Česko sociální: Facebook. Firmy se s uživateli míjejí

Za pomoci našeho nástroje Ataxo Social Insider jsme zanalyzovali data nasbíraná u 2,470,000 účtů a facebookových stránek. Výsledky asi budou zajímat zejména marketéry a PR pracovníky, kteří mají na starosti propagaci „svých“ společností na Facebooku.

Opatrní muži, bezstarostné ženy

Nejdříve malé zklamání – kolik nás na Facebooku je, to navzdory sebejistým tvrzením nikdo přesně neví. Facebook uvádí, že si Češi založili už 3,430,000 účtů (k 9. listopadu 2011). Kdyby opravdu patřil jeden účet jedné osobě, mohli bychom tvrdit, že je na Facebooku už každý třetí. Bohužel to tak i přes podmínky Facebooku není, což si můžeme ověřit pomocí jednoduchého srovnání tohoto odhadu s oficiálními statistickými informacemi dané věkové skupiny.

Na Facebooku je každopádně o něco více žen než mužů. Ty problematiku soukromí, zdá se, neřeší tolik jako muži. Méně často si totiž své profily skrývají. Muži, ti jsou opatrnější, 55 % z nich má profil uzavřený, takže jeho obsah přihlášený uživatel na Facebooku nevidí. U žen si profil skrývá jen 47 % uživatelek.

Martin Novák z Facebooku

A kdo je typickým uživatelem Facebooku? Je to Martin Novák. Příjmení Novák a jméno Martin jsou na Facebooku totiž úplně nejčastější. V TOP příjmeních figurují hned po Novákových Svobodovi, Novotní a Dvořákovi. V TOP jménech potom najdeme jména jako Petr, Jana, Tomáš a Jan. Jaká jsou tedy nejčastější příjmení na Facebooku?

  • 1. Novákovi – 13,418
  • 2. Svobodovi – 9,793
  • 3. Novotní – 9,118
  • 4. Dvořákovi – 8,119
  • 5. Černí – 6,642
  • 6. Procházkovi – 5,544
  • 7. Kučerovi – 5,506
  • 8. Markovi – 4,560

Na Facebooku ve dne v noci

Na Facebooku to nejvíce žije ve čtvrtek. To je poslední předvíkendový den, kdy je možné si Facebooku užít a něco si tam ještě s přáteli domluvit. Oblíbená je ale i neděle, kdy se vracíme „ke strojům“. Facebookové stránky jsou sice také velmi aktivní ve čtvrtek (a také třeba v pondělí), naopak téměř vůbec nepíší v sobotu – a to přesto, že úplně extrémní pokles aktivity uživatelů v sobotu Facebook nemá.

Zajímavá čísla přináší ale hlavně srovnání aktivity (počtu přispívání) na Facebooku podle hodin. Zjistíme tak, že uživatelé píší nejvíc během tzv. „TV prime time“, tedy od 18 do 22 hodin. Oproti tomu facebookové stránky (tedy správci, kteří o ně pečují) jsou nejaktivnější ve své pracovní době, tedy před obědem a po obědě, než skončí práce. Nesoulad, který z toho plyne, je zřejmý.

Facebookové stránky tedy komunikují nejvíce v úplně opačnou dobu, než jsou na Facebooku aktivní jejich fanoušci – uživatelé. To znamená, že nezasáhnou uživatele hned a jejich příspěvek se v důsledku toho propadá hlouběji v newsfeedu, pokud se tam vůbec dostane.

Viditelnost příspěvků stránek v newsfeedech fanoušků bývá velmi nízká a stránky aktuálně čelí velké výzvě – jak se dostat lidem na oči. Když publikují jindy než fanoušci a v prime time jim zase konkurují příspěvky přátel jejich fanoušků, není to jednoduché a vyžaduje to často změnit strategii komunikace.

Sdílíme a lajkujeme

Facebookové stránky i uživatelé nejčastěji sdílejí odkazy, přestože nejde o obsah, který by měl nejvíce Like a komentářů. Stránky sdílí více vizuálního obsahu než běžných textových statusů, oproti tomu uživatelé mají tendence více psát statusy a méně sdílet obrázky a videa.

Typ obsahu i jeho délka hraje důležitou roli. Analýza prokázala vliv délky publikovaného příspěvku na jeho úspěšnost. Nejvíce palců a komentářů získávají příspěvky stránek s nejkratším textem (100-200 znaků). Stručnost tedy zvyšuje šanci na interakci.

A kolik palců byste měli pod firemními příspěvky chtít? Záleží na velikosti stránky, TOP 100 nejúspěšnějších stránek podle Socialbakers mívá u příspěvků v průměru 46 likes. Social media specialisté by si měli dávat pozor na přílišné publikování odkazů, které jsou sice podle grafu výše nejoblíbenější, mívají ale nejméně Like a komentářů vůbec. Vyžadují totiž po uživateli akci navíc – odejít, prohlédnout a až potom dát To se mi líbí. Nejvíce palců naopak mohou stránky získat díky publikování krátkých statusů a fotek.

Aktivitu uživatelů na Facebooku jsme zkoumali v souvislosti s dalšími sociálními sítěmi – co jsme se dozvěděli o našich uživatelích Twitteru, to se můžete dočíst v předchozím článku z mikroseriálu Česko sociální. Zítra se těšte na závěrečnou třetí část.

 

Autorkou článku je Lucie Appeltauerová ze společnosti H1.cz.