Darování krve přes Facebook začíná fungovat

Projekt Mojakrvnaskupina.sk jsme vám poprvé představili v půlce února a zaujal nás natolik, že jsme se k němu rozhodli po čase vrátit. Vytvořili ho slovenští kreativci ze Zaraguza Digital pro pojišťovnu Dôvera a hned za prvních sedm dní přilákal přes 10 tisíc fanoušků do facebookových stránek jednotlivých krevních skupin. V současnosti je jejich počet přibližně 14 300 se stabilním přírůstkem kolem 150 nových fanoušků týdně.

Správu jednotlivých facebookových stránek a komunikaci s transfuzními centry zabezpečuje pojisťovna Dôvera ve spolupráci se slovenským Červeným křížem. Zaraguza nadále působí především jako poradce komunikace projektu. „V praxi to funguje zatiaľ veľmi dobre. Hneď dva dni po spustení sme pomohli násť darcov pre dvojročné dievčatko, a vďaka podobnej rýchlej reakcii sa podarilo zrealizovať aj operáciu osemročného chlapca, ktorému museli dvakrát preložiť termín zákroku pre nedostatok krvi,“ říká Michal Pastier ze Zaraguza Digital.

Předností facebookového projektu tak je především rychlost, s jakou se aktuální informace o chybějící krvi k fanouškům dostanou. Facebookem se podle Pastiera často šíří neaktuální nebo nepotvrzené výzvy, proto je každá podobná zpráva ověřována přímo v konkrétní nemocnici, která pomoc potřebuje. Kromě toho jsou přes mojakrvnaskupina.sk zveřejňovány i výzvy při obecném nedostatku nějaké krevní skupiny, který hlásí jednotlivá transfuzní centra. Pro zpřehlednění akutních výzev je součástí každé facebookové skupiny také mapa s místy, kde je zrovna jaká krevní skupina potřeba. Na shrnutí projektu se můžete podívat v následujícím videu:

Kromě akutních případů se na stránce nachází také mapa pravidelných a plánovaných odběrů krve organizovaných v rámci spolupráce Červeného kříže s odběrovými místy hematologicko-transfuziologických oddělení a Národnej transfúznej služby SR. V jednotlivých krevních skupinách na Facebooku funguje i poradenství a na otázky fanoušků odpovídá zkušená hematologička.

Projekt vychází z toho, že každá krvní skupina je něčím výjimečná, a s tímto poselstvím se pracuje i v komunikaci jednotlivých skupin. „Jedna je odolná voči alergiám, ďalší sú mäsožravci, dobrí šéfovia, atď. Pre každú krvnú skupinu sme preto vytvorili samostatné logo. Zámerne sa vyhýbame „klišé“ zobrazovaniu kvapky krvi a prehnanému pátosu. Toto všetko nám jednak pomáha odľahčiť pomerne vážnu tému darcovstva, ale hlavne to, že sa ľudia dokážu so svojou krvnou skupinou oveľa viac stotožniť,“ vysvětluje Pastier.

V zahraničních médiích se zároveň nedávno začalo mluvit o velmi podobném projektu z Izraele, který se vydal stejnou cestou a ve spolupráci s Červeným křížem organizuje dárcovství krve na Facebooku. Jmenuje se Blood Groups, stojí za ním agentura twentythree a i tento projekt už se chlubí například tím, že pomohl zachránit život patnáctileté dívky v kritickém stavu díky tomu, že během několika hodin zajistil krev od vhodného dárce.

Facebook Blood Groups vystupuje pod heslem „Turning likes into lives!“ a kromě Červeného kříže přímo spolupracuje zejména s izraelskou organizací NATAL, traumacentrem pro oběti teroru a války, pro které pomáhá okamžitou komunikací s fanoušky zajistit dostatek krve. Také tento projekt představuje krátké video:

„Niekoľko mesiacov po spustení mojejkrvnejskupiny.sk sme natrafili na podobný izraelský koncept. Je to ale klasika s darovaním krvi, náš projekt je o zmene pohľadu na krvnú skupinu. Preto sme každej urobili vlastne logo a pracovali sme s charaktermi jej majiteľov. Autori Izraelskej verzie však urobili chybu, keď pre jednotlivé skupiny nevytvorili Facebook pages, ale groups. Na svoje statusy tak nemajú žiadny feedback. Ľudia v reklame ale väčšinou neriešia čo lepšie funguje, ale zaujíma ich čo bolo skôr. Našťastie sme náš projekt pripravovali ešte pred Izraelcami, takže sme radi že sme boli nielen praktickí, ale aj originálni,“ komentuje izraelský projekt Pastier.

Zajímavé v této souvislosti je také to, že uživatelé Facebooku v Japonsku, kde je mýtus kolem krevních skupin velmi silný, mají jako jediní možnost označit ve svém profilu také svou krevní skupinu. V tuto chvíli ale nevíme o konkrétním projektu, který by toho v Japonsku využíval.

Jak jste na tom s darováním krve vy? Uvítali byste obdobný projekt jako je mojakrvnaskupina.sk také na českém Facebooku?