Cenzura nevadí, čínské sociální sítě lákají západní firmy i osobnosti

Přezdívá se jí také čínský Twitter a jejích 400 milionů registrovaných uživatelů si s Twitterem nijak nezadá. Sina Weibo je největší čínskou mikroblogovací sociální sítí, jejíž jméno znamená „mikroblog nové vlny“.

Sina Weibo spustila společnost SINA v roce 2009 a od té doby se stránka stala jednou z nejpopulárnějších na čínském internetu. Vypadá jako hybrid Facebooku a Twitteru a i přes svou neoddiskutovatelnou popularitu se musí trochu ohlížet po konkurenci. Touto konkurencí je mimo jiné Tencent a jeho mikroblogovací mobilní služba WeChat, která se v současnosti pohybuje někde kolem 300 milionů registrovaných uživatelů. Právě Tencent na svém mikroblogu spustil anglické uživatelské rozhraní již v září roku 2011, což výhledově hrozilo Sina Weibo zkomplikovat situaci.

Kupte si auto přes mikroblog

Sina Weibo proto počátkem ledna po dlouhé době spustil anglické rozhraní také. A na službě se také ihned objevily účty západních celebrit, mezi nimi třeba Tom Cruise, Brad Pitt nebo Emma Watson. Čekat na sebe nenechaly ani firmy, Mercedes-Benz začal nyní právě přes tuhle službu nabízet čínským obyvatelům limitovanou sérii svého vozu Smart, která je vytvořena speciálně k blížícímu se přelomu čínského horoskopu na rok hada.

Vozů je v nabídce přes Sina Weibo 666, a to za cenu 128888 čínských jüanů, v přepočtu asi 244 tisíc korun. Daniel Lescow, šéf čínské divize vozů Smart, mluví o tomto přístupu k prodeji jako o zcela novém mezi automobilovými značkami. Účelem akce nicméně podle vedení Mercedesu není jen prodat zmíněných několik set vozů, ale především inovativním způsobem zaujmout místní zákazníky. Mercedes v minulosti zkoušel zaujmout i prodejem vozů ve speciálních akcích přes online tržiště Taobao společnosti Alibaba i v akcích na dalších velkých čínských stránkách. Zda jsou úspěchem dosažené čínské prodeje vozů Smart, které se při růstu o 45 procent zastavily na necelých 16 tisících kusech, to je vzhledem k velikosti místního trhu otázkou.

A otázkou také je, jak se sociální média v Číně budou vyvíjet dál. Internet totiž prochází v této zemi v současnosti obdobím zpřísňování cenzury poté, co se v několika případech ukázala jeho síla v odhalování nekalých praktik zástupců místního režimu. Sina Weibo byl již před rokem požádán čínskými úřady, aby umožňoval registrace pouze za podmínky uvedení skutečného jména. Přestože si služba se splněním této podmínky dávala na čas, nyní se jí už nevyhne, protože koncem roku 2012 byla schválena v rámci nového zákona pro regulaci internetu. Kromě sociálních médií musí uživatelé uvádět skutečná jména i u dalších technologických služeb, jako jsou například telekomunikace.

Nová cenzura je ještě tvrdší

Zákon ale rozhodně nekončí u požadavku skutečných jmen. Jde mnohem dál, když vládním orgánům umožňuje mazat z internetu obsah, který považují za právně závadný. Může přitom jít jak o jednotlivé příspěvky uživatelů, tak o celé stránky a weby. Poskytovatelům služeb pak nový zákon ukládá, aby na protizákonný obsah vládu nejen upozorňovali, ale rovnou jí ho také zasílali za účelem potrestání viníků. Na základě nového zákona již také byly zrušeny účty řadě osobností online života kritizujících současnou politickou situaci buď přímo, nebo prostřednictvím uměleckého vyjádření. Jeden ze zrušených účtů například vlastnil karikaturista Kuang Biao.

Společnosti jako Sina Weibo ovšem v zájmu zachování své existence vycházely úřadům vstříc již dřív. Právě tato mikroblogovací platforma je podle TechCrunche známá tím, že uživatelům blokuje některé vyhledávací dotazy a jiné neindexuje, aby je ve výsledcích srazila níž. Také chce po uživatelích reportování neověřených zpráv a časově odkládá viditelnost některých citlivých slov.

A oficiální zdůvodnění pro novou čínskou internetovou legislativu? Prý je třeba, aby lidé přestali online šířit „zlovolná a anonymní obvinění, pornografii, a vyvolávat paniku šířením neověřených zpráv“. Vsadili bychom se ale, že to není jen nás pocit, že hlavním problémem zde je hlavně šíření nepohodlných obvinění proti představitelům režimu a zpráv, které se vládnoucím představitelům Komunistické strany nehodí.

Jestli s ohledem na tyto skutečnosti začít brát čínské sociální sítě jako možnou nastupující konkurenci těch západních, to necháme na rozhodnutí každého uživatele a každé značky.