Experimenty Facebooku: Notifikace z news feedu, placené zprávy, emotikony

Při tom, jak velkou má Facebook uživatelskou základnu, si může dovolit neustále podnikat desítky i stovky testů, kterými koriguje svoje budoucí směřování. Nejnovějšími experimenty jsou placené zprávy pro uživatele v Británii, pokus s notifikacemi o počtu nových příspěvků, zavedení emotikonů v příspěvcích nebo plošné omezení počtu pozvánek na události. Zároveň také Facebook představil novinky kolem Open Graph akcí.

To, že se Facebook neustále mění, už dnes ví i jeho nejčerstvější uživatelé. Málokdy uběhne víc než pár týdnů, aby sociální síť neoznámila nějakou menší novinku, a k tomu několikrát do roka oznamuje změny větší a velké. Těmi posledními se staly v kategorii větších změn nové profily a mobilní aplikace Facebook Home, v kategorii těch skutečně velkých třeba nedávné oznámení nové podoby news feedu.

Aby tyto změny nepodnikal zcela naslepo, testuje je Facebook na malých náhodně vybraných či lokálních skupinách svých uživatelů, v případě velkých změn, které nechce příliš brzy medializovat, pak často hlavně na svých zaměstnancích, kterých již sociální síť dnes má několik tisíc. Když jsme před časem navštívili Čechy, kteří tam pracují, nijak se netajili tím, že jejich účty vypadají velice odlišně od toho, co vidíme my. Tyto experimenty se pravidelně dostávají do médií, a jak ukazuje zkušenost, často podle nich lze odhadnout budoucí směřování sociální sítě.

Počet příspěvků v news feedu a placené zprávy

V tomto ohledu stojí za zmínku z testovaných novinek čtyři, které se v současnosti významně liší, pokud jde o svůj dosah. Začněme od té, která se zatím týká nejméně lidí. Sociální síť u malé části uživatelů s novým news feedem testuje funkci, v jejímž rámci ukazuje počet nových příspěvků v news feedu. Tento počet je zobrazený stejným způsobem, jako počet nových notifikací či soukromých zpráv, tedy číslem označujícím počet nových příspěvků, v tomto případě zobrazeným přes položku menu Home.

Druhý experiment se týká poněkud většího počtu uživatelů, na druhou stranu ale funkce, kterou jich nevužívá zdaleka tolik. Jde o psaní soukromých zpráv na Facebooku lidem, které uživatel nemá v přátelích. Po vzoru Spojených států, kde tato záležitost již několik měsíců funguje, nyní i Velká Británie hlásí zpoplatňování zpráv, které míří do inboxů uživatelům mimo seznam odesílatelových přátel. Je ale třeba říct, že za zprávy nutné platit není – pokud uživatel nezaplatí, skončí jen zpráva místo hlavního inboxu adresáta ve složce Others/Ostatní, kam padají nevyžádané zprávy od stránek a lidí, kteří nejsou v kontaktech. Cena za odeslání zprávy se liší podle toho, do jaké míry má adresát status celebrity, může být od jednotek dolarů až po desítky.

Emotikony a omezení pozvánek

Dnes dopoledne se objevila další zpráva, tentokrát z USA, která potvrzuje hypotézu, že směřování sociální sítě a její budoucí funkce skutečně lze z testů do jisté míry předpovídat. John Constine z TechCrunche píše, že se mezi uživateli ve Spojených státech (pravděpodobně, druhá možnost je, že jde o uživatele s hlavním jazykem angličtinou) začala mnohem častěji objevovat funkce, o jejímž testování jsme také v minulosti psali. Jde o vkládání emotikonů, nálad a činností přímo do těla zveřejňovaných příspěvků, a to pomocí speciálního nabídkového menu.

Facebook podle TechCrunche v souvislosti s funkcí upozorňuje, že se takto přiložené informace mohou objevit v sekci O mně na profilu a také jinde na sociální síti. Jinými slovy, informace přidané k příspěvku pomocí speciálního menu mohou být využity třeba k vyhledávání přes Graph Search nebo k cílení reklamy.

A nakonec čtvrtá novinka. Ta se sice týká všech, přesto ale jde spíš o test než o co jiného, a to vzhledem k jednoduchosti jakékoliv další změny této funkce. Jde o pozvánky na události, které podle portálu All Facebook nově podléhají množstevním limitům. Uživatel, který na nějakou událost zve své přátele, jich může najednou pozvat pouze 100 a v žádné chvíli u události nesmí být více než 300 jeho pozvánek čekajících na reakci. Další pozvánky nad počet 300 lze tedy posílat až potom, co se někteří z pozvaných vyjádří kliknutím na tlačítka vyjadřující účast, možnou účast nebo odmítnutí pozvánky. Změna se promítla také do pravidel Facebooku, kde je nyní zmíněna.

Facebook zjednodušuje tvorbu Open Graph akcí a sbírek

Open Graph akce jsou nástrojem, který vývojářům webových stránek a externích aplikací umožňuje, aby jejich uživatelé mohli sdílet na sociální síť příspěvky o své aktivitě, a to v příjemném formátu “AB právě dělá C na službě DE” i s obrázkem. Sociální síť relativně nedávno představila nový soubor těchto akcí, nyní nástroje pro jejich tvorbu zjednodušuje a zpřehledňuje. Spolu s novinkami v oblasti Open Graph akcí Facebook upozorňuje také na to, že developeři mohou zpřístupnit uživatelům tzv. collections (sbírky), v podstatě boxy s přehledem aktivity uživatelů v aplikaci, které se pak zobrazují na jejich profilech.

Sociální login Facebooku oslabuje, ale dárky se pomalu globalizují

Možná si ještě pamatujete na funkci Gifts, s jejíž pomocí se uživatelé na Facebooku mohou obdarovávat. Tato funkce nyní udělala jeden podstatný krok kupředu ke svému zprovoznění i pro zbytek světa kromě USA, kde již delší dobu funguje. Tento krok ovšem není úplně to, co by si většina z nás uprostřed matičky Evropy představovala, Američané totiž pořád mají velkou výhodu.

V jakém směru? Po světě se sice začínají množit zprávy, že i neameričtí uživatelé mají nyní přístup k možnosti dárky posílat, má to ale jeden háček. Mohou je posílat pouze lidem, kteří bydlí na území USA. Na to, že byste přes Facebook podarovali svého kamaráda Evropana, tak prozatím raději zapomeňte.

A nakonec jedna dobrá zpráva pro všechny, kdo mají Facebooku plné zuby a raději mají jiné společnosti, například Google (i když ti asi až sem nedočetli). Ukazuje se, že s tím, jak se posouvá čas, oslabuje Facebook na poli sociálních loginů, kde vede od počátku roku 2011. Svou roli v tom má právě Google, který počátkem tohoto roku představil ke klasickému loginu přes Google účet také přihlašování přes účet na Google+. Zatímco Facebook v uplynulém čtvrtletí tři procenta z celkového koláče ztratil, Google je získal a graf svým tvarem jednoznačně demonstruje, že ztráty Facebooku a zisky Googlu mají přímou souvislost i v měřítku posledního půl roku.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Facebook zkouší novou cestu, jak stránky dostat do feedu i nefanouškům

Největší sociální síť testuje nový formát příspěvku, který by správcům umožnil organicky (tedy zadarmo) dostat příspěvky na oči i lidem, kteří zatím jejich stránku nesledují. Uživatelům by se brzy mohly začít zobrazovat příspěvky obsahující zmínku o některé z jejich oblíbených stránek, i přesto, že nejsou fanoušky autorské stránky.