Facebook opět testuje placené příspěvky pro běžné uživatele

Placená reklama na Facebooku by nemusela zůstat jen doménou firem. Po několika měsících od prvních experimentů mezi běžnými uživateli nyní Facebook rozšířil testování možnosti zaplatit si za to, že důležitý příspěvek uvidí více přátel. K realizaci je zatím nejspíš stále poměrně daleko, zdá se ale, že se sociální síti tento nápad zalíbil.

První zprávy o pokusech s placeným zviditelněním příspěvků na soukromých profilech se objevily letos v květnu. Testování se tehdy omezilo na Nový Zéland a funkce se jmenovala Highlight. To se nicméně zřejmě pletlo se stejným názvem funkce pro zvýraznění příspěvků v rámci Timeline a nyní tak došlo k přejmenování na Promote an Important Post. Podle nejnovějších zpráv (mimo jiné na Hacker News) probíhá současná vlna testů v řadě zemí světa a na širším vzorku uživatelů.

“Rozšiřujeme test, který začal v květnu a umožňuje lidem zaplatit si za zviditelnění statusu, aby ho více přátel vidělo ve svém news feedu. Neustále testujeme nové funkce napříč celou službou. Tento konkrétní test má jednoduše otestovat zájem lidí o tuto metodu sdílení s přáteli,” uvedl k tomu Facebook, který jinak testované funkce obvykle vůbec nekomentuje.

Už teď je jasné, že by plošné zavedení podobné funkce vyvolalo nemalé vášně. Částečně jde proti dlouhodobé filozofii, že Facebook je a vždy bude pro uživatele zdarma, hlavně by ale mohla leckoho pořádně zmást. Většina běžných uživatelů nejspíš vůbec netuší, že existuje něco jako Edge Rank (netuší to ani značná část firem) a jejich příspěvky zdaleka nevidí každý. A logicky by se pak mohli začít ptát, za co že to mají platit, a proč Facebook není schopen doručit jejich zprávy přátelům zdarma.

Nemluvě o tom, že by tak Facebook dal uživatelům do rukou nástroje ke komerčnímu využití jejich soukromých profilů, což v pravidlech sám zakazuje (“Nepoužijete svůj osobní profil Timeline ke svému komerčnímu obohacení, například prodeji svých aktualizací stavu inzerentovi”).

Jistě si lze představit případy, kdy by uživatelé měli zájem dosah svých příspěvků posílit, například při pořádání akcí nebo při důležitých životních událostech. Budou ale také mít zájem začít přes Facebook platit? A platit za to, co považují už nyní za samozřejmé? Nebo se tak jen posílí pocit, že to, co dostávají, zjevně není to nejlepší? Každopádně zatím není jasné, zda se tento nápad vůbec bude realizovat, kolik přesně by taková reklama stála, od čeho se cena bude odvíjet a jak se propagace projeví na podobě a umístění výsledného příspěvku.

Via IF, TNW

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Diskuze s Obamou lámala na Redditu rekordy

Mnoho rekordů zlomila středeční volná debata amerického prezidenta Baracka Obamy na sociální síti Reddit. Reddit musel jen na jeho vlákno vyčlenit několik desítek serverů navíc a kromě toho Obama jako první v historii překonal návštěvnost úvodní stránky.