Čísla českého YouTube a plány na lepší reklamy: Jaké novinky představil Google na Performance & Branding Summitu?

YouTube už zdaleka nezajímá jenom mladé. Když se minulý týden na Perfomance & Branding Summitu řešil nárůst uživatelů, dostala sociální síť značný prostor. A nejen proto, že od podzimu narostla o 300 tisíc uživatelů. Ale i proto, že druhou nejvíce rostoucí skupinou jsou lidé ve věku 65 až 69 let. Řešily se ale i jiné novinky od Googlu. Co nejvíc zaujalo odborníky?

YouTube roste

Teď YouTube aktivně využívá 4,9 milionu uživatelů měsíčně. Ti na něm stráví za týden průměrně 63 minut a za měsíc zhlédnou 1,5 miliardy videí. Dosti dýchá na záda i největším konkurentům na poli klasického televizního vysílání.

Za poslední půlrok vzrostl čas strávený na YouTube v cílové skupině 15-24 let z 64 na 134 minut týdně, tedy o více jak 100 %. Do velké míry díky youtuberům.

 „To, že jsou youtubeři pro řadu značek velmi zásadní, nám pravidelně potvrzuje řada klientů, která s nimi spolupracuje. Trend youtuberů je stále rostoucí. Muselo by se stát něco zásadního, aby přestali bavit cílovou skupinu,“ vysvětluje Vojtěch Lambert, ředitel LCG New Media.

Zajímavé však je, že mezi druhou nejvíce rostoucí skupinu patří uživatelé ve věku
65-69 let. „YouTube tak není pouze dominantou mladých, jak si mnozí myslí, ale začíná kopírovat průřez celým věkovým spektrem české populace. YouTube na toto reaguje a nabízí agenturám a mediálním domům plánovací nástroje, které přesně dokáží sestavit kampaň včetně mediálkám dobře známým ukazatelům, jako jsou GRP či TRP,“ dodává Vojtěch Lambert.
 

 

I proto se nákupy Google dostávají i na YouTube.

 

Víc znaků, víc prokliků

Google představil rozšíření prostoru pro textové inzeráty ve vyhledávání. „Pravidlo 25/35/35, které každý markeťák odříká i o půlnoci, se změní, a to na 30/30/80. Tedy 30 znaků pro nadpis, dalších 30 pro první řádek a celých 80 pro druhý popisek,“ vysvětluje Tomáš Foltas z Better Marketing. „Dnes můžeme do tří řádku vtěsnat dohromady 95 znaků, po úpravě to bude rovných 110 znaků a Google v téhle souvislosti slibuje zvýšení CTR až o 20 %. Zajímavé je to i v kontextu nedávné změny označení placených inzerátů do zelené barvy – rozšířením prostoru budou inzeráty ještě míň rozeznatelné od organických výsledků,“ říká Martin Kudrna z agentury Red Media.

Aktuálně je novinka v uzavřené beta verzi. Veřejnost by se jí měla dočkat ve třetím kvartálu. Podle marketérů je tak ideální čas na přípravu nových textů v létě. „Novinka pomůže zejména e-shopům, které nabízí velké množství produktů. Mimo stěžejní hlavní brandové kampaně budou moci bannery tvořit tímto způsobem,“ dodává Lambert s tím, že stávající dynamické bannery mají nyní největší míru konverze.

Změnami prochází reklamní síť Google Display Network. Novinkou jsou responzivní reklamy. Reklama má co nejvíc splynout s okolím. Přizpůsobí se veškerým formátům včetně mobilních, bude měnit nativně barvu, fonty, nadpisy, rámečky nebo zobrazení ceny. Responzivní inzeráty mají být dostupné v Adwords v průběhu třetího kvartálu tohoto roku.

80 procent ztraceného času

Nepřidělávejte si práci a využívejte automatiku – Google vyzdvihl automatickou optimalizaci. Marketér prý 80 % času tráví manuálními úkony, které ne vždy nesou hodnotu.

„Jak ještě zlepšit výkon kampaní? Rozšířením! Já vím, řeknete, že je to jasné a že to víte, ale podle Google je právě zde velký potenciál, hlavně u menších klientů. Nejvíce se používají sitelinky a popisky, nejméně pak recenze. Pamatujte, že volbou toho správného rozšíření dostanete svou kampaň na vyšší level. U reklamy na restauraci zákazníci uvítají spíš možnost volání než sitelink ‚O nás‘,“ přidává své dojmy Tomáš Foltas.

Další PPC specialisti, kteří spravují více klientů najednou, zas ocení Skóre kvality. Rychle a snadno odhalí mezery v jednotlivých účtech. V tomhle smyslu zaujala případová studie T-Mobilu právě na vylepšování skóre. „Jednoduchou úpravou scriptu lze získat high-level přehled o skóre kvality jednotlivých kampaní v přehledně zabarvených grafech,“ hlásí Martin Kudrna.

„Zatím jsem nasadili skript na skóre kvality na naše větší kampaně a s tímto skriptem pracuji. Pro kampaně s mnoha sestavami a slovy je opravdu super. V dnešní době, kdy je konkurence vyšší, než byla, je potřeba hledat cestičky ke zvyšování skóre kvality, a tak se dostávat na vyšší pozice,“ dodává Tomáš Foltas.

Napříč zařízeními

Silně výkonový klienti jistě ocení možnost sledovat konverze napříč zařízeními, tedy cross device konverze. „Jedná se hlavně o případy, kdy si uživatel vyhledá nějaký produkt na svém mobilním zařízení, ale nakoupí ho z počítače. Google dokáže tyto dvě cookies spárovat a vyhodnotí jí jako cross device konverzi. V Adwords lze pak tuto metriku vidět ve sloupci Konverze z různých zařízení,“ popisuje Lambert. „Jen tak pro úplnost, nejedná se jen o „mobil > desktop“, ale také „desktop > desktop“, upozorňuje Foltas.

Pozornost věnujte především mobilům. Informace z nich ovlivňují 20 procent nákupů. Google už loni ohlásil, že mobilní vyhledávání celosvětově přeskočilo vyhledávání na desktopech. Aktuálně je tato hodnota u nás v průměru na 30 %. Produktové informace na mobilech tvoří až 12 % všech dotazů a konverze jsou na úrovni tří procent. Mobil se tak stal velmi důležitým kanálem v celkovém nákupním procesu a jeho optimalizace je proto nutné brát vážně. Ostatně, pokud neoptimalizujete, Google vás ve vyhledávání penalizuje.

Diskuze k článku