Facebook bude cílit reklamu podle našich internetových aktivit

Facebook ve čtvrtek oznámil, že brzy začne pro cílení reklamy používat jako vodítko to, co jeho uživatelé dělají na webu a v mobilních aplikacích. Tomuto způsobu cílení reklamy bude sice možné se vyhnout, sociální síť to ale zájemcům sama nijak neulehčí.

Jako příklad uvádí shánění nové televize. Na webu a přes mobil si zřejmě budete dělat průzkum, přičemž je pravděpodobné, že se vám na sociální síti později objeví reklama na televize. Uvidíte také více reklamy na elektroniku všeobecně, protože Facebook usoudí, že by se vám k vaší nové televizi mohla hodit třeba i herní konzole.

Způsob, jak se reklamě vyhnout, spočívá v systému Digital Advertising Alliance. Nové cílení reklamy nepůjde vypnout přímo na Facebooku, ale pro desktopovou reklamu pouze na této stránce. Pro mobily je pak třeba použít nastavení reklamy v operačních systémech Android a iOS. V Androidu tuto volbu najdete v nastavení pod položkami Účty>Reklama, na iOS bude cesta Nastavení>Soukromí>Reklama.

Inzerentům Facebook slibuje, že cílení podle navštívených stránek dále zlepší výkonnost reklamy, protože se bude zobrazovat jen tomu, pro koho má nejvyšší relevanci. Nové cílení se jich bude týkat automaticky, ve svých postupech při tvorbě reklamy nic měnit nemusí.

Doposud bylo cílení podle navštívených webů možné jen pro retargeting reklamu skrze Facebook Exchange a nověji také s pomocí Website Custom Audiences. Takto široce společnost aktivitu uživatelů mimo sociální síť pro účely reklamy zatím nepoužívala, jde proto o výraznou změnu kurzu.

Uživatelé budou moci říct, podle čeho je má Facebook cílit

Podobně jako před lety Google, i Facebook chce nyní dát uživatelům širší možnosti v tom, podle jakých kritérií je mohou inzerenti cílit. Slibuje si od toho to, že uživatelé volbou zájmů, na jejichž základě na ně sociální síť může cílit reklamu, zároveň potvrdí svůj zvýšený zájem o některá témata a určité typy produktů. Reklama, kterou jim společnost na základě této volby zobrazí, by proto měla být efektivnější.

Nástroj bude dostupný z jakékoliv reklamy, a to přes položku „Why am I seeing this?“, která nově bude součástí menu všech reklam. Při kliknutí na tlačítko Facebook uživateli ukáže, na základě jakých kritérií mu danou reklamu vybral, včetně demografických ukazatelů, oblastí zájmu a lokality, kde se nachází. Zároveň uživateli umožní přidávat či odebírat oblasti zájmu, podle kterých mu sociální síť bude moci reklamy zobrazovat.

Novinka bude v USA spuštěna během několika týdnů, její globální start Facebook slibuje v řádu měsíců.

fb ad why