Facebook experimentuje s trendujícími tématy přímo v news feedu

Před necelým měsícem, v polovině ledna, spustil Facebook uživatelům v USA, Velké Británii, Indii, Austrálii a Kanadě novou funkci Trending Topics. Facebook se s ní inspiroval u ostatních sociálních sítí, kde je zpravidla dosti populární. O zavedení trendujících témat na největší sociální síti se již delší dobu spekulovalo, a existovaly náznaky, že na nich společnost pracuje.

Trendující témata Facebook v lednu omezil nejen geograficky, ale i funkčně. Zobrazují se jako speciální widget na pravé straně obrazovky při prohlížení news feedu. Jde o prostor nad pravým reklamním sloupcem, kde jsou zatím pro české uživatele k nalezení doporučení lidí, které by mohli znát, či stránek, které by je mohly zajímat. Tyto sekce nebyly v americké verzi Facebooku trendujícími tématy zrušeny, nový widget je pouze odsunul níž.

Po skoro čtyřech týdnech od uvedení sociální síť testuje, zda by se trendující témata nedala využít i přímo v news feedu. Informují o tom stránky AllFacebook a InsideFacebook, zaměřené právě na dění na doméně Facebooku a pod jeho pokličkou.

trending story

Experimenty probíhají dva. V tom prvním, nápadnějším, Facebook uživatelům přímo v news feedu zobrazuje příspěvky, které se populárních témat týkají. Takový příspěvek je označen slovem „trending“ a zpravidla nepochází od stránky či z profilu, které uživatel sleduje.

Druhý test potom pouze využívá zobrazování populárních hastagů, které přidává k tématicky příbuzným příspěvkům. Odkaz na hashtag, spolu s údajem o počtu nedávných příspěvků, které se ho týkají, se zobrazuje v záhlaví tématických příspěvků v news feedu.

sochi trending hashtag

Vzhledem k tomu, že čeští uživatelé prozatím trendující témata vůbec nemají (a ani není jasné, kdy by je mít mohli), je víc než pravděpodobné, že se jim vyhnou i oba zmíněné experimenty. Přesto je zajímavé sledovat, jak se k sobě největší sociální sítě světa neustále přibližují. Zatímco Facebook vykrádá povedné funkce Twitteru, kromě trendujících témat například také hashtagy a tlačítko Follow (dříve Subscribe), Twitter se svému největšímu konkurentovi stále více přibližuje designem.