Collections od Facebooku umožní obrázky sbírat i přes ně nakupovat

Sice je zatím jen pro americké uživatele, nový facebookový formát Collections ale přesto stojí za prozkoumání. Možnosti největší sociální sítě totiž posouvá do teritoria Pinterestu a současně zavádí nový zajímavý model nakupování s využitím obrázků.

Facebook je největší sociální sítí historie a od minulého týdne se již pyšní neuvěřitelnou uživatelskou základnou miliardy lidí, tedy asi sedminy celého lidstva. Do této pozice se ale nedostal jen tak náhodou, vedla k tomu i spousta dobře odvedené práce. Jedním z poznávacích znamení Facebooku je, že nikdy nepřestává přicházet s novinkami a měnit stávající zaběhlé funkce, pokud má za to, že změny jsou třeba a budou k lepšímu.

Ze stejného soudku je i novinka Collections. Facebook ji pro americké uživatele spustil během včerejška, zbytek světa si na ni ještě bude muset nějakou dobu počkat. Ačkoliv bychom si ji také rádi vyzkoušeli, vlastně zatím o moc nepřicházíme – Collections totiž v tuto chvíli plošně nefungují ani pro obchodníky, kterým jsou určeny především. Facebook je v současnosti testuje v omezeném kruhu sedmi partnerských stránek Pottery Barn, Wayfair, Victoria’s Secret, Michael Kors, Neiman Marcus, Smith Optics a Fab.

Collections

V čem to celé spočívá? Collections nejsou ve své podstatě ničím jiným, než novým typem příspěvku pro firemní stránky. Využijí jej tehdy, pokud představují svým fanouškům přímo svoje produkty. Příspěvek bude ve formě několika obrázků, které kromě jednoho z dvojice nových tlačítek Want a Collect či nové verze tlačítka Like bude obsahovat také přímo odkaz do obchodu, kde si bude uživatel moci vyobrazené zboží koupit.

Zatímco tlačítko Collect umístí produkt do Timeline, konkrétně do sekce Products viditelné pouze pro přátele, tlačítko Want jej vloží do sekce Wishlist viditelné i pro přátele přátel. Tlačítko pak Like opět umístí produkt do sekce Products, ovšem ve formě viditelné i pro přátele přátel. V rámci testu Facebook zkouší všechny tři varianty a každou z nich zprovoznil třetině amerických uživatelů. Nyní průběžně vyhodnocuje, která z nich funguje nejlépe.

Tlačítko Collect

Funkce není pro stránky prozatím nijak zpoplatněna. Zda se tak stane v budoucnu či nikoliv, to je velkým otazníkem. Collections jsou totiž klasickým příspěvkem, který se uživatelům zobrazuje v News Feedu, a jak víme, Facebook nyní tyto příspěvky zobrazuje průměrně méně než 20 procentům fanoušků. I pro Collections tak platí to, co pro jakékoliv jiné příspěvky – chce-li stránka mít větší dosah, musí si zaplatit Promoted Posts. Kromě toho by nový typ příspěvku zaměřený na prodej produktů mohl zvýšit hodnotu fanouška pro některé stránky, takže zřejmě budou více investovat do reklamy zaměřené na akvizici nových uživatelů a Facebook na Collections může vydělat i bez jejich přímého zpoplatnění.

Nakonec by Sbírky či Kolekce, jak zní asi nejlepší český překlad nové funkce, mohly pomoci zpomalit i ohromný nárůst Pinterestu, protože přináší na Facebook funkci ne sice zcela nahrazující jeho špendlíkování, ale minimálně jej v základní podobě připomínající. Jsou tak namířeny proti Pinterestu podobně, jako bylo zavedení check-inů dobrým tahem proti Foursquaru a tlačítko Subscribe proti Twitteru a Google+.

Via TC, AF

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Nej kampaně na Twitteru: Vlezlá houba a tweetující orchestr

Naší pravidelně nepravidelnou rubriku věnovanou nejzajímavějším kampaním na sociálních sítích jsme se tentokrát rozhodli věnovat exkluzivně Twitteru, který se může z poslední doby pochlubit několika zajímavými případy. Zahrnují stalkující maskoty, vzájemné špičkování mezi značkami, prodej reklamy na vlastním profilu a stále častěji také hudbu.