Facebook dnes vstoupí na burzu v rekordním IPO historie

Nejprve několik čísel shrnujících údaje kolem vstupu sociální sítě na burzu. Facebook v rámci IPO prodává celkem 421,233,615 akcií, za cenu, která nakonec během včerejška byla stanovena na 38 dolarů za kus. V tomto ohledu se dokonce objevila informace, že některé osoby přítomné finálnímu jednání o ceně dokonce navrhovaly cenu stanovit ještě výš, nad horní hranicí předběžného rozmezí 34-38 dolarů, tento návrh ale neprošel.

Z celkového počtu akcií je 180 milionů akciemi přímo od Facebooku, za které sociální síť získá 6.84 miliardy dolarů hotovosti na další investice a rozvoj. Zbytek, zhruba 241.2 milionu akcií, jsou části podílů stávajících investorů Facebooku. Kdo kolik prodává a kolik komu po IPO zbyde se můžete podívat například na americkém Fortune, zajímavou informací přitom je, že až na vyjímky prodávají investoři spíše menší části svých podílů, a většinu vlastněných akcií Facebooku si nechávají. Mark Zuckerberg si podle valuace 38 dolarů za akcii podrží podíl v hodnotě asi 19.1 miliardy a k tomu přes 50 procent hlasovacích práv.

Kromě výše zmíněných akcií nabízí Facebook ještě tzv. over-allotment, opce na dalších 63.2 milionu kusů akcií pro případ vysoké poptávky. V součtu si tak noví investoři z řad široké veřejnosti mohou rozdělit až 484.4 milionu akcií za cenu 18.4 miliardy dolarů.

Třetí největší IPO historie USA, sedmé největší globálně

Pokud jde o souhrnou cenu prodaných akcií, nebude sice IPO Facebooku největší historie, to ale není jediný možný ukazatel. Když se totiž podíváme na  cenu sociální sítě jako celku, tedy součet ceny všech vydaných akcií, je Facebook s hodnotou 104 miliard dolarů s velkým náskokem nejdražší společností ke dni IPO v historii Spojených států. Do nynějška držela rekord společnost United Parcel Service, která měla valuaci ke dni vstupu na burzu 60 miliard dolarů.

Pokud jde o onen tradičnější ukazatel, tedy součet prodaných akcií v den IPO, je na tom Facebook o malinký kousek hůř. Nebudeme-li počítat over-allotment, což jsou opce na akcie místo samotných akcií, a k jeho zobchodování tak dochází až dodatečně, je Facebook v historii Spojených států třetí, s hodnotou IPO skoro přesně 16 miliard dolarů. Před sociální sítí jsou pouze italská energetická společnost ENEL SpA, která měla hodnotu IPO 16.5 miliardy dolarů bez opcí, a karetní společnost Visa, která v roce 2008 dosáhla na metu 17.86 miliardy dolarů. Naopak automobilka General Motors, která tento týden rozhodla o stopce pro reklamu na největší sociální síti, je s IPO 15.77 miliardy dolarů v USA až čtvrtá.

Globálně pak před Facebookem jsou ještě tři asijské finanční instituce obchodované na Hongkongské a Šanghajské burze (dvě banky a jedna pojišťovna) a japonský telekomunikační gigant NTT Mobile obchodovaný na burze v Tokyu.

Desetkrát větší než Google

Špatně si Facebook nevede ani oproti ostatním technologickým IPO. Ve srovnání s Googlem, který se začal obchodovat v roce 2004, má hodnotu IPO skoro 10x větší (18.4 miliardy dolarů včetně opcí oproti 1.9 miliardy včetně opcí Googlu) a cenu společnosti ke dni IPO asi pětkrát větší – 104 miliard dolarů vs. 23 miliard.

Na druhou stranu ovšem, Google dnes má cenu přes 200 miliard dolarů, mnohonásobně větší příjmy i zisky a podle některých názorů i výkonnější reklamu. Facebook bude mít co dělat, aby svým novým akcionářům nabídnul v příštích letech stejné zhodnocení investice, jaké Google přinesl po IPO svým. Pro Facebook je v tomto ohledu špatnou zprávou, že akcie většiny jeho technologických souputníků, kteří v posledních měsících vstupovali na burzu, ve velké většině případů spíš ztrácely.

Facebook oslavil celonočním hackathonem

Koneckonců leccos napovídá i poměr ceny a příjmů největší sociální sítě. Zatímco při současné ceně 104 miliard dolarů za akcii by Facebook byl 23. největší společností USA, pokud jde o celoroční příjmy, je podle serveru Wall Street Journal až na 909. místě. V tomto ohromném rozdílu hrají roli dva klíčové faktory. Předně, Facebook je stále ještě jednou nohou ve fázi pouhého startupu, který ideální obchodní model a další zdroje monetizace pořád do jisté míry hledá, což znamená, že investoři neplatí za současný stav, ale za budoucí potenciál. Za druhé, na vysoké ceně Facebooku se podílel ohromný hype, který jeho IPO doprovázel, snad ještě mnohem víc, než jiné vstupy technologických společností na burzu z posledních měsíců, jako LinkedIn, Zynga a Groupon.

Facebook vstup na burzu v noci na dnešek oslavoval celonočním hackatonem, v němž jeho zaměstnanci měli zkusmo vyvíjet nové nápady a funkce, kterými by se sociální síť dala uživatelsky dále vylepšit. Hackathon odstartoval ve čtvrtek v sedm večer amerického času a skončit měl v půl sedmé ráno.

Samotné obchodování akcií Facebooku na burze NASDAQ má začít v 11 hodin dopoledne východního amerického času, tedy v našich pět hodin odpoledne.