Facebook Home se nám celkem líbí, nenaleťte ale podvodníkům

Obyvatelé Spojených států se očekávané androidí novinky Facebook Home dočkali už v pátek, pro zbytek světa ale zatím žádné konkrétní datum není. Na speciální facebookové microsite v tuto chvíli najdete pouze stručné „již brzy“ a ani v poměrně podrobné české nápovědě se o dni uvedení nic nedozvíte. Přímo v obchodě Google Play pak na vás čeká konstatování, že pro tuto zemi aplikace není k dispozici.

Už v minulosti se stalo, že Facebook nakonec nové funkce zpřístupnil šířeji, než původně ohlásil, takže jsme po Home vytrvale čmuchali už od pátku – bohužel neúspěšně. A přestože se Google snaží podvodné aplikace potírat, čas od času do obchodu proniknou falešné imitace, které cílí právě na takové bloudící duše. Poznáte je celkem snadno, protože buď chtějí za stažení peníze (Facebook Home je zdarma), nebo jejich vývojářem není Facebook. Někteří vývojáři se sice jako Facebook tváří, ale u jejich názvu chybí modrý symbol pro „top developery“ a prozradí je také absence dalších facebookových aplikací v portfoliu.

Zájem po celém světě je zkrátka obrovský a napomáhá tomu i vydatná marketingová kampaň, zejména v podobě televizní reklamy, resp. online videa. A musíme uznat, že dříve poněkud neobratný (přinejmenším) Facebook se s každým novým videem zlepšuje a blíží se svým vzorům, kterými jsou v tomto ohledu očividně Google či Apple. Zejména poslední video, které na svém profilu představil i sám Mark Zuckerberg a také v něm vystupuje, nás už skutečně nadchlo:

Každopádně už jsme to nevydrželi a stáhli jsme si již dříve uniklou aplikaci ve formátu APK, která bez problémů funguje i v češtině. A docela rozumíme tomu, proč Facebook svůj androidí domov vytvořil – skutečně přináší nový způsob prohlížení příspěvků, který má své opodstatnění. Najednou objevíte jejich skrytou vizuální stránku, která v klasickém news feedu nikdy nevynikne. Fotky vypadají cool (ano, jako z Instagramu) a v ruce náhle držíte ultimátní prokrastinační nástroj – přesně jak přiznávají reklamy, které vlastně propagují Home jako možnost snadného úniku od reality dostupnou na jediný dotek.

Co je ale hlavní – jestli také patříte mezi ty, kteří už dávno vzdali snahu projíždět celý news feed a držet krok se všemi příspěvky přátel, máte v ruce perfektní řešení. Z Facebooku se díky Home stává až nečekaně svižná vizuální platforma, mnohem intenzivnější než na desktopu nebo v rámci klasické aplikace. Pokud nemáte spousty aktivních přátel, obsah se docela rychle vyčerpá, ale alespoň vás nepohltí víc než párkrát za den.

Pravda, hodnocení jsou zatím docela špatná a zdaleka nejvíc lidí dává to nejnižší možné. Otázkou ale je, zda nejde hlavně o uživatele, pro které tahle věc z různých důvodů prostě není. Jakmile si svůj Android trochu víc tuníte, používáte widgety a podobně, asi nadšením skákat nebudete. Ale pokud ne a na news feed jinak nemáte čas nebo chuť, plní svůj účel přesně jak slibuje a ještě se příjemně ovládá. Že to není zrovna ambiciózní cíl? Inu, nové tlačítko Like zkrátka ani Mark Zuckerberg nedokáže vymyslet každý den.

Narazili jsme i na pár chyb, ale rádi si v tomto ohledu počkáme na nějakou pokročilejší oficiální verzi. Zajímavé je, že Home v základním nastavení funguje i nad zamčenou klávesnicí, takže si může statusy prohlížet kdokoliv a dokonce i psát komentáře. Naštěstí se to v nastavení aplikace dá jedním dotykem změnit. Platí také, že cokoliv, co není fotka, nefunguje zdaleka tak dobře (obrázek se pak přiřadí náhodně a občas to moc neladí). Ale už jsme se stejně tak trochu smířili s tím, že dřív nebo později na Facebooku skoro nic než obrázky nebude a jeho vlastní algoritmy tomu dávají za pravdu.

Problémem může být nemožnost prvním pohledem zkontrolovat počet nových e-mailů nebo aktuální čas a rychle skákat mezi aplikacemi skrze notifikace, i to se ale dá v nastavení změnit. Nutnost dostávat se k obsahu telefonu přes obsah na Facebooku nicméně trochu vadí pořád a i ty dva pohyby navíc, které vás dělí od ikon na domovské obrazovce, jsou problém. Nicméně, dejme tomu šanci. Osobně nakonec ale stejně nejspíš dojdu k tomu, že Facebook pro mě prostě není tak důležitý (jeho osobní dimenze, ne pracovní), aby mi to za to stálo. Otázkou je, pro kolik lidí dostatečně důležitý je.

Mimochodem, na The Next Web najdete návod, jak aplikaci nainstalovat a spustit i na těch zařízeních s Androidem, která nejsou oficiálně podporována.