Clubhouse: kecací aplikace v betě redefinuje sociální sítě

Aplikace Clubhouse vznikla v minulém roce a stojí za ní tým Paula Davisona a Rohana Setha. Jde o aplikaci, kde mohou lidé zakládat a navštěvovat různé místnosti a povídat si s ostatními uživateli. A povídat znamená opravdu povídat, jelikož Clubhouse na rozdíl od ostatních sociálních sítí využívá zvuk, tedy hlas uživatele.

Nová audio aplikace se exponuje jako exkluzivní platforma pro vytváření kontaktů a interakci s podobně smýšlejícími lidmi. Konceptem unikátní Clubhouse přitáhl tisíce uživatelů, včetně některých celebrit, přestože je aplikace stále ve fázi beta a není veřejně přístupná všem zájemcům.

Clubhouse byl poprvé uveden do provozu v březnu loňského roku, tedy během pandemie v plném proudu. V tuto chvíli funguje pouze na pozvání, což znamená, že aplikaci mohou používat pouze ti, které pozve stávající uživatel. To se však má brzy změnit, protože zakladatelé pracují na zpřístupnění Clubhousu široké veřejnosti. Zájem o aplikaci, která je aktuálně dostupná jen pro iOS, je už teď obrovský. Nemalý podíl na tom má zapojení zmíněných celebrit. Clubhouse si oblíbili lidé, jako jsou Jack Dorsey, E-40, MC Hammer, Marc Andreessen, Van Jones, Ben Horowitz, Mark Cuban nebo Kevin Hart.

Jak Clubhouse funguje?

Clubhouse je audio aplikace, která umožňuje uživatelům zapojit se do diskuse v různých tematických chatovacích místnostech. Tyto místnosti jsou pouze zvukové a po skončení relace zmizí.V každé místnosti jsou řečníci, posluchači a moderátoři. Moderátor je ten, kdo relaci zahájil a může předat status moderátora komukoliv jinému podle svého výběru. Moderátoři jsou také jediní, kteří mohou posluchače (kteří tvoří publikum) vyzvat, aby si vzali slovo a stali se „řečníky“.

Jinak stejně jako u jiných sociálních sítí i na Clubhousu mají uživatelé svůj profil, bio a followery. Místnosti, které se objeví v „hale“ (což je na Clubhousu ekvivalent twitterové časové osy nebo domovské stránky na Instagramu), jsou určováni těmi, které uživatel sleduje. Tedy prvních pár místností jsou ty, ve kterých se právě nacházejí lidé, které uživatel sleduje. Postupně se ale zobrazí místnosti, které byly vybrány algoritmem – ten vytváří návrhy podle uživatelem navštívených místností. Je zde také k dispozici kalendář se všemi místnostmi, které jsou na určitý den naplánovány.

Zdroj: Clubhouse

Každý uživatel si může vytvořit chatovací místnost a zvolit, zda má být soukromá, nebo otevřená všem uživatelům. Pak stačí pinknout svým followerům, kteří dají vědět dalším uživatelům a malý skupinový pokec se může rychle změnit v místnost se stovkami lidí v publiku.

Jak se tam dostat?

V současné chvíli má Clubhouse okolo 700 tisíc uživatelů. Každý uživatel může pozvat jednoho dalšího, případně může dostat další pozvánky, pokud je na síti dostatečně aktivní (moderuje, zakládá místnosti, diskutuje). Aplikace je pouze pro iOS (verze pro Androidy bude k dispozici pravděpodobně jakmile bude aplikace veřejná). Používání není nijak omezeno lokací, pokud chcete slyšet opravdu a přínosný zajímavý obsah, tak se tu bez angličtiny momentálně neobejdete.

Proč je Clubhouse jiný

Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Twitch… Kromě Twitteru jsou všechny tyto platformy závislé na vizuálním obsahu a na často jednostranné exhibici. Clubhouse tento úzus mění a přináší konečně nádech něčeho nového a neobvyklého – to vše ještě rámuje puncem exkluzivního a výjimečného.

Clubhouse umožňuje uživatelům novou míru interakce, na kterou nejsou z tradičních sociálních sítí zvyklí, a která je vítanou vzpruhou od jednostranného předvádění se na Instagramu, Facebooku a Twitteru.

Že jde o atraktivní koncept dokazuje nejen zájem uživatelů, ale také investice – venture firma Andreessen Horowitz investovala do aplikace 12 milionů dolarů; a není náhoda, že Twitter rozjel „Spaces“, vlastní audio-chatovací funkci.

Jednou z výhod Clubhousu je, že na rozdíl od sociálních sítích, jako je Twitter, Instagram nebo Facebook, vlastně není zapotřebí při jejím používání tupě zírat na displej telefonu – stejně jako v případě telefonního hovoru, můžete mít zapnutý Clubhouse a věnovat se jakékoliv jiné činnosti, zejména pokud jste jen posluchačem nějaké relace.

Clubhouse je údajně také extrémně návykový, jelikož poskytuje prakticky nekonečný proud zábavy, a hlavně obrovskou míru interaktivity, která se s „exhibičními“ sociálními sítěmi nedá srovnat. Komunikace a navazování kontaktů, noví přátelé, opravdový lidský kontakt ve virtuálním prostoru… Nezáleží na tom, co vás zajímá, prostor dostane každý! Najdete tu lidi, kteřé mají podobné zájmy nebo profesi, můžete zde sdílet své zkušenosti, radit, randit, mentorovat nebo navazovat nová obchodní partnerství nebo spolupráci.

Existují místnosti o tom, jak rozjet vlastní podnik nebo dokonce jak vstoupit do světa technologických startupů. Tyto relace navíc pořádají lidé, kteří mají ve svém oboru vybudované jméno. Dále jsou zde místnosti o astrologii, seznamování a vztazích, sportu nebo místnosti o soustředění nebo mediaci, zkrátka možnosti jsou nekonečné.

Na jedné straně stojí tyto nekonečné příležitosti, vidina zajímavé komunikace, spolupráce, vzájemná solidarita a slušnost. Na druhé straně si představte, že lidé dostanou možnost své hloupé, jedovaté a toxické komentáře říkat v reálném čase…

Druhá strana mince

Velkým tématem pro Clubhouse je a bude, stejně jako pro ostatní sociální sítě, způsob, jak kontrolovat obsah, respektive jak zajistit, aby nebyli uživatelé ohrožováni šikanou, nenávistnými komentáři, rasismem, sexismem, xenofobií, dezinformacemi a tak dále. Aktuálně se všechny sociální sítě pokoušejí systematicky řešit dohled nad obsahem různými způsoby. Jde o velice diskutované téma, které bude muset řešit i Clubhouse.

Těžko půjde „vymazat“ někdo, kdo hovoří v reálném čase, těžko dostane nálepku „zavádějící obsah“. Další situace nastane i ve chvíli, kdy se uživatelé začnou hádat mezi sebou, což je naprostý kánon všech sociálních sítí a na Clubhousu dostanou hádky úplně jiný rozměr. Samozřejmě lze na Clubhousu „vyvěsit“ pravidla pro každou místnost, ale všechny sociální sítě mají pravidla, že? Clubhouse je v tomto ohledu nevyzpytatelný a co zpočátku působí nevinně, se může rychle zvrhnout v totální riot.

Jeden příklad za všechny: Komik Kevin Hart překvapil uživatele tím, že vstoupil do místnosti „Je Kevin Hart vtipný?“, kde malá skupinka diskutovala o Hartově novém stand-up speciálu na Netflixu. Místnost se rychle proměnila v jednu z největších, jaké kdy na Clubhousu vyrostly – připojily se tisíce lidí, aby diskutovaly se samotným Kevinem Hartem. Jenže nálada se dost změnila poté, co byl Kevin dotázán na vtip, který pronesl o své patnáctileté dceři… Ostatně podívejte se, respektive poslechněte si sami, jak Clubhouse funguje.

Clubhouse má a bude mít velké problémy s kontrolou obsahu. Jak poznamenaly Timesy, už se objevily stížnosti, že Clubhouse toho pro ochranu uživatelů moc nedělá. A to ještě ani není aplikace přístupná široké veřejnosti.

Server The Verge v červenci napsal, že aplikace nemá žádný plán pro systematickou kontrolu obsahu. Podle prosincového článku ve Vanity Fair je Clubhouse díky svému konceptu „útočištěm mocných, kteří zde mohou flirtovat s misogynií a rasismem“. Společnost, která za Clubhousem stojí, reagovala, že „jednoznačně odsuzuje všechny formy rasismu, nenávistných projevů a zneužívání, jak je uvedeno v obecných zásadách a podmínkách poskytování služeb, a má zavedeny postupy a bezpečnostní mechanismy pro vyšetřování a řešení jakéhokoli porušení těchto pravidel“.

Tak uvidíme, zda se Clubhouse stane přínosným a unikátním způsobem komunikace, nebo se nám podaří udělat z něj místo, kam se budeme moct jít „vyřvat“. V současné době se na Clubhouse formuje i česká komunita, bude rozhodně zajímavé sledovat, kterou cestou se vydá.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Czech Internet Forum: Uživatel se mění

Využívání více komunikačních kanálů, příklon k osobnímu doporučení a čím dál častější akce na sociálních sítích. Tak se změnilo chování zákazníka na internetu. Změňte ho taky, shodli se na jasném doporučení přednášející letošního Czech Internet Fora. Přečtěte si, co radí dělat a nedělat na sociálních sítích i mimo ně.
Přečtěte si více

Foursquare začal po check-inu zobrazovat reklamu

Už 35 milionů lidí používá globálně populární mobilní aplikaci Foursquare, s níž se mohou checkovat na místech, která navštíví. Služba v posledních týdnech nenápadně přišla s novým monetizačním nástrojem. Po check-inu nově ukazuje relevantní reklamu.
Přečtěte si více

Statistici Facebooku prozkoumali, jak se chováme ve vztazích

Muži podle sociální sítě chodí s mladšími ženami. A to průměrně o 2,5 roku. U párů stejného pohlaví jsou věkové rozdíly větší. Čím je vztah delší, tím je pravděpodobnější, že dlouhodobě vydrží. Když spolu dva začnou chodit, píší si na Facebooku sice méně, ale o to pozitivněji. Tým datových vědců Facebooku zkoumal ve Valentýnském týdnu vztahy uživatelů sociální sítě.