Dostali Usámu. Sociální média mají zase svůj den

Psali jsme o tom v případě zemětřesení na Haiti, psali jsme o tom při dění v Egyptě a vidíme to stále častěji. Když se děje něco opravdu velkého, sociální sítě a další současné služby se stávají epicentrem aktivit uživatelů internetu – často buď samy přispívají k vývoji událostí, nebo se stávají nenahraditelným informačním kanálem. Podobně je tomu i tentokrát, byť na samotném zabití nejhledanějšího arciteroristy si sociální média přímou zásluhu přiznat nemohou. I tak je ale přinejmenším zajímavé sledovat, co všechno se na internetu v posledních hodinách děje (a bude dít).

Reportáž za všechny peníze

Hned několik „zářezů“ si připsal Twitter. Podle všeho se právě zde poprvé objevila informace o tom, že byl nejhledanější muž světa zabit, a velká média přišla až se zpožděním, i když ne moc velkým. Zasloužil se o to Keith Urbahn, v minulosti pracující pro amerického ministra obrany Donalda Rumsfelda, více než hodinu před oficiálním prezidentským projevem.

Zároveň se ukázalo, že Twitter měl dokonce i živou reportáž přímo z místa, kde k úderu amerických vojáků došlo – přestože o tom její autor sám vůbec nevěděl. „Jsem pouze tweeter, který byl v té době vzhůru. V Abbottabadu není moc uživatelů Twitteru, lidi jsou tu spíš na Facebook. To je všechno,“ říká Sohaib Athar, který nevědomky popsal celou událost prostřednictvím svého Twitter účtu. Neboli klasický příběh o tom, kterak sociální síť dostala „obyčejného člověka“ do středu zájmu médií po celém světě.

Z pákistánského města, kde byl Usáma zabit, podle všeho střelbu a přelety helikoptér sledovali přinejmenším dva mikroblogeři a výtah toho nejzajímavějšího z jejich tweetů si můžete prohlédnout na této stránce. Jak už poznamenali někteří komentátoři, Twitter v posledních hodinách ukázal, že je pravým zpravodajským médiem pro dnešní svět – umí dokonale namixovat původní a autentické zprávy s přirozeným blogerským nadhledem, doplňujícími informacemi od dalších uživatelů i občasnými vtípky a kreativními komentáři.

Jediným zásadním problémem tak zůstává smutný fakt, že v případě Twitteru prostě nikdy nevíte, na kterém účtu se něco takového odehraje. Přesto už si mikroblogovací služba vysloužila přirovnání k situaci CNN v 90. letech, kdy televizní stanice zažila svůj zlomový okamžik díky informacím z války v Zálivu.

Usáma na Facebooku i na Googlu

Jako obvykle se vyrojila i záplava stránek na Facebooku, kde si uživatelé vyměňují různé informace, odkazy a fotky. Zejména stránka Osama Bin Laden is DEAD už se po několika hodinách existence rychle blíží hranici 300 tisíc fanoušků, kteří sem stihli vložit asi 400 fotografií. Ovšem nebyl by to Facebook, aby zeď stránky nezaplavila především spousta odkazů sloužících k vlastní propagaci a lovení uživatelů – koupit už si zde dokonce můžete tričko s motivem této události a situace se snaží využít i scammeři, kteří lákají například na video ze zásahu proti Ládinovi výměnou za komentář.

Na Google Maps se zase jako nová lokace objevilo místo Usámovy rezidence, pod nímž už se vrší řada ironických, trefných i poněkud trapných uživatelských recenzí. Je otázkou, jak moc je umístění konkrétního domu přesné, nicméně pokud chcete jen prozkoumat reálie města nebo jeho konkrétní části, svůj účel tento odkaz určitě splní. A když nic jiného, při čtení recenzí jako „great hideout, would use again“ nebo „we’re so not coming back“ se alespoň trochu pobavíte.

Informační přetížení

Zpráva o bin Ládinově smrti nicméně získala tolik pozornosti napříč internetem, že způsobila nemalé problémy poskytovatelům připojení. Do nebezpečí se dostaly především mobilní stránky a jako první se poroučela mobilní verze CNN krátce poté, co se informace začala masově šířit. Prokázalo se tak, že mobilní infrastruktura zkrátka není připravena na skokový růst datových nároků uživatelů, který byl spojen zejména s přenosem Obamova projevu.

Podle společnosti Keynote je třeba počítat s tím, že doba odezvy mnoha webů se může mnohonásobně prodloužit a ty nejvíce přetěžované se zřejmě budou potýkat s výpadky svých služeb. Firma uvádí, že zpráva vyvolala ještě větší odezvu než už tak masová královská svatba. Například dvě hodiny po prvních tweetech už existovalo přes 3000 článků. Ve Spojených státech je nyní podle Keynote průměrně přetíženo přibližně 40 procent zpravodajských serverů, které tak často nelze vůbec načíst.

Asi nepřekvapí, že se celé téma nezadržitelně dere vzhůru zejména na Twitteru a jméno Usáma bin Ládin se bezpochyby stane hlavním trendem dneška. Jak uvedl Twitter na svém oficiálním účtu, na začátku a na konci Obamova projevu přibývalo 4000 tweetů za sekundu.

Jako zajímavost lze uvést i následující graf, který ukazuje jak na sázkovém serveru InTrade prudce vzrostla šance na Obamovo znovuzvolení.