Český Facebook zaspal příchod https, záložky moc nefungují

Facebook svým uživatelům umožnil připojení přes zabezpečený protokol HTTPS letos na přelomu ledna a února, a už v dubnu hlásil, že této možnosti dobrovolně využilo 10 milionů lidí, přičemž jejich počet od té doby neustále roste. Kolik jich je v současnosti nevíme a stále to asi nebude závratné číslo, jistě ale nebude ani zanedbatelné. Lidé si mohou volbu zabezpečeného procházení zaškrtnout pod položkou Nastavení soukromí / Zabezpečení / Zabezpečené procházení a i přes určité nevýhody to je jednoznačně to správné nastavení.

Co je ale podstatnější, od 1. října letošního roku se SSL Certifikát stal povinností pro tvůrce veškerých nově vytvářených facebookových aplikací. Aplikace vytvořené před tímto datem sice žádnou povinnost ke změně nemají a pro uživatele přistupující přes http stále fungují, pro ty přistupující přes https ovšem samozřejmě žádným zázrakem fungovat nezačaly.

Datum 1. října tak v tomto ohledu hraje hlavně symbolickou roli a pokud je tedy https uznáno novým standardem pro všechny vývojáře, dalo by se čekat, že správci stránek tomu přizpůsobí i starší obsah. Hlavně proto, aby neodrazovali svoje „zabezpečené“ fanoušky, jejichž podíl se jistě bude i nadále zvyšovat, prázdnými stránkami a chybovými hláškami. Ani se začátkem listopadu to ale rozhodně neplatí pro všechny.

Třetina stránek dává zabezpečení košem

Abychom mohli porovnat, jak jsou na tom největší české stránky, podívali jsme se na přehled Socialbakers a vzali 50 největších z obou kategorií Brands a Media. Z nich jsme potom vyřadili stránky očividně sloužící ke spamu, stránky nefunkční nebo ty, které podle nás Socialbakers zařadili nevhodně. Zbylo nám 82 stránek. Odečetli jsme i ty, které žádné záložky nemají, takže by u nich nebylo co zkoumat. Těch bylo 27, zůstalo jich tedy 55. A výsledek?

Předně je třeba říct, že ne všude bylo všechno špatně. Na některých stránkách nefunguje pro https-pozitivní uživatele jen jedna z více záložek, jinde nefunguje žádná, v několika případech jsou na vině problémy s certifikátem. Každopádně zatímco 35 stránek se může pochlubit plně funkčními aplikacemi, dalších 20 se potýká s problémy a alespoň část obsahu nezobrazuje. Ze zkoumaného vzorku to je více než 36 procent, což rozhodně není malé číslo. Není to zbytečné?

Nebudeme za každou cenu ukazovat prstem, není to žádný smrtelný hřích, ale přeci jen jde o ty největší firmy na českém Facebooku – nápojářské, technologické, bankovní, oděvní, zábavní i mediální. A není žádný důvod, proč by zanedbání poměrně jednoduché operace mělo omezovat ty jejich fanoušky, kterým není zabezpečení úplně lhostejné. Asi se shodneme, že to nevysílá zrovna dobrý vzkaz. A snad i u nás už nějakou dobu platí, že Facebook není jen místem, jehož hlavní výhodou jsou nízké náklady a nenáročná údržba.