Druhý Transparency Report Twitteru: Počet žádostí od států roste

Twitter včera zveřejnil svůj Transparency Report, souhrnnou zprávu o tom, jak v uplynulých měsících požadovaly státní orgány data jeho uživatelů či stahování závadného obsahu. Výsledek příliš nepřekvapí, celkový počet podnětů rostl a Spojené státy stály za 81 procenty všech žádostí o data v roce 2012.

Twitter svůj v pořadí druhý Transparency Report vydal k příležitosti Dne soukromí údajů (#DataPrivacyDay) a rovnou také pro report vyhradil speciální webovou stránku. Na té si lze prohlížet veškeré detaily, včetně minulého Transparency Reportu z července, který se zabýval první polovinou roku 2012. Vše je rozděleno do tří kategorií podle typu žádostí – žádosti o uživatelská data, žádosti o stažení obsahu a upozornění na obsah chráněný autorskými právy podle amerického Digital Millenium Copyright Act. Zatímco první dva reporty jsou rozřazené podle zemí, ten poslední se logicky týká pouze USA, protože jde o lokální americkou legislativu.

Nás budou zajímat hlavně první dvě části, žádosti o uživatelská data a žádosti o stažení nelegálního obsahu. Ty přicházely z různých zemí světa, dobrou zprávou pro všechny české a slovenské čtenáře ale je, že mezi nimi prozatím není ani jedna z našich dvou zemí. Po Twitteru zatím ani Slovensko, ani Česká republika žádné informace nežádaly. To je velký rozdíl oproti Googlu, na kterém požaduje ČR údaje pravidelně již od roku 2011 a v posledním pololetí takových žádostí naše země podala dokonce 51.

V případě Twitteru v počtu žádostí o uživatelská data jednoznačně vedou Spojené státy, pravděpodobně proto, že sídlo společnosti se nachází na jejich území. Za rok 2012 měly USA na svědomí 1494 z  celkem 1858 takových žádostí. Naopak v případě žádostí o stažení dat vede Brazílie, ze které pocházelo těchto podnětů loni hned 16, plná třetina z jejich celkového globálního počtu. O druhé místo se dělily Turecko a Velká Británie se šesti, Spojené státy měly 4.

V průměru Twitter vyhověl v druhém loňském pololetí 57 procentům žádostí o data uživatelů. V tomto kontextu je ovšem třeba zmínit, že většina žádostí, kterým bylo vyhověno, pocházela ze Spojených států. Zatímco zemi svého původu Twitter data odevzdal v reakci na 69 procent podnětů, u ostatních zemí vycházel vstříc jen velmi sporadicky. Mezi zbytkem světa vyčnívalo Nizozemí, kde vyhověl třetině žádostí, ovšem z celkového jejich počtu méně než deseti (pod deset žádostí Twitter jejich přesný počet neuvádí). V Brazílii bylo vyhověno 12 procentům žádostí, v Kanadě 7 procentům, v Japonsku 5 procentům, ve Velké Británii pouze 4 procentům a ve všech ostatních zemích byly všechny žádosti zamítnuty. Celkem se žádosti, jimž bylo globálně vyhověno, týkaly 1433 uživatelských účtů, z toho počtu 1145 účtů bylo na základě žádostí amerických.

Zajímavá situace byla u žádostí o stažení obsahu, jejich počet se totiž od prvního pololetí zněkolikanásobil. Zatímco v prvních šesti měsících Twitter takových podnětů dostal jen 6, v druhé polovině roku jich bylo už 42. Poprvé v historii také společnost těmto žádostem vycházela vstříc, když jedné v Německu a jedné ve Francii. Všechny ostatní žádosti zamítla a obsah na webu nechala, stejně jako učinila v předchozím pololetí u všech šesti podnětů.

Trend je ovšem jasný, celkově totiž počet podnětů v druhém pololetí rostl, a to i v případě žádostí o informace, kde to bylo z 849 na 1009. Rozšířil se také počet zemí, které žádosti podávaly, což je patrné hlavně u podnětů na stažení obsahu, kde se zněkolikanásobil. Naopak z hlediska uživatelů je pozitivním jevem, že se snížil podíl případů, kdy Twitter jejich data vydal, z 63 procent v první polovině roku na 57 procent v polovině druhé.

Podle svého vyjádření má Twitter v plánu bojovat proti zbytečnému vydávání informací i nadále. Jak píše na svém blogu: “Tyto žádosti mohou mít závažný omezující vliv na svobodu slova a důležité dopady na ochranu soukromí.”

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Like to Death: Podivuhodný projekt mizí s každým lajknutím

Taky už vás nebaví věčné fotky jídel či zvířátek a urputná snaha firem vytáhnout z nás Like při každé příležitosti? Tak si s námi pro změnu pojďte dopřát trochu hutné facebookové filozofie a přemýšlení o smrti. Přesně k tomu totiž směřuje umělecký projekt Like to Death, který z nejpopulárnějšího tlačítka světa dělá namísto tupého přikyvovátka nástroj nevyhnutelné destrukce.
Přečtěte si více

Facebook postupně spouští placené příspěvky pro běžné uživatele

Že si mohou marketéři na Facebooku za peníze zviditelnit příspěvky svých stránek, to už není žádnou novinkou. Že tak ale mohou učinit i běžní uživatelé a zviditelnit příspěvky pro své přátele a subscribery, to je rozhodně velká změna. Facebook funkci v posledních měsících testoval a podle všeho se ji rozhodl uvést do praxe, prozatím alespoň v USA.