Facebook postupně spouští placené příspěvky pro běžné uživatele

Že si mohou marketéři na Facebooku za peníze zviditelnit příspěvky svých stránek, to už není žádnou novinkou. Že tak ale mohou učinit i běžní uživatelé a zviditelnit příspěvky pro své přátele a subscribery, to je rozhodně velká změna. Facebook funkci v posledních měsících testoval a podle všeho se ji rozhodl uvést do praxe, prozatím alespoň v USA.

Zajímavou novou funkci spustil během včerejška Facebook v USA. Řadovým uživatelům umožňuje připlatit si u libovolných příspěvků za to, aby je vidělo více přátel, než ke kolika by se do News Feedu dostaly přirozenou cestou. Systém funguje stejně jako Promoted Posts pro marketéry, s jedním zásadním rozdílem v placení. Zatímco Promoted Posts pro stránky se platí jako běžná reklama podle klasických reklamních metrik, u placených příspěvků pro uživatele je v současnosti taxa pevná ve výši 7 dolarů.

O chystané funkci jsme naposledy podrobněji psali přibližně před dvěma týdny, tehdy ale ještě nebylo jisté, zda nezůstane jen u experimentu. Současný systém odpovídá funkci Highlight, kterou sociální síť spustila těsně před svým květnovým IPO na Novém Zélandu. Tam ovšem byla v době spuštění cena nižší, pouhé dva novozélandské dolary, v přepočtu asi 1,5 dolaru amerického. V USA nicméně bude Facebook s cenou experimentovat a současná taxa se ještě může několikrát změnit, aby dostatečně otestoval, při jaké ceně optimálně vyváží nabídku s poptávkou, aby celkový finanční výnos byl co nejvyšší.

Placené příspěvky pro běžné uživatele

Placené příspěvky Facebook od spuštění na Novém Zélandu testoval již ve více než 20 zemích. Lidé je podle zkušeností sociální sítě používají nejčastěji na důležitá oznámení jakými jsou svatba, narození dítěte a hledání spolubydlícího. Vzhledem k tomu, že se týkají nejen přátel, ale i odběratelů, tedy těch, kdo uživatele sledují pomocí tlačítka Subscribe, mohou přijít vhod každému, kdo se takto na Facebooku zviditelňuje i pomocí svého osobního profilu. S tím souvisí jedno důležité omezení – funkce je prozatím zprovozněna jen pro uživatele, kteří mají v součtu méně než 5 tisíc přátel a odběratelů.

Uvidíme, jaká bude reakce veřejnosti, částečně totiž změna jde proti dlouhodobé filozofii, že Facebook je a vždy bude pro uživatele zdarma. A také by mohla leckoho pořádně zmást. Většina běžných uživatelů nejspíš vůbec netuší, že existuje něco jako Edge Rank (netuší to ani značná část firem) a jejich příspěvky se ani zdaleka nezobrazují všem přátelům. Logicky by se pak mohli začít ptát, za co že to mají platit, a proč Facebook není schopen doručit jejich zprávy přátelům zdarma. Nemluvě o tom, že tak Facebook dává uživatelům do rukou nástroje ke komerčnímu využití jejich soukromých profilů, což v pravidlech sám zakazuje.

Via WSJ

Total
0
Shares
Další články