Facebook: 41 procent příjmů z mobilů a nečekaně silný růst

Facebook, největší sociální síť světa co do počtu uživatelů, oznámil včera hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí. Díky tomu, že překonal většinu očekávání a zaznamenal velmi zdravý vývoj, zareagovaly akcie posílením o víc než 15 procent.

Když Facebook před 14 měsíci vstupoval na burzu, neexistovaly na něm žádné mobilní reklamy, a sociální síť neměla z mobilní uživatelské základny vůbec žádné příjmy. I to se v oné době stalo jedním z hlavních důvodů, proč cena akcií sociální sítě zamířila bez jakéhokoliv zaváhání přímo (a strmě) dolů. Několik dalších měsíců pak akcie působily, že se nehodlají na své cestě ke dnu zastavit. To se stalo až ve chvíli, kdy loni v září dosáhly minima nějakých 17 dolarů.

Posuňme se v čase zpět do přítomnosti, a podívejme se, jak si Facebook se svízelnou situací poradil. Pravda, na ceně akcií, za kterou vstupoval na burzu, stále ještě není. Upisovací cena první emise akcií byla 38 dolarů, a na burze se v prvních chvílích obchodoval kolem 42 dolarů. Sociální síť se ale i tomuto milníku pomalu přibližuje, jak uvidíme dál.

Co je ale hlavní, Facebook ukázal, že mobily rozhodně nejsou jeho nepřítelem. Vlastně se teď zdá, že je to přesně naopak, a že mobilní prostředí sociální síti svědčí. Zásluhu na tom má tzv. nativní reklama, kterou Facebook na mobilních přístrojích primárně využívá, a která začíná hrát stále důležitější roli i na desktopu.

Mobilní reklama míří do oblak

Od doby, kdy Facebook zavedl mobilní reklamy, uplynul zhruba rok. Reklamy se poprvé objevily během třetího loňského účetního čtvrtletí, nyní oznámené statistiky se váží k hospodářské výkonnosti v letošním druhém čtvrtletí. Za tato čtyři čtvrtletí (dvě loňská, dvě letošní) se podíl mobilní reklamy na reklamních příjmech Facebooku zvýšil z nuly (Q2 2012) na neuvěřitelných 41 procent (Q2 2013). V absolutních číslech dosáhly příjmy Facebooku z mobilní reklamy od dubna do června 655 milionů dolarů.

To mimo jiné dalece překonává očekávání všech analytiků. I ti, kteří sociální síti dost věřili, se obvykle neodvažovali jít přes odhad, že by mobilní příjmy mohly stát za více než třetinou příjmů z reklamy. 41 procent je přitom podíl příjmů z mobilní reklamy na celkových příjmech z reklamy, ne na celkových příjmech. V tomto údaji nejsou započítány ostatní příjmy Facebooku. Těmi jsou především provize z plateb v aplikacích, a v souhrnu tradičně dělají mezi 10 a 15 procenty celkových příjmů sociální sítě. Tentokrát to bylo 11.8 procenta.

Není divu, že v after-hours obchodování akcie posílily o více než 17 procent, a čekají na otevření burzy při hodnotě přes 31 dolarů. A když už jsme u čísel, pojďme si shrnout i další statistiky ze včerejšího oznámení:

  • Facebook má 1.15 miliardy aktivních uživatelů
  • 699 milionů je aktivních každý den
  • 819 milionů je alespoň jednou měsíčně aktivních mobilně, z toho 219 milionů sociální síť navštěvuje pouze mobilně
  • 469 milionů denně aktivních mobilních uživatelů
  • sociální síť zaznamenala v druhém čtvrtletí cekem 1.599 miliardy dolarů reklamních příjmů
  • denně na Facebooku lidé tráví 2 miliardy minut
  • to je na osobu 17.5 minuty denně a přes 8 hodin měsíčně

Jolie O’Dell vytvořila z grafů Facebooku k druhému čtvrtletí přehlednou prezentaci:

Tiskovou konferenci Facebook využil i k dalším oznámením. Pokusil se například rozptýlit pochybnosti o tom, že si nevede dobře mezi mladými. O vztahu teenagerů k největší sociální síti se mediálně spekulovalo během posledních měsíců. Hlavní výtkou bylo, že Facebook již pro ně není “dost cool”, a ztrácí jejich zájem. Podle Zuckerberga ale Facebook v jedné chvíli měl mezi mladými v USA stoprocentní penetraci, a jejich zaujetí sociální sítí prý i nadále trvá.

Zvyšuje se také podíl uživatelů, kteří sociální síť používají každý den. Zuckerberg prý čekal, že jak se bude zvyšovat celkový počet uživatelů služby, tento podíl bude klesat. Opak je ale prý pravdou, a ve Spojených státech a Kanadě již je denně aktivních 70 procent ze všech uživatelů Facebooku. Podíl denně aktivních se navíc prý zvyšuje i ve zbytku světa.

Řeč přišla během Zuckerbergova projevu i na Instagram. Mark potvrdil, že se na něm v budoucnu objeví reklamy, od kterých si prý slibuje vysokou ziskovost. Soudě z jeho vyjádření to ale nebude příliš brzy. Prozatím by měl být důraz kladen na další rozvoj služeb a uživatelské základny:

“Myslíme se, že v tuto chvíli je nejlepší zvyšovat vliv Instagramu, a až přijde správný čas, budeme se zabývat i reklamou.”

A nakonec se ještě jednou vraťme zpátky k mobilní reklamě. Vedení Facebooku totiž vyjádřilo očekávání, že příjmy z ní “brzy” překonají reklamní příjmy z desktopu. Když vezmeme v úvahu neskutečný výkon za poslední rok, nenapadá nás žádný dobrý důvod, proč tomuhle slibu nevěřit.

Zdá se proto, že to nebude dlouho trvat, a naplní se odvážná tvrzení z minulého roku. Tehdy Mark Zuckerberg sliboval, že Facebook má v plánu stát se primárně mobilní společností. A sliby se mají plnit nejen o vánocích.

Total
0
Shares
Další články
Ilustrační foto. Zdroj: Flickr, Andrew Sorensen
Přečtěte si více

Konec ‘otravnejch’ kámošů na Facebooku

Máme je všichni. "Kamarády", kteří nechápou, že je toho hodně. Že i když se stali rodiči, ne každého zajímá každá fotka a grimasa jejich batolátka. I když umí vařit, nemusíte vidět všechny jejich kulinářské vychytávky... Teď se takových na Facebooku můžete zbavit, aniž by je to bolelo. Sociální síť dovoluje je nechat elegantně z feedu zmizet.