Facebook najal PR firmu aby zavařila Googlu

Obchod není procházka růžovou zahradou, ale tvrdá a nelítostná hra a evidentně si to uvědomují i čtyři nejzajímavější hráči: stagnující Microsoft, snaživý Google, uzavřený Apple a rychle se vzmáhající Facebook. Většina jejich konkurenčních soubojů probíhá v jistém nepsaném rámci, nedávno se ale stalo něco, co internetový svět minimálně zarazilo. Minulý týden 3. května dostal Chris Soghoian, známý veřejný kritik Googlu, e-mailem nabídku PR agentury Burson-Marsteller, aby svým jménem podepsal připravený článek burcující proti Google Social Circle.

Social Circle není nebezpečný

Nabídku poskytl bývalý reportér National Journal John Mercurio, který TOP5 PR agenturu v USA Burson-Marsteller poctil přijetím pracovní nabídky teprve minulý rok. E-mail mluvil o ohrožení bezpečnosti dat milionů nic netušících Američanů, které je třeba před tímto nebezpečím neprodleně zachránit pořádnou mediální smrští. Ještě by snad bylo dobré doplnit, že teprve asi před měsícem dospěl Google k dohodě s Federální obchodní komisí pokud jde o nepovolené nakládání s e-maily, ke kterému docházelo ve službě Buzz. Právě tímto faktem se mail bohatě oháněl.

Abychom čtenáře uvedli do děje, Google Social Circle je doprovodná funkce Gmailu, která vám zobrazí nejen vaše vlastní kontakty (nazvané „primární kontakty“), ale také kontakty vašich kontaktů (které nazývá „druhotné/sekundární kontakty“). Tyto kontakty určuje na základě dat z Google účtů uživatele (včetně Gmailu) v kombinaci s údaji, které jsou na webu veřejně dostupné. Ačkoliv funkce jistě může vzbuzovat jisté pochybnosti, i vůči Googlu kritický Soghoian se vyjádřil, že obvinění v článku navrženém agenturou Burson jsou přehnaná, agentura „dělá z komára velblouda“ a Social Circle není nebezpečný. Kromě toho Soghoian na e-mailovou výměnu reagoval i na Twitteru.

Příběh pokračuje, na řadě jsou noviny

To ale není vše. O zhruba týden později vyšel článek v USA Today, který snahy agentury o zdiskreditování Googlu přes Social Circle  potvrdil. Kromě toho se ukázalo, že se kampaně účastnil ještě jeden další mediálně známý a relativně čerstvý zaměstnanec B-M. Jde o Jima Goldmana, ještě nedávno oporu zpravodajství CNBC. Ten reportéry USA Today přesvědčoval ke zpracování negativního článku o Social Circle, jím vznesené připomínky se ale po bližším zkoumání opět ukázaly jako přehnané. Když následně chtěli reportéři jeho vyjádření, přerušil s nimi kontakt.

Nechtění diváci těchto událostí si chtě nechtě museli klást stejnou otázku, kterou Jimu Mercuriovi v e-mailové výměně položil již Chris Soghoian. Kdo za tím stojí? Kdo to platí? Podezření padalo tu na Apple, tu na Microsoft, pravda ale byla mnohem překvapivější. Šlo o Facebook. S tímto odhalením přišel dnes The Daily Beast, kterému to povrdili jak mluvčí B-M, tak Facebooku.

Facebook se bojí?

Podle vyjádření Facebooku za objednávkou stály dva důvody. Tím jedním měla být skutečná obava, že Social Circle ohrožuje soukromí uživatelů a nedovoleným způsobem nakládá s jejich daty. Druhý důvod byl mnohem prozaičtější, Google pro určení sekundárních kontaktů využívá i veřejně přístupná data z Facebooku, což se největší sociální síti nelíbí.

Co to celé znamená a proč je to tak zajímavé? Jedno z vysvětlení, která se nabízejí, říká, že Facebook si není svou silou a zároveň bezzubostí Googlu v sociální oblasti tak jistý, jak se navenek tváří. Proto se snaží jakékoliv snahy svého konkurenta rozbít ještě dříve, než by se snad mohly rozjet a způsobit mu výraznější konkurenční problémy. A k tomu může patřit i znevěrohodnění Googlu v očích veřejnosti tak, aby lidé společnosti svoje data nebyli vůbec ochotni poskytnout.

Čímž ovšem nechceme říci, že je dobré svoje data bez rozmyslu poskytovat komukoliv. Ať už se jedná o Google, Facebook, Microsoft, Apple nebo pěknou studentku v obchodě s potravinami za rohem.

Via TDB, TNW, Forbes