Facebook bude reklamy vybírat podle zpětné vazby od uživatelů

Cílem Facebook s jeho news feedem, tedy kanálem novinek od přátel a sledovaných stránek a osobností, je jasný. Sociální síť chce poskytnout uživatelům co nejrelevantnější obsah, který by je zaujal, a motivoval je nejen strávit zde více času (a shlédnout více reklam), ale především zase se brzy vrátit zpátky.

Stejným způsobem jako běžný obsah vybírá Facebook i reklamy. Také u nich existuje snaha vybírat podle relevance. Relevantnější reklama znamená nejméně to, že uživatele (tolik) neobtěžuje. V ideálním případě mu ale může její shlédnutí i nějakým způsobem pomoci.

Aby byly reklamy v news feedu co nejrelevantnější, bere sociální síť v úvahu několik faktorů. Tím nejdůležitějším je samozřejmě cílení zadané přímo marketéry. Pokud je reklama zacílena na muže mezi 18 a 30 lety, je jasné, že ji Facebook nebude zobrazovat ženám nad 50 let.

Kromě toho ale Facebook započítává i to, jak uživatelé na různé reklamy reagují. A právě důležitost této skupiny vlivů má s novou změnou algoritmu, kterou Facebook v pátek oznámil, posilovat na významu. Varianty jsou dvě:

  • uživatel na určitý typ reklamy pravidelně kliká, komentuje ji, dává jí Like – algoritmus takovým lidem bude reklam stejného typu zobrazovat v budoucnu víc
  • uživatel reklamu schovává či reportuje – Facebook omezí počet podobných reklam, které takový člověk uvidí

Pokud tedy uživatel všechny reklamy na elektroniku, které jsou mu zobrazovány, ze svého news feedu schovává, sociální síť mu je časem přestane zobrazovat. Naopak pokud reklamy na restaurace a jídlo vždy komentuje, pravidelně na ně kliká a dává jim Like, je pravděpodobné, že jich uvidí čím dál tím víc. Je totiž pro takové reklamy velmi relevantním publikem, a je velmi pravděpodobné, že jej nejen neobtěžují, ale nezřídka přímo těší.

Co je na oznámení překvapivé? Hlavně to, že k posilování vlivu zpětné vazby přistupuje Facebook až teď. Rozhodně ale je lepší pozdě, než-li později, jak nakonec říká i název jedné komedie s Jackem Nicholsonem v hlavní roli. Pro nás všechny to (doufejme) bude znamenat méně obtěžujících reklam, což je rozhodně dobře.