Dva týdny se stránkami na Google+ a co s nimi

Studie provedená BrightEdge přibližně po týdnu od spuštění stránek na sociální síti Googlu potvrdila zřejmý trend: značky je zakládají obdivuhodnou rychlostí. Ze 100 největších značek ji mělo v době vytváření průzkumu celých 61 procent, což už není takový rozdíl oproti 93 procentům Facebooku, hlavně s ohledem na jeho časový náskok. Trochu překvapivé možná je, že jedinou firmou z top 100, která nemá ani jednu z těchto stránek, je dnes Marlboro.

Velké rozdíly se ale přece jen našly – zatímco na facebookovou stránku ze své homepage odkazuje 53 procent těchto firem, na tu googlovskou jen 12 procent. A logicky ještě propastnější je rozdíl v počtu fanoušků. Asi čtvrtina největších společností má přes milion příznivců na Facebooku, na Google+ zatím s výjimkou samotného Googlu žádná nemá přes 50 tisíc a značná část z nich nemá v podstatě žádné. Celkem měly sledované značky na Google+ asi 150 tisíc fanoušků, na Facebooku pak výmluvných 300 milionů (jde ovšem často o léta práce).

Některým to funguje

Podle všeho se zatím největší firemní stránkou může chlubit Google, který si do kruhů přidalo už přes 70 tisíc uživatelů. Úplně nejvíc má Android, 120 tisíc, druhý je Google+ s více než 90 tisíci. Zajímavé údaje ale zveřejnila třeba NASA, která už má přes 40 tisíc fanoušků a momentálně je tak po Mashable druhou největší stránkou nepatřící Googlu. Agentura uvedla, že zatímco získat 20 tisíc příznivců na Twitteru jí trvalo 469 dní a na Facebooku 276 dní, na Google+ to byly pouhé čtyři dny, byť tempo růstu s postupem času stále více zpomaluje.

Přehled největších světových stránek si můžete sami prohlédnout na SocialStatistics.com. Když vynecháme služby Googlu, jsou těmi největšími po Mashable a NASA ještě stránky Linux, The New York Times, The Muppets, Zagat, TechCrunch, Angry Birds, Coldplay a Breaking News. Mimochodem, české Živě.cz najdete v tomto žebříčku na opravdu dobrém 85. místě, hned po Samsung USA a se slušným náskokem nad PlayStationem. O českém Google+ (a dalších sociálních sítích) jsme se každopádně již rozepsali v aktuálním článku.

Většině to nefunguje

Fakt, že na umístění v první stovce stačí pár tisíc českých fanoušků, zároveň o něčem vypovídá. Svou stránku má na Google+ skutečně skoro každý, ale většina z jejich správců se o ni buď nestará, neumí starat nebo bojují s její nedostatečnou propagací a nezájmem fanoušků. I po dvou týdnech jsme stále ve fázi experimentování, která přeje průkopníkům i náhodě. Aby také ne, když stále nelze přidat více správců a link na stránku vypadá jako ze zaseknuté kalkulačky.

Třeba řetězec McDonald’s ještě nic veřejně nenasdílel a jeho tři stovky následovníků nejsou zrovna to, co by asi člověk čekal. Podobně jsou na tom i další slavné značky, například Coca-Cola. Ta alespoň usiluje o vizuální přístup a doplácí nejspíš na to, že nejslavnější limonádu na Google+ propaguje spousta neoficiálních stránek. Ono se vlastně ani nedá čekat, že by značky začaly své Google+ profily propagovat stejně jako propagují ty facebookové, dokud od Googlu nedostanou do rukou plnohodnotné nástroje k jejich správě. Pak uvidíme.

I v případě těch již úspěšných je stále na místě otázka, zda na Google+ najdou posluchače, které už na ostatních sociálních sítích nemají. S ohledem na to, že je pro stránky stále těžší se hlavně na Facebooku se svými příspěvky prosadit, by ale nemuselo vadit ani výraznější překrytí. V případě komplikovaného zásahu je každý kanál dobrý, a i kdyby se měly opakovat, alespoň se tak podaří oslovit více fanoušků – ideálně vždy trochu jinou formou.

Co už značky vymyslely

Co se týče možností, jak si vyhrát s obsahem pro Google+, od našeho článku Co firmy předvedly na Google+, co smí a co mají zakázané se mnoho nezměnilo. Pár příkladů se ale najde, byť jde stále převážně o experimenty s Hangouts nebo snahu zaujmout vizuálně. Google na toto téma uspořádal i webinář a spustil stránku Google+ Your Business, která je hodna vaší pozornosti. Nabízí různé tipy pro správu stránek, příklady těch úspěšných a právě zde také bylo možné prostřednictvím Hangouts získat rady expertů.

Do výběru inspirativních stránek Google se skromností sobě vlastní zařadil třeba svou další stránku Google+ Tips And Tricks, která efektně představuje možnosti GIFu namísto statických obrázků (viz. třeba i již zmíněná Coca-Cola), BMW díky jeho dobře vybraným titulním fotkám, Intel za kreativitu a aktivní navádění fanoušků k přidání do kruhů a ve formě videa i krátkou case study prodejce kol Zen Bikes.

Faktem každopádně je, že možností mnoho není a vymýšlení obsahu zůstává na každé značce. Stačí si srovnat, jak si nedávno agentura Skinny vysnila stránku Mini a jak nakonec vypadá realita. Přesto se může hodit tipy od Googlu prostudovat a najít mezi nimi trochu inspirace.

Google+ láká na inovace

Postupně představované novinky mají významný vliv na návštěvnost celé sociální sítě, jak ukázala studie od Experian Hitwise. Představení firemních stránek pomohlo Googlu k jednomu z nejlepších výsledků, byť se stále nevyrovnal zájmu po zpřístupnění „pluska“ veřejnosti. S tím, jak pořád přibývají další úpravy a vylepšení nejen stránek, ale celé sítě, roste zejména podíl vracejících se uživatelů. Většinu návštěvnosti si každopádně zajišťuje Google sám – 73 procent referral trafficu jde z jeho různých stránek, necelých 7 procent z Facebooku a jedno procento z Yahoo! Mailu.

Před necelým týdnem Google oznámil napojení Google+ na šestici nástrojů třetích firem, aby ho mohli majitelé stránek spravovat spolu s dalšími sociálními sítěmi. Vyvolenými firmami se staly Buddy Media, Context Optional, Hearsay Social, HootSuite, Involver a Vitrue, tedy dobře známá jména. Pro představení nabídek těchto partnerů Google dokonce zřídil i speciální stránku.

Mezi další aktuální novinky patří napojení na AdWords, první případ „ukradené“ stránky nebo spuštění služby Google Music (týká se bohužel tradičně jen Spojených států), která se pochopitelně také neobejde bez vazby na Google+. Lidé v kruzích uživatele, který nasdílí právě poslouchanou písničku, si ji díky tomu mohou rovnou poslechnout také.

Pravdoláskovci a kazisvěti

I nadále platí trochu paradoxní fakt, že mnozí jednotlivci mají mnohonásobně více následovníků než největší stránky. Není to ale vlastně takhle správně? Neměli by nás na sociálních sítích zajímat v první řadě lidé a až potom značky? Možná, ale byznys je byznys a Google se jistě postará, aby se tento poměr otočil do facebookového normálu. Každopádně debata o smysluplnosti firemní přítomnosti na Google+ je i nadále v plném proudu a pokud jste ještě nezaujali svoje stanovisko, můžete zkusit přebrat názor někoho dalšího. Problém je, že jsou oba tábory stejně početné:

My si myslíme, že vlastně není důvod proč to nezkusit. Třeba budete druhá NASA…