Facebook plánuje třetí datové centrum za miliardu dolarů

K současným datovým centrům největší sociální sítě v Severní Karolíně a Oregonu má přibýt třetí v americké Iowě. Než bude úplně hotové, mohla by se jeho cena vyšplhat až na 1.5 miliardy dolarů. Facebook se také pokouší zavádět úsporný obrázkový formát WebP od Googlu, prozatím ale s malým úspěchem u uživatelů.

Největší sociální síť Facebook má dnes již přes miliardu aktivních uživatelů, a nepočítaně neaktivních a opuštěných profilů. Spolu s tím je největší hostingovou službou na obrázky na světě a provozuje rozsáhlé reklamní a další nástroje, které v reálném čase algoritmicky vyhodnocují ohromné množství informací.

Nejenže na to Facebook potřebuje ohromnou výpočetní kapacitu, ale také je třeba velké množství prostoru, kam data ukládat. K tomuto účelu plánuje společnost postavit své třetí datové centrum, které by podle odvážného plánu mělo být “technologicky nejvyspělejším datovým centrem na světě”.

Místo v Iowě, o kterém serveru Des Moines Register řekl zdroj z místních úřadů, které s Facebookem jednají, není zvoleno náhodou. Nachází se poblíž mezistátního optického kabelu s obří kapacitou, v oblasti, kde je snadno dostupná elektřina i voda a kde je nízké riziko přírodních katastrof. Jednání o tom, zda se datové centrum bude v místě skutečně nacházet, mají vyvrcholit během dneška posouzením podmínek, které Facebook místním úřadům nabídl. Pokud stavba dostane zelenou, měla by být rozdělena do dvou částí v hodnotě nejméně půl miliardy dolarů každá, a hotové centrum by mohlo vyjít až na 1.5 miliardy.

Kromě datového centra se Facebook snaží své datové náklady řešit i jejich snižováním. Posledním takovým pokusem se stala implemetace WebP, obrázkového formátu souborů od Googlu, který snižuje velikost obrázků oproti nejpoužívanějším souborům typu .jpeg/.jpg o zhruba třetinu při okem málo zachytitelných ztrátách na kvalitě.

Malému vzorku uživatelů, kteří používají Chrome a Operu, prohlížeče kompatibilní s formátem WebP, sociální síť servíruje obrázky v této formě, prozatím se ale dočkala odmítavé reakce. Formát od Googlu totiž zatím není široce podporován většinou grafických nástrojů a tak se s těmito obrázky nedá po jejich stažení dále pracovat.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Infografika: Teenageři a sociální sítě

Jak moc už americké teenagery nudí Facebook? Kolik procent z nich už má na Facebooku rodiče a nejradši by se propadli hanbou, když jim začnou komentovat jejich příspěvky? A co je tedy aktuálně nejvíc "hot" sociální médium pro americké školáky?
Přečtěte si více

LinkedIn radí, jak na něm být vidět. A má na to čísla

Sníte o tom, že se vám díky LinkedIn jednou kdosi ozve s vysněnou pracovní nabídkou? Pak pro to musíte také něco udělat. Pokud chcete být na LinkedIn více vidět, je právě pro vás určen návod, který během včerejška vydala sama sociální síť profesionálů. Základních kroků je jen několik a zvládnout je může opravdu každý.