Facebook plánuje třetí datové centrum za miliardu dolarů

K současným datovým centrům největší sociální sítě v Severní Karolíně a Oregonu má přibýt třetí v americké Iowě. Než bude úplně hotové, mohla by se jeho cena vyšplhat až na 1.5 miliardy dolarů. Facebook se také pokouší zavádět úsporný obrázkový formát WebP od Googlu, prozatím ale s malým úspěchem u uživatelů.

Největší sociální síť Facebook má dnes již přes miliardu aktivních uživatelů, a nepočítaně neaktivních a opuštěných profilů. Spolu s tím je největší hostingovou službou na obrázky na světě a provozuje rozsáhlé reklamní a další nástroje, které v reálném čase algoritmicky vyhodnocují ohromné množství informací.

Nejenže na to Facebook potřebuje ohromnou výpočetní kapacitu, ale také je třeba velké množství prostoru, kam data ukládat. K tomuto účelu plánuje společnost postavit své třetí datové centrum, které by podle odvážného plánu mělo být “technologicky nejvyspělejším datovým centrem na světě”.

Místo v Iowě, o kterém serveru Des Moines Register řekl zdroj z místních úřadů, které s Facebookem jednají, není zvoleno náhodou. Nachází se poblíž mezistátního optického kabelu s obří kapacitou, v oblasti, kde je snadno dostupná elektřina i voda a kde je nízké riziko přírodních katastrof. Jednání o tom, zda se datové centrum bude v místě skutečně nacházet, mají vyvrcholit během dneška posouzením podmínek, které Facebook místním úřadům nabídl. Pokud stavba dostane zelenou, měla by být rozdělena do dvou částí v hodnotě nejméně půl miliardy dolarů každá, a hotové centrum by mohlo vyjít až na 1.5 miliardy.

Kromě datového centra se Facebook snaží své datové náklady řešit i jejich snižováním. Posledním takovým pokusem se stala implemetace WebP, obrázkového formátu souborů od Googlu, který snižuje velikost obrázků oproti nejpoužívanějším souborům typu .jpeg/.jpg o zhruba třetinu při okem málo zachytitelných ztrátách na kvalitě.

Malému vzorku uživatelů, kteří používají Chrome a Operu, prohlížeče kompatibilní s formátem WebP, sociální síť servíruje obrázky v této formě, prozatím se ale dočkala odmítavé reakce. Formát od Googlu totiž zatím není široce podporován většinou grafických nástrojů a tak se s těmito obrázky nedá po jejich stažení dále pracovat.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Reklama stačí už jen online: Jak se dělají sociální sítě s takovým nasazením, že rozhýbou firmu

Slyšeli jste o společnostech, který zázračný Facebook vyvedl z bankrotu a dnes vedou úspěšný byznys? Nebo o těch, které nemrkly jinam než na sociální sítě a jen díky tomu prodávají zboží po tisících kusů? My taky. Tyhle příběhy můžou být reálné: přinášíme teorii i konkrétní příklady ze světa i z tuzemska.
Přečtěte si více

#occupygezi a #istanbul: Sociální média opět zasahují

Původní protesty proti kácení stromů v Istanbulu se během pár dní proměnily v demonstrace proti současné vládě. A protože už se stalo zvykem, že tamější média události bez výjimky ignorují, informace se šíří jak jinak než prostřednictvím blogů, Twitteru a Facebooku.