Diskuze: Jak správně počítat Engagement Rate na Facebooku?

Pro všechny, kdo na sociálních sítích nemohou měřit svou úspěšnost čistě objemem prodaného zboží, bývá jednou z klíčových metrik engagement, tedy schopnost zapojit uživatele. Jak tuhle zdánlivě jasnou hodnotu získat, to ale občas bývá předmětem sporů. Se svým slovem do pranice přišel Jakub Mach ze ZoomSphere a nás rozhodně zajímá, jak se na to díváte vy. Pojďme si v tom konečně udělat jasno!

K tomuto blog postu mě vedla touha napravit trochu zaběhnutou představu o tom, jakým způsobem počítat Engagement Rate vašich Facebook Stránek.

Nejprve si řekněme, co za hodnotu vlastně hledáme. Jde nám přeci o to zjistit poměr aktivních fanoušků na celkové bázi. Toto číslo nám ukáže, jak moc zajímavý obsah produkujeme a jak dokážeme své fanoušky zaujmout. Samozřejmě taková metrika i rozkryje případné prapodivné praktiky lovení nových fanoušků, kteří nemají vztah k našemu produktu či službě.

Z důvodů výše uvedených je nutné se orientovat na unikátní počty fanoušků. Kdekdo dnes ale počítá Engagement Rate takto:

Engagement Rate = Likes + Shares + Comments / Fans

V čem je problém? Tohle přeci nevyjadřuje žádný Engagement Rate. To je prachsprostý průměr tří typů interakcí na jednoho fanouška. Nic víc. Naše cíle, které metrikou sledujeme v tomto případě zůstávají nesplněny, resp. jsme uvedeni v omyl. Proč?

  • ve vzorci není kalkulován unikátní uživatel; uživatele, který ve sledovaném období provede 10 likes + 10 comments tak de facto započítáme 20x!!!
  • ve vzorci chybí mraky dalších typů interakcí
  • dělení počtem fanoušků je irelevantní, protože jejich velká čast post vůbec neviděla

Jaké se tedy nabízejí alternativy? Co třeba:

Engagement Rate = PTAT (People Talking About This) / Fans

Ano, tohle je jistě mnohem lepší vzorec než ten předchozí. Proč? Protože pracujeme s unikátním počtem uživatelů a také vezmeme v potaz větší počet interakcí, viz seznam:

  • like a page
  • post on the page wall
  • like a post
  • comment on a post
  • share a post
  • answer a question
  • RSVP to a page’s event
  • mention the page in a post
  • tag the page in a photo
  • check in at a place
  • share a check-in deal
  • like a check-in deal
  • write a recommendation

Jsme tedy u cíle? Nejsme. Pořád nám nějaké interakce unikají. Jaké, že to jsou?

Nezapomněli jsme třeba na:

  • přehrání videa
  • zobrazení fotografie
  • kliknutí na webový odkaz

Však všichni víme jak často tento typ obsahu publikujeme, tak by bylo velkou chybou tento typ interakcí nezahnout do našeho vzorce. Metrikou, který toto vše pojme je Engaged Users. Facebook k této metrice píše: The number of people who engaged with your Page. Engagement includes any click.

Takže si upravme předchozí vzorec na:

Engagement Rate = Engaged Users / Fans

Hotovo? Chyba lávky! Jak už bylo řečeno výše, naše posty vidí jen část našich fanoušků. Dáno pravidly samotného Facebooku, ale také do hry vstupuje možnost cílení příspěvků nebo i jejich promování. Bez úpravy našeho algoritmu by cílené příspěvky byly velmi znevýhodněné.

Proto, je třeba vážit Engaged Users pomocí jiné metriky, která obsahuje pouze počet uživatelům, kterým se náš obsah skutečně dostal do newsfeedu. Touto metrikou je page_impressions_unique, kterou Facebook popisuje takto: The number of people who have seen any content associated with your Page.

De facto je to tedy něco jako Total Reach a to je přesně to, co hledáme. Dostáváme se tak konečně ke správnému vzorci, jak vypočítat Engagement Rate:

Engagement Rage = Engaged Users / Page Impressions Unique

Ano, právě takto počítanou metriku si zařaďte do svých KPI’s!

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Sledujte nejdelší volný pád historie v přímém přenosu

Již za několik desítek minut, v půl třetí našeho času, začne v přímém přenosu pokus o nejdelší volný pád v historii lidstva. Felix Baumgartner, podpořený týmem RedBull, chce skočit z neuvěřitelných 36 kilometrů a řítit se k zemi nadzvukovou rychlostí, chráněn pouze speciálním oblekem. A to vše v přímém přenosu.