Facebook formálně ukončí Sponsored Stories, fakticky ale poběží dál

Reklama na Facebooku nazvaná Sponsored Stories, která využívá uživatele a jejich Likes ke zvýšení engagementu, počátkem dubna formálně skončí. Na Facebooku se tím ale reálně mnoho nezmění. Tzv. “sociální kontext”, na kterém Sponsored Stories stojí, totiž budou marketérům nabízet úplně všechny reklamní formáty.

Když Facebook představil před lety reklamu Sponsored Stories, byla to rozhodně pozoruhodná událost. Reklama do sebe integrovala skutečnou aktivitu uživatelů, díky které byla (v systému sociálních vazeb tzv. přátelství) relevantnější a zajímavější pro jejich přátele a známé.

Pokud Jan dal Like stránce svojí oblíbené obuvní značky, jeho kamarádka Petra viděla v reklamě Sponsored Story nejen upoutávku na tuto značku, ale také informaci o tom, že ji Jan podporuje. Protože se dobře ví, že na doporučení od přátel lidé dají mnohem víc, než jakoukoliv reklamu, sázel Facebook, že by ji to mohlo přesvědčit, aby jí sama také dala šanci.

A skutečně, nová reklama se docela dobře uchytila. Facebook velmi rychle ověřil, že má u uživatelů násobně větší odezvu i úspěšnost, než reklama klasická, a začal na ni marketéry aktivně lákat. U těch to samozřejmě mělo úspěch, nová reklama jim totiž nabízela zajímavé možnosti. Část uživatelů sice nebyla spokojená, jejich názor ale v těch dobách vedení Facebooku příliš neřešilo. Podobně, jako u dnes již legendárních změn nastavení soukromí ze stejné doby, kdy Facebook uživatelům bez výraznějšího upozornění plošně přenastavil viditelnost nově psaných příspěvků na veřejnou.

Oběť zjednodušování

Vraťme se zpět do přítomnosti. Facebook minulý rok oznámil, že bude zjednodušovat reklamní formáty, které (nejen) podnikatelské veřejnosti nabízí. V rámci tohoto zjednodušení se také rozhodl zavést sociální kontext do všech svých zbývajících reklamních formátů. zavedl tím do nich právě ten prvek, který dříve Sponsored Stories odlišoval od ostatních reklam.

Sponsored Stories tím ztratily na významu, a sociální síť se nijak netajila tím, že se blíží jejich konec. Minulý týden konečně Facebook datum upřesnil. Vytvářet nové reklamy Sponsored Stories již by nemělo být možné nyní, v dubnu navíc Facebook přeruší i zobrazování těch existujících. Zůstane už jen reklama se sociálním kontextem, která by ale v praxi měla nabízet v podstatě to samé jako Sponsored Stories, jen lépe.

Soud za falešné Likes

Jedním z důvodů, proč se Facebook rozhodl Sponsored Stories jako takové zrušit, může být i soudní spor, v rámci jehož mimosoudního řešení sociální síť loni slíbila vyplatit miliony dolarů svým uživatelům. Problémy se ale tlačítku Like, které tehdy hrálo hlavní roli, nevyhýbají ani nyní. Podle nové žaloby, o které média informovala také koncem minulého týdne, čelí sociální síť žalobě za to, že si u svých uživatelů vytváří sociální kontext falešný sama tak, jak se jí to hodí.

Žaloba, o kterou jde, tvrdí, že Facebook za žalovaného bez jeho přičinění dal Like stránce USA Today. Tu následně pomocí sociálního kontextu pod jeho jménem zviditelňoval reklamou mezi jeho přáteli. Není to poprvé, kdy sociální síť čelí nařčení, že na ní uživatelům přibývají v rámci Likes i stránky, jejichž fanoušky se sami “zaručeně” nestali.

Prozatím se takovou činnost nikdy nikomu nepodařilo Facebooku bez pochybností vyvrátit. Falešné Likes se ale prozatím také nikdy neřešily u soudu. Soudní spor tak slibuje, že by do této otázky mohl konečně vnést jasno. My ostatní se tak snad definitivně dozvíme, jestli těm, kdo takto sociální síť obviňují, Facebook jejich Likes doopravdy sám podstrkuje, nebo jim jen příslovečně špatně slouží jejich děravá paměť.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Defriendtion: Potrestejte otravné zlozvyky facebookových přátel

Tlačítko "To se mi nelíbí" asi čas od času chybí všem. Příspěvky o tom, co měl kdo k obědu, padesátá fotka sebe sama v koupelně, nesmyslné používání hashtagů nebo rádoby hluboké pravdy si totiž nic jiného nezaslouží. Asi se ho jen tak nedočkáme, tvůrci Defriendtion ovšem přišli s aplikací, která nám to částečně vynahradí.