Facebook jde proti neúplným statusům, v news feedu dá přednost klasickým odkazům

Facebooku oznámil další změny v řazení news feedu a v systému, podle kterých toto řazení provádí. Podle plánů sociální sítě to odnesou především ti, kdo se pomocí nejednoznačných, zvědavost vyvolávajících nadpisů či popisků u odkazů snaží co nejvíc uživatelů nalákat, aby na odkaz kliknuli (tzv. click-baiting, doslova „návnada na klik“).

Sníží se i priorita url linků ve statusech a u fotografií, naopak bude Facebook dávat přednost odkazům, které budou v klasickém odkazovém formátu s náhledem.

Cílem celé akce je snížit v news feedu počet příspěvků, které přitahují velké množství kliknutí, ale lidé je ve skutečnosti vlastně ani příliš nečtou. Doposud vysoký počet kliknutí měl za následek, že se příspěvek s takovým odkazem začal zobrazovat v news feedu i dalších uživatelů, a postupně vytlačoval jiný obsah.

Facebook bude za účelem rozpoznání click-bait odkazů sledovat dva ukazatele:

  • Jak dlouho uživatel tráví po kliknutí mimo news feed — pokud uživatel klikne na Facebooku na odkaz, ale mimo news feed poté stráví jen minimum času, jde podle sociální sítě o náznak, že se jedná o click-baiting. Odkaz u uživatele pouze vyvolá zvědavost, kterou prokliknutím uspokojí, ale dál jej už článek nezajímá.
  • Poměr prokliků vůči Like a komentářům — odkazy usilující o počet prokliků vysokou nejednoznačností také podle sociální sítě zpravidla nedostávají tolik Like a komentářů, jako klasické články či odkazy na obsah, kde uživatel předem ví, co jej čeká. Facebook proto chce sledovat poměr prokliknutí vůči další aktivitě na odkazu (Likes, komentáře, sdílení). Pokud bude prokliků v poměru k ostatní aktivitě nápadně moc, vyhodnotí sociální síť odkaz jako „klikací návnadu“.

celebstyleweekly-new

Přednost dostanou odkazy v základním formátu

Novinky, které sice přímo souvisí s potlačováním click-baitingu, ale dotknou se úplně všech stránek, nachystal Facebook i pro ostatní typy prolinků. Facebook bude zvýhodňovat odkazy v jejich základním formátu, oproti odkazům, které jsou součástí fotografie či statusu.

Odkazování v popisku fotografie je přitom na Facebooku běžnou strategií. Fotografie mají dlouhodobě nejvyšší engagement ze všech příspěvků a stránky se umístěním linků k obrázkovým příspěvkům snažily využít trendu jejich vyšší oblíbenosti.

S oznámenou změnou už se ale tahle strategie nevyplatí. Facebook bude zvýhodňovat ty odkazy, které budou držet strukturu odkazového příspěvku (Link Post), včetně nadpisu článku, perexového obrázku a první věty či dvou z perexu pro kontext. Motivací Facebooku je, že tento typ odkazů zobrazuje více informací, aby se uživatel mohl zodpovědně rozhodnout, zda chce kliknout či nikoliv. Jde tak opět o boj proti click-baitingu, i když nepřímo. V tomto případě ale změna ovlivní i ty stránky, které odkazy v popiscích obrázků dosud používaly zcela legitimně.

atlantic-seafood2

culinarian-new

Diskuze k článku