Facebook a Apple se tahají o data uživatelů, hrozí souboj tech-titánů?

Tahanice Facebooku a Applu o naše data se vyostřuje. Letos na jaře přijde aktualizace iOSu s novou funkcí ochrany soukromí uživatelů. Nově dostanou uživatelé možnost zvolit, zda chtějí být „sledováni“ po celých internetech prostřednictvím trackerů v apkách. Facebooku, který z dat získaných prostřednictvím těchto trackerů získává nemalé sumy, se tyto nové funkce logicky ani trochu nelíbí.

Společnosti se ocitly v patové situaci, která trvá už několik měsíců, možná let, když budeme důslední. Generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg 27. ledna ve čtvrtletní zprávě o výdělcích Facebooku uvedl, že společnost stále víc vnímáme Apple jako jednoho z největších konkurentů, a obvinil Apple, že využívá svého „dominantního postavení na platformě“ k tomu, aby prosadil své vlastní aplikace, a přitom zasahoval do aplikací Facebooku. Zuckerberg dodal, že Apple to může prezentovat jako ochranu osobních údajů svých zákazníků, ale ve skutečnosti je to pouze jeho vlastní zájem, který je v rozporu s hospodářskou soutěží. Po těchto prohlášeních společnost Facebook informovala, že připravuje antimonopolní žalobu na společnost Apple kvůli jejím pravidlům na App Storu (která se v případě, že bude podána, připojí k několika dalším).

Apple se nevzdává. Den po Zuckově vyjádření vystoupil výkonný ředitel Tim Cook na konferenci Computers, Privacy and Data Protection. Ve svém projevu Cook sice Facebook úplně nezmínil, ale cíl jeho poměrně ostrých poznámek o datech a reklamě byl zcela jasný.

„Technologie nepotřebuje k úspěchu tuny osobních údajů, které jsou spíchnuté dohromady přes desítky internetových stránek a aplikací,“ řekl Cook. „Reklama existovala a prospívala celá desetiletí i bez toho. A jsme tu dnes proto, že cesta nejmenšího odporu je zřídka cestou moudrosti. Je-li podnik postaven na klamání uživatelů, na využívání dat, na rozhodnutích, která vůbec nejsou rozhodnutími, pak si nezaslouží naši chválu. Zaslouží si reformu.“

Reforma, o níž Cook hovoří, má podobu mobilního operačního systému, který firmám brání v hromadění zmíněných tun osobních údajů. Výrobce iPhonů začlenil během let do svých výrobků a služeb několik ochranných opatření na ochranu soukromí. V systému iOS 14 budou aplikace muset uživatelům sdělit, jaké informace shromažďují, a získat k tomu svolení. Některé z těchto funkcí jsou již v provozu, včetně takzvaných značek ochrany soukromí, které mají uživatelům sdělit, zda jsou jejich údaje shromažďovány, jak a proč (i když, jak upozorňuje Washington Post, značky podle všeho fungují na systému čestnosti).

App Tracking Transparency

Potenciálně větším problémem pro uživatele i vývojáře je připravovaná funkce ATT (App Tracking Transparency), která bude vyžadovat, aby aplikace získaly oprávnění ke sledování přes jiné aplikace a webové stránky. Pokud uživatelé řeknou ne – a je pravděpodobné, že většina z nich to udělá, vzhledem k tomu, že lidé obecně nemají rádi sledování – společnosti, které používají cílenou reklamu, přijdou o významný zdroj dat, a tedy i o příjmy. Krok Applu by tak mohl významně poškodit samotný ekosystém mobilních aplikací, který jeho iPhone pomohl vytvořit.

Společnost Facebook, která nikdy nebyla zrovna zastáncem nebo propagátorem ochrany soukromí uživatelů, je jedním z největších sběratelů dat ze všech. Její trackery jsou zakomponovány v řadě mobilních aplikací a na internetových stránkách a Facebook využívá data, která shromažďuje, pro reklamy na svých platformách a mobilní aplikační službě Audience Network. Umíte si tedy představit, že sociální média, která fungují jako obří vysavače dat, začala pociťovat nervozitu, jakmile se začalo mluvit o tom, že miliony iPhonů budou mít brzy možnost některé z toků dat přerušit. Facebook tedy rozhodně není jedinou společností, která se novým pravidlům Applu vzpírá, ale patří k největším.

Útok na malé podniky

Facebook samozřejmě označil konání Applu za útok na malé podniky, které používají reklamy na Facebooku k tomu, aby se zaměřily na potenciální zákazníky. Apple na svých plánech přesto nic nezměnil a k zavedení ATT. 1. února společnost Facebook oznámila, že k požadovanému dotazu na povolení ke sledování bude připojen dotaz z Facebooku, který „poskytne více informací“ o tom, jak a proč Facebook používá cílené reklamy. Upozorní na to, že peníze, které tyto reklamy přijmou, pomáhají udržet aplikace dostupné zdarma a poskytují podnikům, které je používají, lepší návratnost jejich investic, než jakou mají necílené reklamy (což jsou tvrzení Facebooku).

Když dva dělají totéž…

Facebook a Apple patří mezi největší společnosti na světě, přičemž mají velmi rozdílný pohled na soukromí uživatelů. Apple učinil soukromí uživatelů součástí své obchodní strategie, dokonce se zapojil do veřejných sporů s ministerstvem spravedlnosti, aby ho ochránil. To proto, že se zabývá produkty a službami – nikoliv daty – a staví se do pozice soukromější a bezpečnější alternativy ke společnosti Google, pro kterou jsou data samozřejmě také téma číslo jedna. Facebook si také vybudoval „jméno“ na datech, respektive uživatelských údajích, i Facebook se dostal do sporů s ministerstvem spravedlnosti – a to zejména kvůli narušení soukromí uživatelů.

Jak ale upozornil Facebook (a několik dalších společností), Apple má obrovskou kontrolu nad všemi aspekty svých zařízení. Mobilní zařízení od Applu vyrábí pouze Apple a může používat pouze operační systém od Applu. Hardware společnosti Apple musí také používat aplikace získané prostřednictvím App Store společnosti Apple a tyto aplikace musí splňovat požadavky společnosti Apple, používat in-app funkce společnosti Apple, platit provize společnosti Apple a konkurovat vlastním aplikacím společnosti Apple, které někdy vypadají jako jejich vlastní.

A co to všechno znamená uživatele? Reklamy nezmizí, jen nebudou mít takový přístup k datům uživatele, aby je mohly cílit. Společnost Facebook již prohlásila, že splní požadavky společnosti Apple na ATT, takže kvůli tomu nebude stahovat své aplikace z App Store a ani je Apple nebude vyhazovat.

Jde o logický stav, protože uživatelé Applu chtějí mít aplikace Facebooku (Facebook, Instagram a WhatsApp) na svých iPhonech a Facebook chce své aplikace rozšířit mezi co nejvíce uživatelů. Takže zatímco se oba technologičtí giganti veřejně špičkují, jejich vzájemný vztah je ve výsledku pro obě strany prospěšný a navzdory velkohubým prohlášením si ani jedna strana netroufne zajít do extrému a tu druhou natvrdo blokovat.

Zdroj: Vox.com

Total
1
Shares
Další články
Přečtěte si více

LinkedIn radí, jak na něm být vidět. A má na to čísla

Sníte o tom, že se vám díky LinkedIn jednou kdosi ozve s vysněnou pracovní nabídkou? Pak pro to musíte také něco udělat. Pokud chcete být na LinkedIn více vidět, je právě pro vás určen návod, který během včerejška vydala sama sociální síť profesionálů. Základních kroků je jen několik a zvládnout je může opravdu každý.