Co když ‘lajkujete‘ na Facebooku úplně všechno?

Napadlo vás někdy, co by se stalo, kdybyste vyjádřili přízeň všemu, co vám Facebook nabízí? Ve Spojených státech už to někoho napadlo, a rovnou to vyzkoušel. Mat Honan z webu Wired lajkoval dva dny všechno, co mu sociální síť ukázala. Za 48 hodin se Mat upsal tisícům stránek.

Je známá věc, že facebookové stránky jsou na míru ušité uživatelům a ať už využijete řazení příspěvků jakékoliv, sít je zobrazí podle svého algoritmu tak, aby určité měly přednost. Jde o ty, o kterých předpokládá, že je uživatel chce vidět. Na hlasitosti získávají firemní/reklamní, a to přes to, že si řada společností po každé změně facebookového algoritmu stěžuje na ztrátu své viditelnosti. Třeba experiment Jona Loomera ale ukázal, že firmy se v tomto smyslu nemusí ničeho bát.

Like sem, like tam

Zmíněný pokus Mata Honana nezvýhodňoval placené nebo neplacené stránky, zkrátka lajkoval cokoliv, co mu Facebook nabídl. Novinky od kamarádů, fotografie, stránky, které se ostatním líbily nebo které sami zveřejnili a k tomu i první nabídku podobných stránek, které síť doporučila.

Experiment ukázal to samé: firmy se ztráty své viditelnosti bát určitě nemusí. “Můj news feed získal úplně nový charakter v překvapivě krátké době. Po lajkování několika věcí během jedné hodiny se mi z něj ztratily jakékoliv lidské bytosti. Bylo to celé o značkách a jejich příspěvků místo lidí a jejich zpráv,” popisuje Honan. V mobilní verzi Facebooku se jakýkoliv obsah od reálných lidí neobjevil skoro vůbec, na počítači šlo prý ještě nějaký najít.

Reklama až na prvním místě

A nový charakter navíc získaly i stránky jeho přátel. “Moje novinky na Facebooku jsou 70 procent věcí, co se Matovi líbí,” upozorňovala ho jedna z kamarádek na síti. “Nakonec jsem od někoho, kdo pro Facebook pracuje, slyšel, že si všimli mé činnosti a chtěli mě spojit s PR oddělením,” dodává Honan. Dvoudenní experiment ale skončil dřív, než pracovníci jakkoliv zareagovali.

Nejen v reakcích na článek navrhovala řada lidí uspořádat mezinárodní den “lajkuju všechno na Facebooku”. Tato myšlenka už se v posledních letech objevovala hned několikrát, nikdy ale neupoutala pozornost víc než několika stovek lidí a nepřinesla tak žádný výsledek.

Na Twitteru už si nevyberete

Řazení příspěvků je boj, který svádí nejen Facebook se svými uživateli. Nový algoritmus zkouší i Twitter a zatím se s přílišným pochopením nesetkal. Jak ukazuje The Next Web, ukazování toho, co ostatní označili jako oblíbené nebo koho nového začali sledovat, uživatele zatím nepotěšilo. Twitter navíc podle New York Times experimentuje i se zvýhodňováním příspěvků na určitá témata, jako jsou blížící se televizní pořady a jiné události, které vyhodnotí jako významné.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

TOP memy týdne: Mind fuck a trochu sportu

Zvířátka tentokrát v oblíbenosti na sociálních sítích na celé čáře střídá "mind fuck", tedy fotky, které vám dají pořádně zabrat. Vedle toho se trochu vysmějeme slavných fotbalovým klubům a sportu obecně.
Přečtěte si více

Facebookové diskuze se rozdělí do vláken a přibudou zvuky

Tvůrci Facebooku pravidelně zásobují uživatele novými vymoženostmi a nápady. Otázkou je, jestli vždycky dobrými. To platí především v případě první novinky - ozvučení notifikací. Druhá inovace se naopak jeví sympaticky, je jí možnost reagovat v diskuzi na konkrétního člověka díky novému tlačítku Reply.