Facebook chce srazit své datové přenosy o 20 procent

Facebook Home se možná příliš neujal, přesto ale má svůj význam. Pro největší sociální síť se totiž stal důležitým experimentem v oblasti datové efektivity aplikací. Facebook Home ale není to jediné, čím se zaobírá nová zpráva iniciativy Internet.org.

V dokumentu A Focus on Efficiency dlouhém sedm desítek stran lze nalézt mnoho příkladů z minulosti Facebooku, kterými společnost dokládá, jak se s výzvami optimalizace efektivity přenosů dat svého času vypořádala největší sociální síť.

V druhé části dokumentu potom společnosti Qualcomm a Ericsson rozebírají budoucnost datových přenosů. Podle jejich názoru bude do deseti let potřeba přenášet až tisíckrát více dat, než v současnosti.Vychází přitom z nikterak nerealistického scénaře – že potřeba datových přenosů se globálně každoročně zvedne na dvojnásobek.

Dokument lze v celé délce nalézt jako PDF zde. Vybíráme několik zajímavostí:

  • s pomocí obrázkového formátu WebP od Googlu chce Facebook srazit své datové přenosy o 20 procent; prozatím je novinka aktivní pouze v aplikaci pro Androidy
  • společnost připomíná otevřený Open Compute Project, s jehož pomocí může každý vytvořit efektivní datové centrum (tedy každý, kdo na to má peníze); díky projektu sama sociální síť vybudovala jedno z nejefektivnějších datových center světa Luleå ve Švédsku
  • Facebook Home sice možná není uživatelsky příliš úspěšný, sociální síť si ale na aplikaci vyzkoušela nejrůznější způsoby, jak svým uživatelům šetřit mobilní data; při mobilním připojení tak aplikace stahuje obrázky v menší kvalitě, zatímco při přístupu k wi-fi se automaticky předzásobí datově náročným obsahem, který později zobrazuje, aniž by bylo třeba stahovat další informace
  • Facebook v současnosti hostuje 250 miliard fotografií, každý den jich přibývá 350 milionů
  • denně je publikováno 4.75 miliardy statusů, odkazů, komentářů a dalšího obsahu, a je 4.5 miliardkrát použito tlačítko Like; každý den uživatelé odešlou an největší sociální síti 10 miliard zpráv

Pokud si přepočítáte statistiky týkající se fotografií, vyjde vám asi 220 fotografií na každého aktivního uživatele, a kolem 4 tisíc nových fotografií nahraných každou sekundu. A to rozhodně není málo.

Pokud vás ovšem téma datové efektivity zajímá, jsou statistiky Facebooku to asi vůbec nejméně zajímavé, co vám zpráva dokáže nabídnout. Proto pro všechny ty z vás, kdo plánují vytvořit online službu pro stovky milionů či miliardy uživatelů, je nejnovější dokument iniciativy Internet.org tak trochu povinným čtením.