Jako mobilní služba stojí Facebook před zajímavou výzvou. Má své mobilní aplikace, které obsahují všechny jeho funkce, zároveň ale ví, že tyto aplikace nejsou zcela optimální pro oslovení všech uživatelů a využití poptávky na trhu. Sociální síť proto hledá způsoby, jak oslovit i ty skupiny uživatelů, kteří o aplikaci s plnou funkčností sociální sítě nemají zájem, a míří svými zájmy do vod sice příbuzných, ale ne zcela totožných.
Z tohoto soudku je například Facebook Messenger, aplikace, která z Facebooku vytahuje zabudovaný chat, a nabízí jej samostatně. Podobný svou samostatností byl i experiment s Facebook Home, který nebyl jen aplikací, ale rovnou celým systémovým rozšířením pro telefony s Androidem. A třetí do sbírky můžeme zmínit neúspěšnou aplikaci Poke pro iPhony. Šlo o jednoduchý klon Snapchatu, který mazal zprávy po několika vteřinách od jejich doručení. Aplikace se ale mezi uživateli dlouhodobě neujala a Facebook sám o ni nijak nebojoval. Mark Zuckerberg ji dokonce označil za pouhý vtip.
Facebook svůj záměr vytvořit soubor aplikací, které jeho nabídnou jeho dílčí funkce, často nějak dále obohacené či poupravené, zmínil i na akci k příležitosti představení hospodářských výsledků za poslední čtvrtletí roku 2013. Jen o půl dne později pak vyšla na světlo světa další jeho samostatná aplikace, nazvaná Paper.
O aplikaci se již vědělo několik dnů, od doby, kdy o její existenci unikly indicie (o přípravách čtečky se spekulovalo víceméně bez důkazů již přes rok). Málokdo by ale čekal, že k jejímu uvedení dojde tak záhy, jen v několika dnech. Aplikaci společnost prozatím představila tisku a také pro ni vytvořila speciální stránku, kde ji předvádí a uživatele na ni láká.
Uživatelům bude Paper oficiálně zpřístupněn 3. února, a to prozatím pouze těm, kteří mají k dispozici iPhone (o dostupnosti na Android a případně další paltformy zatím firma mlčí). Co čekat ptáte se? Rozhodně velmi hezky graficky zpracovanou čtečku. Ta nabídne algoritmem vybrané fotografie, odkazy a videa od přátel a sledovaných osobností či stránek, a to po boku obsahu vybraného ručně editory Facebooku.
Veškerý obsah Paper zobrazuje na celou obrazovku, bez potenciálně obtěžujících prvků, s důrazem na to, aby si jej uživatelé mohli plně užít. Kromě příspěvků od sledovaných zdrojů bude možné zobrazit obsah i podle Facebookem předpřipravených kategorií. Aplikace bude velmi podobná populárnímu Flipboardu, který kromě zdrojů z Facebooku zobrazuje i příspěvky z LinkedIn a Twitteru.
Právě pro Flipboard by mohl Paper být potenciálně nebezpečný. Facebook totiž svému konkurentovi může znemožnit přístup ke svým datům, a bez příspěvků z největší sociální sítě by aplikace postrádala valnou část svého smyslu. Nelze přitom vyloučit, že v případě úspěchu na iPhonech a případně i na Androidu (pokud pro něj Facebook Paper vytvoří) by k takovému kroku Mark Zuckerberg se svými kolegy mohli chtít přistoupit.
Na druhou stranu, aplikací určených ke konzumování digitálního obsahu je obrovská nabídka, a Facebook nebude mít ani trochu lehké mezi nimi prorazit. S miliardami dolarů v bance a armádou nejtalentovanějších lidí světa k dispozici ovšem firma má dostatečně velký prostor pro experimentování, a případný neúspěch ji příliš trápit nemusí.