Češi už se nasytili. Tráví míň času na Facebooku i sítích obecně. Instagram ale táhne

Češi poprvé trochu polevili v užívání sociálních sítí. Denně na ně chodí 77 procent internetové populace, přitom ještě loni to bylo 80 procent. Přesto s nimi tráví významnou část dne – celkem 143 minut. Ukázal to průzkum AMI Digital Index provedený na začátku letošního druhého čtvrtletí.

I necelé dvě a půl hodiny, které Češi sjíždí novinky na sítích každý den, znamenají proti loňsku pokles. Vyšetřili si pro sebe a jiné aktivity celkem šest minut. Sami navíc dávají stále míň příspěvků. K tomu téměř 40 procent lidí nepřidává příspěvky vůbec, nebo jen párkrát ročně. Přesto každý den si nějakou sociální síť otevře skoro osm z deseti Čechů. Jen jediná z nich ovšem roste: Instagram.

“Dochází k nasycení celého trhu a pokud bude nějaký nárůst nebo dynamika, tak u nových formátů nebo typů sociálních médií, jako je například právě Instagram, nebo u nějakého, které nyní vzniká a o kterém ještě nevíme,” vysvětluje Vladan Crha, ředitel AMI Digital. Lidé podle něj na sociální sítě chodí už nejen kvůli kontaktu s přáteli, ale i za zábavou nebo pro informace.

Stále platí, že Facebook a YouTube zná prakticky každý. První síť opakovaně navštěvuje skoro 84 procent lidí, Youtube pak 71. “V tuto chvíli Instagram pravidelně používá zruba třetina uživatelů a zhruba polovina ho zná alespoň podle názvu. Číslo jako jediné ze sociálních médií významně poskočilo. I když je pravda, že Facebook a YouTube už moc nemají kam růst,” dodává Crha.

Mění se i to, kdo přesně sociální sítě používá. Jsou oblíbené především u žen, a u mladých mezi 15 a 29 lety. Denně však využívá sítě i 80 procent uživatelů mezi 30 a 44 lety a 59 procent lidí ve věku 45 až 59 let. “Starší” generace si oblíbily především Facebook.

Dlouhodobě stagnuje Twitter, v Česku si udržuje asi 400 žisíc uživatelů. Insatagram stories, které jsou zhruba dva roky staré, navštěvuje opakovaně pětina internetové populace. Mírný růst vykázal Linkedin. Ten má významně odlišnou demografickou skupinu – nejčastěji ho používají vysokoškoláci a obecně lidé v produktivním věku spíše než hodně mladá nebo naopak starší věková skupina. V poslední době se mluví také o sociální síti pro mladé, TikToku, který však stále zůstává okrajovou sítí. Nepodařilo se zaujmout ani Snapchatu (pravidelně ho navštěvuje 3,9 procent lidí) nebo Tinderu (1,4 procenta lidí). 

Do celého používání internetu podle odborníků významně zasahují dvě zásadní věci – především přesun k používání mobilních telefonů, se kterými jsou provázané právě sociální sítě. Druhou je používání chatovacích aplikací, hlavně Messengeru, na kterém je pravidelně 78 procent Čechů. přes WhatsApp komunikuje 48 procent, podle Crhy “méně veselý příběh” Skype pak používá 30 procent lidí. “V posledních letech stále klesá, orientuje se teď spíše na byznysovou klientelu, je ale otázka, jestli to bude stačit. Poměry se zcela obrátily, přeskočily jej Messenger i Whatsapp,” popisuje Crha.

Ami Digital Index zkoumá internetové uživatele, což je v České republice asi 7,5 milionu lidí. Čtvrtým rokem ho realizovala společnost AMI Digital s agenturou STEM/MARK. Sběr dat proběhl formou online dotazníků na vzorku 509 lidí mezi 15 a 59 lety.

Diskuze k článku