Facebook představil hospodářské výsledky a plány do budoucna

Facebook se ve středu večer zpovídal svým investorům a povídání to bylo vážně zajímavé. Sociální síť zveřejnila či potvrdila mnoho informací, o kterých se v minulosti spekulovalo, odhalila několik nových milníků a nastínila, co bude dál.

Tím nejdůležitějším samozřejmě bylo zveřejnění hospodářských výsledků. Za první čtvrtletí byly více než povedené. Investoři očekávali 2,36 miliardy dolarů příjmů, skutečnost ale byla ještě o kousek lepší, 2,5 miliardy. Z toho 2,27 miliardy byly příjmy z reklamy, ze kterých 59 procent byly příjmy z mobilní reklamy. Čisté příjmy (zisk) činily 625 milionů dolarů.

Miliarda uživatelů podruhé

Facebook se natolik soustředí na mobilní příjmy, že otevřeně zanedbává klasické počítače. Z těch má příjmy v podstatě stagnující již od doby, kdy poprvé uvedl mobilní reklamu. Mezi posledním loňským a prvním letošním čtvrtletím pak desktopové příjmy dokonce mírně klesaly.

To ale bohatě vynahradí příjmy z mobilní reklamy, kterou táhnou reklamy na mobilní aplikace. S tímto reklamním formátem sociální síť developerům od jeho uvedení v létě 2012 zařídila již 350 milionů instalací.

Facebook také poprvé překonal miliardu aktivních mobilních uživatelů. Za první čtvrtletí jich zaznamenal ještě o 8 milionů víc, celkem jich tedy bylo 1,008 miliardy. Dohromady bylo aktivních uživatelů 1,28 miliardy. Denně aktivních mobilních uživatelů sociální síť napočítala 609 milionů. To znamená, že těsně přes 60 procent z celkového počtu mobilních uživatelů se na Facebook vrací každý den.

Instagram, WhatsApp a Zuckerbergův profil

Facebook se vyjádřil i ke svým dílčím projektům:

  • Instagram sice již má za sebou první reklamní test, podle Marka Zuckerberga ale do doby, kdy bude služba pro společnost důležitým zdrojem příjmů, stále zbývá několik let. Prozatím je jediným cílem Instagramu uživatelský růst. Služba je v současnosti velikostí srovnatelná s Twitterem, má asi 200 milionů uživatelů.
  • Obdobné platí pro WhatsApp, i u toho se Facebook zatím bude soustředit na uživatelský růst. Služba nedávno oznámila půlmiliardy aktivních uživatelů.
  • Facebook Messenger, aplikace pro posílání zpráv přes Facebook, má 200 milionů aktivních uživatelů.
  • Podobného scénáře jako u Instagramu, WhatsApp a Messengeru se Facebook bude držet i u dalších svých dílčích aplikací. Ty bude postupně jednu po druhé představovat a zjišťovat, jestli u uživatelů mají pozitivní odezvu. Ty z nich, u kterých poptávaná odezva bude, se pokusí rozšířit na alespoň 100 milionů uživatelů. Až pokud se povede dosáhnout většího počtu uživatelů, stanou se takové aplikace zdrojem příjmů.
  • Pokud jde o automaticky přehrávané videoreklamy v news feedu, s těmi bude Facebook experimentovat jen velmi pomalu. Nejprve si chce být jistý, že si na ně uživatelé zvyknou, až pak hodlá zvyšovat jejich počet. Pro tento rok z videoreklam sociální síť nepočítá se žádnými zásadními příjmy.
  • Sheryl Sandberg potvrdila, že Facebook pracuje na mobilní reklamní síti. Ta je „v raných fázích testování“, a stejně jako u videoreklam, nepočítá se s tím, že by Facebooku letos vydělala zásadnější obnos peněz.
  • Sociální síť bude i nadále využívat k důležitým oznámením profil Marka Zuckerberga (použila jej například v případě akvizice společnosti Oculus VR). Pokud nechcete prošvihnout důležitá oznámení, rozhodně je čas začít Marka sledovat.
  • Ze společnosti odchází dlouholetý CFO David Ebersman. Na pozici finančního ředitele působil 5 let.

Akcie Facebooku na zveřejněné zprávy zareagovaly růstem. V after-hours obchodování si polepšily o více než dvě procenta.