Facebook od A do Z. Lekce pátá: Facebook aplikace I.

Facebook nejsou jenom stránky, ale také neuvěřitelně silná platforma pro aplikace všeho druhu. Aplikacím se budou věnovat další díly pravidelného seriálu od odborníků z agentury Brandz Friendz, který nás provede úskalími Facebooku.

U aplikací mám velký problém – kde začít. Možnosti využití a funkcionalit jsou prakticky nezměrné – s přivřeným okem si troufnu uvést, že do Facebooku lze přenést jakoukoli běžnou funkcionalitu viditelnou jinde na webu. Aplikace lze rozličně dělit a zase slučovat do množin a podmnožin podle technologie, účelu, mechaniky a dalších kritérií. Nicméně pokusím se ve třech po sobě jdoucích dílech vypíchnout to nejzásadnější a signifikantní. Začnu proto třemi zásadními body:

  • Bez aplikací se podle mě nedá budovat úspěšná a profesionálně vypadající facebooková prezentace. Myslel jsem si kdysi opak, a to dokonce tak, že jsem na tom budoval podnikatelský záměr, a se vší odpovědností opakuji, že bez aplikací to nejde.
  • Samozřejmě, účelem a jedním z cílů aplikace může být zvyšovat fanouškovskou základnu, doplňovat kampaň, předávat sdělení o slevě, nové kolekci nebo vylepšení chuti výrobku… Aplikace je ale generátor kvalitně segmentované, snadno kvalitativně rozšiřovatelné (nebál bych se říct CRM) databáze kontaktů. To je její základní účel a důvod pro existenci. O svých fanoušcích na stránce de facto nevíte nic – neznáte ani jejich reálné jméno, adresu, jasné a pevné id, e-mail, nic – a tohle vše a ještě víc vám nabízí aplikace.
  • Aplikace propojující webovou a facebookovou funkcionalitu jsou zásadním prvkem ve změně paradigmatu nahlížení na to, jak má vypadat “web”. Kdybyste před osmi lety řekli programátorovi, aby do svého webu zaimplementoval script jakési online služby odněkud z Palo Alta, dostal by psotník nebo záchvat smíchu. Dneska rád a dobrovolně implementuje Like button pod každou položku v e-shopu.

Ukázka canvas aplikace

Z technického pohledu se Facebook aplikace dělí do dvou základních skupin: první jsou aplikace, které Facebook zobrazuje v záložce na Facebook stránce nebo na tzv. canvas stránce (apps.facebook.com/něco). Pro brandové aplikace jsou zásadně vhodnější aplikace “záložkové”, tedy běžící na vaší Page. Zaprvé z hlediska upevnění vztahu mezi značkou a prezentovanou aplikací – prostě sedí na stránce a je s ní spojená. Zadruhé, což je konkrétnější důvod, záložková varianta nepotřebuje pro ověření, zda je uživatel fanouškem stránky, průchod permissionem, umí si na tuto informaci “sáhnout” přímo na stránce; vzhledem k tomu, že podmínka “aplikaci smí použít pouze fanoušci, klikni na Like a uvidíš víc” je velmi častá a adekvátní, pokud je cílem aplikace nárůst fanoušků, je to zásadní výhoda oproti canvasu. Canvasové aplikace jsou častější u standalone aplikací typu velkých facebookových utilitárních nebo herních projektů, typickým představitelem je Farmville.

Ukázka záložkové aplikace

Druhou variantou je integrace funkcionalit, které Facebook nabízí pro webové stránky nebo i mobilní aplikace (!) v rámci Facebook SDK. Jinými slovy se uplatňují u propojení Facebooku a webu. Sahají od zjednodušení registrace a pozdějšího logování uživatele až po složitější Open Graph implementace s publikováním specifické aktivity na profil – jako jsou tlačítka Doporučit, Open Graph sdělení z Deezeru “uživatel XY poslouchá skladbu YZ” apod. Deezer a FAB.com vám můžu doporučit jako ideální studijní materiál. Pozor, implementace moderních Facebook prvků využívajích plně možností OpenGraphu není legrace a má řadu technologických a legislativních restrikcí.


Ukázka mobilního prostředí Facebooku

Facebooková aplikace v zásadě sestává ze dvou základních prvků – její základní funkcionality a “social” prvků, které by dohromady měly tvořit harmonický celek. Je nutné si uvědomit, že Facebook je prostředí, které se z technologického hlediska mění výrazně rychleji a zásadněji, než webové prostředí mimo něj. To znamená, že vývoj aplikací pro web a pro Facebook je jiný sport, protože se hraje na jiném hřišti. Část aplikace “web” se příliš nemění – to je víceméně starý dobrý Python, PHP apod. Facebooková část, která v součtu hraje stejně výraznou roli, je sice taky vlastně jen starý dobrý PHP a Javascript , jenže se zaznamenatelně změní bratru co 3 měsíce a jednou za rok ji tým okolo Marka Zuckerberga předělá úplně. Z toho mj. plyne potřeba kontinuálních updatů těch aplikací, které mají běžet v delším časovém úseku – a protože se to neděje, je Facebook velkým pohřebištěm nefunkčních aplikací, které tu odkazují na slavnou 404, tu jim chybí protokol https, jinde spadla databáze… My jsme naštěstí nuceni se na změny neustále adaptovat díky požadavkům kladeným na Facebook Preferred Developery, mezi něž patříme, a díky počtu vyráběných aplikací (statisticky spouštíme jednu za 2,5 dne), ale nechat si ujet vlak půl roku znamená hodně samostudia.

Ze dvou částí se sestává i sběr údajů a dat, které aplikace generuje. Jedna leží kdesi na serveru (na straně vývojářů, klienta apod.) a druhá je zakořeněná ve Facebooku. Krása a děs facebookových aplikací a jeden ze zásadních prvků je Permission (AUTH) Dialog, který jsem zmiňoval již minule. Každý permission se rovná (může rovnat) dalšímu sloupci v databázi, resp. dalšímu souboru informací, které uživatel o sobě dává všanc, a věřte mi, že jsou to tak přesná a do hloubky jdoucí data, že nějaké MML je oproti tomu dětská hra. Tohle je ten zásadní důvod, proč aplikace dělat.

Sony Vaio před několika lety vytvořilo hru, v níž bojovali roboti sestavení z multimediálního obsahu, který kdy uživatel nahrál na Facebook. Aplikace ho kompletně nasála.

Je otázkou, zda vůbec vytvářet aplikace, které tento proces v sobě nemají. Mrtvolné, neinteraktivní a “nesociální” záložky s otevírací dobou provozoven, mapami obchodním domů nebo panelů s jídelními lístky je plný Facebook a řekl bych, že zaznamenají maximálně jednotky kliků ročně. Timeline laout záložkám nepřeje – na stránky smaotné chodí málokdo. Z těch jednotek procent fanoušků, co přijdou přímo na Page, pak další jednotky procent klikají na ovádací panely stránek, a z nich jednotky procent rozklikávají rolovací menu tak, aby odkryli starší nebo upozaděné aplikace. Čili, až na obhajitelné výjimky, tohle nebývá nejlepší investice.

Příště více o uživatelích, motivacích, typech aplikací a prací s databází v kombinaci s reklamou. Těšíme se na vás a předem díky za zpětnou vazbu v komentářích na naší Page nebo Twitteru!

Eduard Krečmar, Pavel Hacker

Total
0
Shares
Další články