Facebook plánuje revoluci ve smajlících

Současná podoba internetových smajlíků podle všeho nevyhovuje největší sociální síti, Facebooku. Její vedení totiž pověřilo umělce pracujícího pro Pixar, aby vytvořil takové emotikony, které budou lépe pokrývat skutečnou škálu lidských emocí.

Smajlíky a emotikony existují v digitálním světě od doby, co jej začali používat lidé s potřebou vyjadřovat emoce (nejsme si úplně jistí, zda se to vztahuje i na úplně první uživatele z řad IT profesionálů; nedokážeme to ale vyloučit). Zpočátku byly a často dodnes jsou vyjadřovány pomocí obyčejných písmen, čísel, symbolů a interpunkčních znamének. Ovšem jak se doba posouvala, řada služeb začala tyto textové emotikony nahrazovat obrázky.

Přitom není bez zajímavosti, že první emotikony v pravém slova smyslu existují mnohem, mnohem déle. Podle Wikipedie se váží k využívání telegrafů, kde se již v polovině 19. století používala kombinace 73 jako zkratka za “s láskou a polibky”. Počátkem 20. století byla stejná fráze vyjadřována kombinací 88. V různých podobách pak emotikony prochází celým 20. stoletím, i když pouze sporadicky. Přece jenom, bez existence digitální komunikace nebyl k jejich širšímu užívání žádný důvod.

Ve své většině se obrázky, které se nyní v digitální komunikaci jako emotikony využívají, vážou k tradičně využívaným shlukům znaků vyjadřujícím základní emoce. Svojí dávku emotikonů má i Facebook, který jich obsahuje pěknou řádku. Pokud jste si je nikdy nehledali, budete překvapeni, pravděpodobně je totiž ani všechny neznáte:

Tato dávka facebookových smajlíků se ale podle všeho brzy změní. Sociální síť totiž oslovila umělce Matta Jonese, animátora věhlasného studia Pixar (Příběh hraček, Hledá se Nemo, Úžasňákovi a další), aby pro ni vytvořil smajlíky nové, které budou lépe odpovídat tomu, jak se lidé opravdu cítí. A to nejen co do nabídky emotikonů, tedy aby pro každou prožívanou emoci existoval smajlík, ale také co do jejich podoby.

Z hlediska potenciálu je v tomto ohledu Pixar dobrá volba. Společnost nejen sleduje všechny studie lidských emocí a jejich každodenní podoby, ale také je z pochopitelných důvodů sama zkoumá. Pokud je v hraném filmu třeba, aby herec emoci dobře zahrál a divák mu ji tak uvěřil, v animovaném ji musí tvůrci mít velmi dobře odpozorovanou a být schopni ji ve své tvorbě přesně vyjádřit. Čím živěji a lidštěji taková emoce vypadá, tím přesvědčivější, emočně nabitější a v konečném důsledku i úspěšnější bude výsledek.

“Facebook byl dostatečně chytrý, aby si uvědomil, že tradiční emotikony jsou dost slabé. V Pixaru se nad emočními stavy zamýšlíme každý den, s každou naší kresbou. Naše práce je formována roky a roky studií, neustále sledujeme lidská gesta a výrazy lidí v běžném životě,” vyjádřil se Jones pro BuzzFeed.

Za účelem lepšího splynutí smajlíků s prostředím Facebooku prý Jones zkoušel modrou barvu místo klasické žluté, s výsledky ale nebyl příliš spokojen. Experimentuje nicméně i s jinými barvami, takže výsledek by měl být příjemně originální. Navíc za účelem zvýraznění emoce prosazuje smajlíky animované, v pohybu, nikoliv statické. Jak asi jeho práce vypadá, na to se můžete podívat níže. Jde o černobílé skicy některých emocí, které se podařilo BuzzFeedu získat. Kromě klasik tu najdete třeba emoce mateřské lásky, slabosti, ujišťování či hloubání.

Nápad je to rozhodně skvělý, teď už jen bude záležet na provedení. Úplně nadšení nejsme ze zmínky o pohyblivých smajlících, které obvykle v psaném textu spíš vyrušují, než aby mu dodávaly náladu. I tady ale bude záležet na tom, jak nakonec bude výsledek vypadat. Třeba nás Facebook příjemně překvapí ;-).

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Infografika: Jak na Facebookové soutěže

Soutěže na Facebooku jsou téma, které si pozornost rozhodně zaslouží. Už proto, že nejde jen o to vymyslet dobrou a uživatelsky přitažlivou soutěž, ale také splnit všechny podmínky, které sociální síť ukládá, a v neposlední řadě též naplnit vlastní marketingové cíle. Pojďme si zopakovat základní kroky s přehlednou infografikou.
Přečtěte si více

Zaměstnanci stále více chtějí využívat sociální nástroje, i ti v Česku

Microsoft zveřejnil průzkum, který ukazuje, že podle mínění téměř 40 procent firemních zaměstnanců v Evropě pomáhají nástroje sociální komunikace zvyšovat jejich produktivitu. Současně 27 procent dotázaných cítí, že jejich firmy hodnotu těchto nástrojů spíše podceňují. Nejčastějšími důvody restrikcí byla obava o bezpečnost (65 %) a ztrátu produktivity (58 %).
Přečtěte si více

Jak by vypadaly změny na Facebooku ve skutečném životě

Parta stojící za YouTube kanálem Extremely Decent vytvořila povedenou parodii spadající do populární kategorie "kdyby Facebook byl skutečný svět...". I když se u nás obvykle na Facebook díváme spíše z marketingového pohledu a pro značnou část změn máme pochopení, otravnost neustálých úprav z pohledu běžného uživatele se v tomto případě povedlo zachytit takřka dokonale.