Facebook, Instagram, miliarda dolarů a souvislosti

Instagram, ke dni ohlášení akvizice přesně 551 dní stará služba pro pořizování a sílení fotografií na chytrých telefonech, si odbyl relativně divoké dva týdny. Zhruba před týdnem vyšla vůbec první verze jeho aplikace pro Android, na kterou uživatelé této mobilní platformy čekali celou věčnost, zatímco verzi pro iPhony využívaly desítky milionů lidí. O několik dní později, minulý čtvrtek, došlo k investici několika prestižních venture kapitálových firem ve výši 50 milionů dolarů při ocenění Instagramu na půl miliardy. A během pondělního amerického rána se objevila senzační zpráva – Facebook Instagram koupil za neuvěřitelnou miliardu dolarů, samozřejmě v kombinaci hotovosti a cenných papírů.

Akvizice z čistého nebe?

Celé to zní tak trochu zvláštně, hlavně vzhledem k tomu, jak dlouho se předtím kolem Instagramu nic nedělo. Společnost měla za sebou jen první dvě vlny investic, jednu seed ve výši půl milionu dolarů a jednu andělskou čítající 7 milionů ve stejné měně. Pokud jde o platformy, Instagram byl od ledna minulého roku přítomen pouze na iPhonech, na jeho aplikaci pro Android se muselo dlouho dlouho čekat a vyšla až počátkem tohoto dubna. I tak se ale Instagram za nějaký rok fungování, do ledna 2012, dostal na 15 milionů uživatelů. O tři měsíce později má i díky spuštění Androidí verze, na kterou se hladoví uživatelé sesypali jako psi, kolem 30 milionů.

Androidí verze aplikace je také naší první zastávkou, která stojí za bližší zkoumání. Instagram ji vydal 3. dubna a během prvních 24 hodin překonal milion stažení. Kromě velkého zájmu od uživatelů Androidu se ale také dočkal velké kritiky od části stávajících uživatelů. Tuto skupinku si pracovně můžeme nazvat třeba iPhoní aristokracií,což je název příznačný hlavně proto, že rozhořčení bylo způsobena přívalem „androidího plebsu“ do milované aplikace. Nemálo uživatelů už tehdy poprvé veřejně vyhrožovalo, že aplikaci zcela opustí.

Investice donutila Facebook jednat

Čas pokročil o dva dny a přišel další zajímavý milník, přestože v tomto případě až do včerejška neznámý. Instagram uzavřel s renomovanými investorskými firmami Sequoia Capital, Thrive Capital a Greylock Capital investici ve výši 50 milionů dolarů, při tržním ocenění hodnoty celé společnosti na 500 milionů. Proč získávat investici, když chci za několik dní stejně prodat, ptáte se? Neptáte se sami, na tuto otázku se již kdekdo pokoušel odpovídat. Objevila například spekulace, že šlo o vypočítaný tah, jak zvýšit hodnotu Instagramu pro akvizici Facebookem.

Pravděpodobnější se ale zdá informace Business Insideru, že investorské společnosti (ani Instagram samotný) neměly v té době o pondělní akvizici takříkajíc ani páru. Obě strany počítaly s tím, že Instagram bude i nadále fungovat samostatně a šlo o peníze na další rozvoj startupu. Facebook ovšem po investici znejistěl, Instagram kontaktoval se svou nejnovější nabídkou, která nebyla z jeho strany první, a k dohodě prý obě strany došly během 24 hodin před včerejším oznámením.

Velký zájem Facebooku bylo možno předvídat

Proč tak náhlý zájem ze strany Facebooku? Kromě toho, že mohl být vyvolaný nějakou náhlou nabídkou z jiné strany, kterou Facebook nechtěl nechat uskutečnit (například Apple nebo Google), existovaly jisté indicie této akvizice ve veřejně přístupných dokumentech již několik posledních měsíců. Na mysli nemáme nic jiného než tzv. S-1 podání Facebooku, viz náš článek Facebook před vstupem na burzu odhalil skoro vše. Jde o kombinaci přihlášky k IPO podávané americkým úřadům a informačního letáku pro investory pro případ, že vstup na burzu dostane zelenou.

V těchto dokumentech Facebook výslovně uvádí, že fotografie a jejich sdílení a prohlížení jsou centrem jeho zájmu a jedním ze stěžejních pilířů. A na jiném místě zase to, že největším nebezpečím pro společnost je nejistota pokud jde o rozvoj mobilního internetu a uplatnění se na něm. Pokud tyto dvě věci spojíte dohromady, dostanete mobilní pořizování, sdílení a prohlížení fotografií, tedy oblast, ve které vlastní aplikace Facebooku příliš nebodují (řekneme-li to citlivě). Zato bodoval někdo jiný, a to natolik, že se pro pořizování fotek na iPhonech stala jeho aplikace málem populárnější, než nativní fotografická aplikace těchto přístrojů.

Pro Facebook jde o strategické vítězství

Facebook tak akvizicí zabil dvě velké mouchy jednou ranou, a k tomu se zbavil jedné malé mušky, která mu beztak již delší dobu nepříjemně bzučela v uchu. Předně, vyřešil svoje problémy s mobilním sdílením fotografií, protože nejúspěšnější aplikace v tomto sektoru nyní patří jemu. Za druhé, odstranil jedno velké nebezpečí, které mu na trhu hrozilo, a to úspěch nezávislého Instagramu, který jej při nejnepříznivějším možném vývoji mohl v mobilním sdílení fotografií zcela zastínit.

A nakonec se zbavil i oné malé bzučící mušky, která neustále dotěrně připomínala, že by Instagram snad mohl koupit některý z velkých konkurentů Facebooku. V tom horším případě by to byl Google, v ne o tolik lepším případě Apple. Vzhledem k výše napsanému už se vlastně ani příliš nelze divit onomu astronomickému ocenění, kterého se Instagram v rámci akvizice dočkal.

Instagram zůstane jak je

Akvizici jako takovou a její okolnosti jsme sice již probrali, stále nám tu ale zbývá jedna otázka, podstatná hlavně pro stávající uživatele Instagramu. Co bude dál? Jak dopadne Instagram po spojení s Facebookem? Naplní se nejčernější obavy jeho starých (iPhone) i nových (Android) uživatelů, kteří nyní, jen týden po vzájemné nevraživosti, hrozí odchodem ruku v ruce nerozdílně jako bratři, protože očekávají totální zničení svojí milované aplikace? Leccos naznačují příspěvky Marka Zuckerberga a šéfa Instagramu Kevina Systroma.

Systrom mluví o tom, že „Instagram nikam neodchází“ a že i pod taktovkou Facebooku se bude dále pracovat na „přidávání nových funkcí a hledání nových cest, jak prohlížení mobilních fotografií udělat ještě lepším“. Zuckerberg zase zdůrazňuje, že je „třeba být velmi opatrný“ a „stavět na přednostech Instagramu místo integrování všeho do Facebooku“.

Co z toho vyplývá? Nějakého toho hlubšího propojení mezi oběma společnostmi se sice pravděpodobně dočkáme (integraci do Timeline a Open Graphu již Instagram má), jinak ale vše nasvědčuje tomu, že Instagram bude v budoucnu  fungovat samostatně, podobně jako před lety YouTube po akvizici Googlem. Pokud by totiž Facebook zkoušel do vývoje Instagramu zasahovat, nebo službu snad dokonce natvrdo integrovat, velkou část své miliardové investice by tím pravděpodobně prohospodařil.

Pro zajímavost doporučujeme také: Co na převzetí Instagramu Facebookem říká český a světový Twitter