Čína chce v Šanghaji povolit Facebook a Twitter

Koncem tohoto týdne bude v čínském Šanghaji otevřena nová zóna volného obchodu. Spolu s ní do Číny zamíří i Twitter, Facebook a další internetové služby, které v kontinentální Číně jsou blokované.

V neděli 29.září bude v části čínského Šanghaje spuštěn nový experiment. Jde o zónu volného obchodu, která by umožnila zahraniční investice a podnikání zhraničních společností v mnohem širším měřítku, než čínské zákony běžně povolují. Zóna volného obchodu bude uvolněnější i co se týká některých dalších předpisů, a měla by tak být podobná HongKongu, který si v rámci země také drží speciální statut.

Jednou ze specialit nové zóny se má stát i to, že v ní budou povolena zahraniční sociální i klasická média. Měl by zde fungovat Twitter, Facebook a další podobné služby, které jinde v Číně nespustíte. Internetoví návštěvníci by si navíc mohli přečíst třeba i články New York Times, běžně v Číně také nedostupné. Důvodem je to, že se v zóně očekává práce řady cizinců, a Čína jim chce poskytnout možnost “cítit se jako doma”.

Nebude to ovšem poprvé, co Čína částečně uvolní svůj zákaz zahraničních sociálních médií. Již dříve tak lokálně učinila během letních olympijských her v roce 2008 a také během golfového mistrovství na ostrově Chaj-nan v roce 2011.

Zóna volného obchodu je prvním experimentem, který se má pokusit přivést ekonomickou otevřenost HongKongu do kontinentální části Číny. Prozatím je ovšem velmi územně omezená, od neděle bude zasahovat pouze kolem 28.8 čtverečních kilometrů čtvrti Pudong, jedné z novějších částí města. Celá čtvrť má přitom přes 1200 čtverečních kilometrů. Pokud bude experiment úspěšný, mohl by být rozšířen na celý Pudong. Pokud ovšem nikoliv, je pravděpodobné, že o další roky i desetiletí může odložit případné reformy v zemi směřující k větší ekonomické otevřenosti.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Yahoo a Facebook prý jednají o partnerství ve vyhledávání

Jak daleko jsou práce na vyhledávači největší sociální sítě? Když Mark Zuckerberg v září připustil, že jeho společnost na vyhledávači pracuje, k možnému časovému horizontu se nevyjádřil. Nyní se ale objevují spekulace o možném vyhledávacím partnerství mezi Facebookem a Yahoo, což by mohlo celý projekt posunout.