Co firmy předvedly na Google+, co smí a co mají zakázané

Předně, Google už k nové funkci vydal i novou domovskou stránku google.com/+/business, odkud lze stránky snadno zakládat, seznámit se s jejich funkcemi a pochopit jejich zamýšlené fungování. Méně ostříleným zájemcům o firemní prezenci na Google+ (ale možná i těm ostatním) se určitě vyplatí prostudovat představené možnosti a připomenout si jednotlivé způsoby sdílení, propagace a měření. A protože je řeč o Googlu, samozřejmě nemůže chybět ani divácky příjemné video…

V příspěvku na svém vlastním pluskovém účtu pak Google+ shrnul také několik užitečných postřehů, které bychom podle něj měli o nové funkci vědět. Které to jsou?

  • 1. Stránky lze ohodnotit tlačítkem +1 pro vyjádření podpory a přidávat je do kruhů. Jinými slovy, stisknutím tlačítka vyjádříte sympatie, ale pokud chcete vidět i statusy dané značky, je třeba ji přidat do kruhů.
  • 2. Žádná stránka vás nemůže sledovat, dokud nesledujete vy ji. Značky tak mohou uživatele přidat do kruhů až tehdy, když patří mezi jejich „fanoušky“.
  • 3. Co víc, stránky nemohou ani odkázat na vaše jméno s pomocí zmínek, dokud nejste propojení.
  • 4. Jakmile stránku přestanete sledovat, automaticky vás přestane sledovat také tato stránka. Uživatel tedy vždy rozhoduje, v čích kruzích zůstane.
  • 5. Stránky na Google+ můžete najít ve vyhledávači Google. Nově spuštěná funkce Direct Connect umožňuje hledat stránky na domovské stránce Googlu při zadání dotazu ve formátu „+Název“.

Za nás ještě doplníme, že zatím bohužel nelze sdílet správcovská práva ke stránce s kýmkoliv dalším, což je ohromná nevýhoda (nejen) pro větší firmy, která snad bude brzy odstraněna. Tvorbu stránky se též vyplatí promyslet předem, některá nastavení jsou totiž nevratná. Samozřejmě si také musíte uvědomit, že nejste na Facebooku, takže nepočítejte ani s příspěvky uživatelů na vaší „zdi“.

Soutěže? Né na mojí sociální síti!

Přes všechna vlídná slova se značky musí smířit také s tím, že pokud čekaly ve srovnání Facebookem zcela otevřené hřiště, realita je jiná. V pravidlech užívání (a v rozšířených podmínkách) totiž Google jasně zakazuje přímo na stránce pořádat soutěže nebo zveřejňovat různé speciální nabídky a jedinou cestou je zveřejňovat odkazy zvenčí. Citujme:

„You may not run contests, sweepstakes, offers, coupons or other such promotions directly on your Google+ Page. You may display a link on your Google+ Page to a separate site where your Promotion is hosted so long as you (and not Google) are solely responsible for your Promotion and for compliance with all applicable federal, state and local laws, rules and regulations in the jurisdiction(s) where your Promotion is offered or promoted.“

Nebude ale trochu divné, až budou firmy ze své Google+ stránky odkazovat na soutěž na Facebooku? Google každopádně upozorňuje, že porušení pravidel může vést až ke smazání účtu. Další informací je, že si vyhrazuje právo smazat jakoukoliv stránku, která bude neaktivní více než 9 měsíců. Stejně jako u všeho, ani zde ale nelze s jistotou říct, zda se pravidla v budoucnu nezmění.

Inspirujte se u velkých

Už když jsme stránky představovali, psali jsme o jejich jednoduchosti. V praxi to bohužel znamená, že marketéři zatím mají velice omezené možnosti toho, co mohou na Google+ dělat – kromě několika základních funkcí vlastně skoro nic. Přesto lze již u velkých firem sledovat snahy o experimenty s novou platformou, ze kterých se lze poučit. Protože jakkoliv se někteří tváří, že už je jim všechno jasné (a jiní je za to kritizují), nacházíme se právě ve fázi experimentu a „Divokého Západu„.

Jednu z možných cest testuje stránka zpravodajského kanálu Fox News. Ten se rozhodl uspořádat sérii rozhovorů s americkými prezidentskými kandidáty, kteří se příští rok utkají ve volbách. Vše se odehraje prostřednictvím funkce Hangouts a zúčastnit se kromě redaktorů a politiků vždy mohou i tři vybraní uživatelé Google+, kteří moderátory přesvědčí o tom, proč by měli být vybráni právě oni. Diskuse zatím obsahuje několik desítek komentářů, v nichž se fanouškové Fox News snaží zaujmout, takže se zdá, že nápad docela zafungoval.

Podobnou cestou se vydala také stránka populární show The Muppets, která zase ukázala spíše to, jak by se to dělat nemělo. Pro fanoušky uspořádala speciální sraz na Hangouts, který s ohledem na velký zájem čelil technickým problémům, což by ale ještě bylo to nejmenší. Zcela se však vytratila jakákoliv interakce a fanouškové vlastně byli jen v roli pasivních diváků, kterým stránka pustila reklamu na nový film. Za to si po právu vysloužila kritické recenze a názorně nám všem předvedla, že takhle jednostranně marketingovým způsobem Google+ nefunguje.

Právě Hangouts jsou jednou z mála možností, jak v současnosti kreativně zaujmout, a pohrává si s nimi většina významných značek. Pokud vás zajímá, s čím velcí hráči v dalších dnech přijdou, Google dal dohromady kruh 36 doporučených stránek, které se k firemním stránkám dostaly jako první. z nich 16 tvoří jednotlivé stránky Googlu a 20 vybrané značky. Je také poměrně zajímavé, jak rychle na možnost zakládat stránky zareagovaly významné univerzity.

Malá velká sociální síť

V půlce října Google ohlásil 40 milionů uživatelů svojí sociální sítě a díky otevření firemních stránek, napojení na YouTube, podpoře ze strany celebrit a dalším akcím by podle některých odhadů mohl do konce čtvrtletí překonat hranici 60 milionů uživatelů. Faktem nicméně zůstává, že na českém internetu se počty aktivních uživatelů odhadují jen v nižších jednotkách tisíc, což spolu se zatím omezenými možnostmi stránek reálné využití Google+ značně omezuje. Zatím tedy u nás jde jen o to ukázat, že „my už tam jsme“, a vymyslet něco hezkého s fotkami na titulní stránce.

Co si s Google+ počneme dál, to se teprve uvidí, rozhodně se ale vyplatí sledovat, jak to dělají jinde.