všechny tyto příspěvky bez rozdílu nemá valného smyslu. Uživatel stejně nemá tolik času, aby je všechny přečetl, a většina z nich ho tak jako tak zajímat nebude. Sociální síť tedy nemá jinou možnost, než příspěvky zobrazovat podle relevance.

Místo aby šel do hloubky v obecném fungování svého algoritmu, Facebook představil tři jeho nejnovější úpravy. První dvě z nich přitom již jsou na službě aktivní, ta třetí je v současnosti dolaďována a bude spuštěna někdy v budoucnu.

Story Bumping zlepšuje engagement

První úprava se jmenuje Story Bumping. Smyslem téhle novinky, která už na Facebooku funguje, je, aby uživatelé nepřišli o starší příspěvky, které zatím nečetli, pokud jsou pro ně tyto příspěvky relevantní. Facebook jednoduše zaznamenává, které příspěvky již uživatel při předchozích návštěvách viděl. Když přijde znovu, nehodnotí relevanci pouze těch příspěvků, které jsou úplně nové, ale i příspěvků, které jsou sice starší, ale prozatím nebyly ve feedu zobrazené na viditelném místě. Sociální síť tyto příspěvky nazývá jako „new to you“, tedy nové pro daného uživatele, ne ale zároveň nutně nové chronologicky.

Mezi všemi „new to you“ příspěvky pak algoritmus vyhodnotí relevanci, a pokud mezi nejrelevantnější zahrne i starší příspěvky, třeba i den nebo víc do minulosti, zobrazí je také na vrcholu news feedu. Stejně jako vždy, i v tomto případě jsou příspěvky primárně řazeny podle relevance. Proto by se takto neměly zobrazovat staré a zároveň zcela nerelevantní posty přátel, stránek a sledovaných uživatelů.

Při A/B testování funkce Story Bumping si sociální síť potvrdila, že u uživatelů zvyšuje engagement. Celkový počet udělených Like a komentářů se zvýšil o 5 procent u přátel a o 8 procent u příspěvků od stránek. Počet přečtených příspěvků ze zvýšil z 53 procent potenciálně viditelných příspěvků, tedy těch, které algoritmus uživateli během dne zařadil do news feedu, na 70 procent.

Last Actor přizpůsobí feed vašim aktuálním zájmům

Jedním z faktorů, které nově hrají roli pro zobrazování příspěvků v news feedu, je také kdo nebo co vás zajímá zrovna teď. Facebook při načítání a hodnocení příspěvků pro účely news feedu vyhodnotí vašich posledních 50 interakcí se stránkami a ostatními uživateli. Nejde přitom jen o Like či komentáře, jako interakce se počítá i zobrazení feedu stránky nebo jejího jednotlivého příspěvku, či prohlížení fotografií dámy nebo sympaťáka, o kterých se vám právě  zdává po nocích. Příspěvky od stránek a uživatelů, kteří patří mezi posledních 50 interakcí, sociální síť při hodnocení relevance mírně zvýhodní.

Last Actor je, jak už vyplývá z jeho fungování, velmi proměnlivý v tom, jaké uživatele (či stránky) zvýhodňuje. Vnáší proto do algoritmu projevy vašich současných preferencí a aktuálního zájmu. Každá další aktivita na síti výsledný efekt tohoto faktoru trochu pozmění. Pokud si tedy pro svou přelétavost hned následující den začnete prohlížet fotografie někoho jiného, Facebook to díky téhle novince okamžitě vezme v úvahu.

Chronological by Actor zabrání nepřehlednosti

Všeobecně je sice řazení příspěvků podle relevance přínosné, nemusí tomu tak ale být úplně vždy. Jednou z výjimek z tohoto pravidla, o kterých Facebook ví, jsou i rychle po sobě jdoucí příspěvky o aktuálních tématech. Abychom to lépe demonstrovali na praktickém příkladu, představte si, že váš kamarád právě sleduje důležitý hokejový zápas na mistrovství světa. Nebo pro ženy, že vaše kamarádka se právě nachází na módní přehlídce jedné z nejlepších oděvních značek. Kamarád samozřejmě považuje za svou povinnost informovat o průběhu zápasu a vývoji skóre, stejně jako kamarádka informuje o mužnosti moderátora a kvalitě jeho vtipů. A protože si nemůže pomoci, musí zároveň srovnávat různé modely, jak se jeden po druhém objevují na přehlídkovém mole.

V takovém případě se samozřejmě hodí, aby informace o gólech, vyloučeních, na sebe navazujících hláškách a zeleném modelu, který je lepší než ten oranžový před ním, byly seřazeny chronologicky. Řazení podle relevance totiž zničí časovou i obsahovou návaznost, kterou jednotlivé příspěvky mají. Facebook aktuálně hledá spolehlivý způsob, jak odhalit u rychle na sebe navazujících příspěvků od jednoho uživatele, že se jedná o tento typ chronologicky navazujících příspěvků.

Až jej sociální síť objeví, můžeme se těšit na funkci Chronological by Actor. Ta zajistí, aby příspěvky byly seřazeny chronologicky. Samozřejmě budou řazeny v obráceném časovém sledu, aby odpovídaly všeobecné organizaci feedu. Nejvýše na stránce tedy bude příspěvek časově poslední, pod ním ten předposlední, a ten nejstarší bude úplně nejníže.

Všechny změny na blogu

Ačkoliv se příliš nemluvilo o obecném fungování news feedu, vysvětlení nejnovějších úprav vneslo hodně světla i do něj. Do budoucna pak sociální síť slibuje, že na svém blogu Facebook for Business bude o všech zásadnějších úpravách algoritmu informovat.

Nově projevená snaha o transparentnost by měla dát větší možnosti všem. Uživatelům, aby si svůj feed přizpůsobili podle svého. Marketérům, aby lépe chápali souvislosti zobrazování příspěvků ze svých stránek. A nakonec i Facebooku, který by se konečně mohl vyhnout podezření, že viditelnost příspěvku snižuje proto, aby donutil marketéry víc platit.