Facebook má novou strategii jak z Credits udělat jedinou měnu

Že chce Facebook svou virtuální měnu udělat povinnou, o tom se Mark Zuckerberg nechal slyšet již v průběhu dubnové konference f8. Mnoho detailů sice tehdy známo nebylo, jako ostatně není ani teď, nicméně veřejně se vědělo, že společnost jedná s hlavními tvůrci sociálních her již od konce minulého roku. K tomu se přidala vyjádření Zuckerberga pro Bloomberg („Bude jediná virtuální měna, kterou budou uživatelé platit napříč všemi aplikacemi“) a Deb Liu, která nijak nevyvrátila tvrzení, že s jinými platebními systémy se do budoucna nepočítá. Ve výsledku to tedy vypadalo, že kredity brzy budou měnou nejenom povinnou, ale také jedinou.

Kredity se zatím moc nechytají

Jak se ale zdá, prosazení téhle myšlenky není tak jednoduché, i když má Facebook zdánlivě všechny trumfy v rukou. Jednoznačně méně vadí menším tvůrcům her, kterým spolupráce s Facebookem přináší marketingovou propagaci. Takový CrowdStar nejenže podepsal s Facebookem dohodu o pětiletém výhradním používání kreditů ve svých hrách, ale také pomáhal s jejich masovějším rozšířením tím, že za instalaci své červnové novinky Hello City nabízel 5 kreditů zdarma.

Naopak Zynga z případného diktátu kreditů velkou radost nemá. Pro pochopení proč je třeba se seznámit s tím, jak kredity fungují. Jeden kredit má cenu 10 dolarových centů a lze je koupit po deseti kusech za dolar. Ve chvíli, kdy s nimi uživatel zaplatí v aplikaci, která nepatří přímo Facebooku, se ale celý proces komplikuje. Vlastník aplikace dostane pouze 7 centů za jeden kredit, 3 centy si strhává Facebook. Ačkoli z prodeje virtuálních měn platí prodávající aktuálně provize platebním systémům, což jsou náklady, které by se u kreditů přenesly na Facebook, fixní třetina z výnosů plus ztráta kontroly nad virtuální měnou není pro společnosti schopné účinně si vlastní hry propagovat vůbec výhodným obchodem.

Nová zbraň: kredity zdarma

Propojení instalace Hello City s rozdáváním kreditů se pravděpodobně příliš neujalo, když se Facebook rozhodl přistoupit ke kroku ještě o stupeň radikálnějšímu a nyní rozdává náhodně vybraným hráčům 10 až 25 kreditů, aniž by se o to museli jakkoliv zasloužit.

Rozdávání kreditů

Cílem není nic jiného, než tvůrce her motivovat, aby umožnili ve svých hrách placení kredity, a to prostřednictvím zvýšení jejich množství v oběhu. Přeci jen, pokud každý z 500 milionů uživatelů sítě dostane zdarma 10 kreditů, je to v součtu dostatečně motivující částka, i kdyby si ani jeden z nich žádné další kredity nikdy nepřikoupil.

Vyděláme všichni, láká Zuckerberg

Mark Zuckerberg kredity vehementně propaguje jako ideální řešení pro všechny. „To, že by tu měla být pouze jedna měna, má svůj smysl. Když budu hrát třeba hru od CrowdStar, kde si pořídím kredity, nemůžu s nimi jít hrát něco od Zyngy, což není moc pohodlné. Jeden z největších problémů s prodejem virtuálního zboží je to, že zákazník musí pokaždé znovu sáhnout po kreditní kartě. Pokud místo současného stavu bude jen jedna univerzální měna a jeden obchod s ní, vydělají tím uživatelé i developeři.“

To ovšem není tak úplně pravda, tvůrcům her může ztráta kontroly nad měnou dost zkomplikovat život. Většina her funguje na principu dvou měn, z nichž jedna je volně dostupná ve hře, druhou je třeba koupit. V celé řadě her ovšem je onu druhou měnu možno v jistém omezeném množství získávat i plněním různých úkolů. Obvykle aby si uživatel vyzkoušel, k čemu všemu mu může být dobrá, a později ji ochotněji nakoupil. Pokud tvůrci budou muset používat univerzální měnu prodávanou Facebookem, tato možnost jim odpadne

Via IF, ISG