Facebook plánuje třetí datové centrum za miliardu dolarů

K současným datovým centrům největší sociální sítě v Severní Karolíně a Oregonu má přibýt třetí v americké Iowě. Než bude úplně hotové, mohla by se jeho cena vyšplhat až na 1.5 miliardy dolarů. Facebook se také pokouší zavádět úsporný obrázkový formát WebP od Googlu, prozatím ale s malým úspěchem u uživatelů.

Největší sociální síť Facebook má dnes již přes miliardu aktivních uživatelů, a nepočítaně neaktivních a opuštěných profilů. Spolu s tím je největší hostingovou službou na obrázky na světě a provozuje rozsáhlé reklamní a další nástroje, které v reálném čase algoritmicky vyhodnocují ohromné množství informací.

Nejenže na to Facebook potřebuje ohromnou výpočetní kapacitu, ale také je třeba velké množství prostoru, kam data ukládat. K tomuto účelu plánuje společnost postavit své třetí datové centrum, které by podle odvážného plánu mělo být “technologicky nejvyspělejším datovým centrem na světě”.

Místo v Iowě, o kterém serveru Des Moines Register řekl zdroj z místních úřadů, které s Facebookem jednají, není zvoleno náhodou. Nachází se poblíž mezistátního optického kabelu s obří kapacitou, v oblasti, kde je snadno dostupná elektřina i voda a kde je nízké riziko přírodních katastrof. Jednání o tom, zda se datové centrum bude v místě skutečně nacházet, mají vyvrcholit během dneška posouzením podmínek, které Facebook místním úřadům nabídl. Pokud stavba dostane zelenou, měla by být rozdělena do dvou částí v hodnotě nejméně půl miliardy dolarů každá, a hotové centrum by mohlo vyjít až na 1.5 miliardy.

Kromě datového centra se Facebook snaží své datové náklady řešit i jejich snižováním. Posledním takovým pokusem se stala implemetace WebP, obrázkového formátu souborů od Googlu, který snižuje velikost obrázků oproti nejpoužívanějším souborům typu .jpeg/.jpg o zhruba třetinu při okem málo zachytitelných ztrátách na kvalitě.

Malému vzorku uživatelů, kteří používají Chrome a Operu, prohlížeče kompatibilní s formátem WebP, sociální síť servíruje obrázky v této formě, prozatím se ale dočkala odmítavé reakce. Formát od Googlu totiž zatím není široce podporován většinou grafických nástrojů a tak se s těmito obrázky nedá po jejich stažení dále pracovat.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Nejzajímavější sociální a mobilní kampaně

Tentokrát se nám tu sešel silný výběr. Díru do světa zase jednou udělala slovenská Zaraguza díky chytrému vylepšení Facebooku, další inovativní agentury zase dokázaly neobvykle využít třeba aplikaci Draw Something nebo funkci přeskakování reklamy na YouTube. A nechybí ani kampaně roztomilé, krutopřísné nebo vyloženě morbidní.
Přečtěte si více

Překvapení od Facebooku: všestranné vyhledávání podle sociálních vazeb

Příšerné vyhledávání na Facebooku právě začalo dávat smysl a jeho nová podoba umožní zužitkovat nejrůznější sociální data, která si zatím nechával pro sebe. Můžete se totiž zeptat prakticky na cokoliv a hledat třeba fotky svých přátel z konkrétního místa a doby, nechat si doporučit restauraci či zubaře, prohledávat přátele podle zájmů nebo zkusit najít ideálního partnera mezi přáteli přátel.