Facebook je žalován za tlačítko Like kvůli patentu z roku 1998

Používáte v názvu slovo face nebo book a pohybujete se v prostředí sociálních médií či alespoň online služeb? Pak jste v minulosti měli velkou šanci, že si na vás došlápne Facebook s tím, abyste si jméno změnili a neporušovali tak jeho ochrannou známku. Své by o tom mohli vyprávět Socialbakers, dříve Facebakers, které přesně tahle záležitost postihla. V jejich případě to sice bylo spíš dobře (už neměří jen Facebook a nové jméno zní mnohem lépe), nic to ale nemění pro zástupy těch, kterým se činnost významně zkomplikovala, byť třeba ochrannou známku Facebooku nenarušovali záměrně.

Nyní se duševní vlastnictví, oblíbený nástroj společnosti Marka Zuckerberga v cestě za světovou dominancí, tak trochu obrátilo proti svému věrnému uživateli. Společnost Rembrandt Social Media se totiž rozhodla vymáhat patent, který v roce 1998 registroval nizozemský programátor Joannes Jozef Everardus van Der Meer a týká se jedné ze stěžejních funkcí Facebooku.

Nejde o nic jiného než tlačítko Like. To Van Der Meer patentoval pro službu sociálního diáře Surfbook, kde uživatelé mohli „lajkovat“ obsah diářů ostatních uživatelů. Programátor mezitím zemřel a patent v současnosti vlastní jeho manželka, která si patentovou společnost Rembrandt Social Media vybrala, aby ji ve sporu zastupovala. Společnost žalobu podala 5. února u soudu v americké Virginii.

Je nepravděpodobné, ať už ve sporu vyhraje kdokoliv, že by funkce z Facebooku zmizela. I v případě, že by soud dal žalobě za pravdu, bude mnohem pravděpodobnější, že se majitelka patentu chce svézt na vlně úspěchu sociální sítě a na svém nenadálém pokladu pomocí licenční smlouvy vydělat. Vzhledem k důležitosti tlačítka Like na sociální síti, kde kolem něj stojí celá řada funkcí jako fanouškovské stránky, hodnocení obsahu i sdílení obsahu z externích webů, by Facebook neměl příliš na vybranou než na dohodu přistoupit a za patent platit.

Dobrá zpráva pro sociální síť je, že maximální platnost patentů uznávaná mezinárodně napříč celým vyspělým světem, je 20 let. To znamená, že i kdyby společnost Rembrandt Social Media spor vyhrála (a je otázka, zda soud vznesený nárok uzná), Facebook by nemusel na základě patentu platit za tlačítko Like déle než do roku 2018.