Case study: Jak Honza hledal práci v digitálu. Digitálně

Skoro každý určitě někdy hledal novou práci. Trendem posledních let je příliš se nespoléhat na úřady práce, ale rozesílat svůj životopis společně s motivačním dopisem na pracovní pozice, které se nám potenciálně líbí. Stále víc lidí ale hledá ještě originálnější způsoby a Honza Bambas, bývalý ředitel Asociace.BIZ, se díky nasazení Facebooku či Prezi nedávno stal jedním z nich. Zajímá vás, jak to celé bylo a jak dopadlo?

Pracuji v online světě sedmým rokem. A ano, přiznávám se rovnou, digitální komunikace, média a online marketing vůbec mě mají v hrsti. V průběhu března jsem se rozhodl najít novou pracovní výzvu. Chtěl jsem zůstat u internetu a médií a dál dělat to, co mě bude bavit a naplňovat. Zkusil jsem se tedy podívat do nabídek pracovních portálů. Nabízených pozic bylo relativně hodně, a tak jsem zkusil na některé zajímavé zareagovat.

Kámen úrazu přišel hned na začátku

Měl jsem připravený standardní strukturovaný životopis, který nikoho nenadchne, ale ani neurazí, a tak nějak se očekává. Zkrátka neslaná a nemastná šablona bodle “Příručky mladých svišťů”. Ok, a co motivační dopis? Na jedné straně chápu požadavek HR manažerů na motivační dopis, který do jisté míry může vypovědět o zájmu uchazeče o danou pracovní pozici. Na druhou stranu, kdo upřímně dopis napíše tak, že z něj nevzejde jako takřka ideální a dokonalý uchazeč o místo v dané společnosti? Zkrátka, motivační dopis je pro mě zlo, stejně jako otázka při pohovoru: “Kde se vidíte za pět let?” Na tu se snad nehodí jiná odpověď než: “Budu se těšit na druhou dovolenou v Jugoslávii a jen samé sociální jistoty a pozitiva.”

Tuto otázku překoná snad jedině další v pořadí hitparády pohovorového slangu, která zní: “Proč jste nejvhodnější kandidát na nabízenou pracovní pozici?” Na tu zásadně odpovídám, že nejsem nejvhodnější uchazeč, protože vždy naleznete někoho zkušenějšího a vhodnějšího. Pracovní trh je v tomto ohledu totiž úplně stejný jako jakýkoliv jiný trh, tedy i zde se v danou chvíli střetává nabídka s poptávkou. Tedy, zaměstnavatelé v jeden okamžik nabízejí dané množství volných pozic, o které se zajímá určitý počet uchazečů. A to, že výběrové řízení probíhá v určitém časovém horizontu, limitně vyřazuje zájemce, kteří budou hledat práci třeba až za rok a mohou být mnohem vhodnější pro potřeby zaměstnavatele.

Zlom přišel jednou večer

Poté, co jsem zareagoval na několik pro mne zajímavých pozic a nedostalo se mi žádné reakce, jal jsem se znovu prozkoumat svoje strukturované CV, kdeže se mohla stát chyba. Nejsem přeci blbej, mám zkušenosti. Koukal jsem na sestavený dokument a položil si otázku nejzásadnější: “Pozval bys sám sebe na pohovor na základě zaslaného dokumentu?” No jistě, že nepozval! Vždyť to je taková nuda… Nutno podotknout, že s ještě nudnějším motivačním dopisem, jak již jsem naznačil. Hledal jsem práci v online marketingu a z bílého papíru na mě koukalo několik nudných údajů, kontaktů a seznam předchozích zkušeností. Kde je vidět to, že online marketing a média fakt baštím, že jsem tak trochu geek a fanda moderních technologií? No nikde! A tam, pozdě v noci, doma na gauči, mne napadlo udělat to jinak.

Tak trochu naruby

Vědom si toho, že je aktuálně na trhu práce veliká konkurence a na jednu pracovní pozici se skutečně hlásí desítky zájemců, v administrativě klidně i stovky, zkusil jsem zaběhnutý proces otočit. Co když představím sám sebe formou, která bude reprezentovat to, čím žiju, co mě baví a využívá online nástroje. Ten nápad, který mě napad, nebylo nic tak objevného. Vytvořil jsem svůj životopis v online nástroji pro tvorbu specifických prezentací Prezi. Byl to první krok, myšlenka byla jasná, nebudu zaměstnavatelům posílat dokument s CV, ale jenom odkaz na prezentaci. Pak jsem strávil několik jarních večerů tvořením a vymýšlením nového životopisu v Prezi.

Po večerech jsem postupně dospěl k řešení, že samotná prezentace stačit nebude. Že by bylo super životopisu podřídit celou komunikaci a založit facebookovou stránku, která by podporovala rozšíření prezentace mezi potenciální zaměstnavatele. A stalo se. Vše jsem měl připravené, prezentace s životopisem i stránka na Facebooku, kterou jsem pojmenoval Honza hledá novou výzvu. Byla hotová. Byl jsem v ní jen já, jako její správce, a vložil jsem prvních několik statusů a obrázků jako content, aby nebyla prázdná.

Byla středa večer a já vše ukázal manželce a přemýšlel nad důsledky dalších kroků. Co všechno se může stát zveřejněním stránky? Nikdy jsem cíleně nebudoval svoji image v sociálních sítích. Bude počet přátel stačit pro dostatečné virální rozšíření? Co když se najde nějaký trol a bude stránku a aktivitu shazovat? Jaká bude krizová komunikace? A spoustu dalších otázek, na které jsem si neuměl zcela odpovědět.

Ajm kjůt en klevr, for nau end forevr

Zvážil jsem všechna pro a proti a ve čtvrtek odpoledne jsem všem přátelům z mého Facebook profilu odeslal pozvánku do založené stránky. To, co následovalo, mne nenapadlo ani v nejlepších představách. Stránka na Facebooku neměla za úkol budovat komunitu podporovatelů s velkým počtem fanoušků. Jejím hlavním úkolem bylo nasměrovat dostatečný trafic na životopis sestavený v Prezi. Věděl jsem, že velice pomůže, když se o mé aktivitě dozví širší odborná veřejnost prostřednictvím médií, i když šeptanda na Facebooku začala fungovat skvěle. První nabídku jsem obdržel půl hodiny po rozeslání pozvánky.

Mezitím jsem přes víkend připravil krátkou tiskovou zprávu s tím, že ji v pondělí rozešlu novinářům. To již životopis dosáhl na téměř tisíc zobrazení, což mi připadalo jako zcela nereálné číslo, s ohledem na tak úzkou cílovou skupinu. Zpráva o tom, že hledám novou výzvu, se následně objevila na několika portálech o marketingu a médiích. A přišla druhá vlna zobrazení prezentace a aktivity na sociálních sítích. To jsem už stránku a hlavně její statusy podporoval i pomocí reklamy, která opět přiváděla další traffic na stránku a podporovala šeptandu.

Komunikace byla velice neformální a odlehčená. Snažil jsem se reagovat i na zprávy o tom, že někteří uživatelé nemohou Prezi spustit. Z kompletní prezentace jsem proto obratem vytvořil videoscreen a umístil jej na Facebook. Na pomoc přispěchal i LinkedIn, který mi shodou okolností v prvním týdnu spuštění aktivity nabídl budget 50 euro pro vyzkoušení tamního reklamního systému. No, nevyzkoušejte to, když se to nabízí a navíc skvěle hodí. Celkem jsem během zhruba dvou týdnů investoval cca 700 korun do reklamy a průběžně dostal několik nabídek práce.

Jak to celé dopadlo?

Rozhodnutí jít s kůží na trh je samo o sobě těžké, veřejně exhibovat o svých přednostech je možná ještě řádově těžší. Poučení je ale zcela zřejmé, vyplatí se to. Tím nechci říci, že by každý, kdo hledá novou práci, měl zakládat stránky a inzerovat. Ale nebát se dát vědět přátelům a známým z oboru, že hledáte novou práci. Pro mnohé to může být blok, pro mnohé možná i jakási forma vnucování. Ale je to přirozené a zcela v pořádku. Každý někdy hledal práci a tím, že dáte světu vědět, že jste k mání, možná narazíte na celou řadu nabídek, které se nikde neinzerují a jiným způsobem se o nich nemáte šanci dozvědět. Mnoho zaměstnavatelů, než začne inzerovat volnou pracovní pozici, nejdříve “rozhodí sítě” mezi známé a spolupracovníky.

Dostal jsem čtyři zcela konkrétní nabídky a několik dalších, které byly spíše obecného charakteru. Celá řada přátel a kamarádů mi ale psala nebo volala, že se zeptají u nich v práci nebo známých a podobně. A to je ta skutečná šeptanda v reálném světě mimo internety, která je tím největším úspěchem, protože slovo dá slovo a vy můžete mít novou práci. Já nalezl novou výzvu v mediální marketingové agentuře Initiative media, kde nyní působím v partě super lidí a jsem rád, že jsem si spuštění své kampaně nerozmyslel.

Díky všem za podporu, sdílejte se a lajkujte se.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Klout zohlední i data z vyhledávačů, začal s Bingem

Klout si za dobu své tříleté existence dokázal vydobýt stabilní místo na trhu a navázat spolupráci s největšími hráči na sociálním poli. Přesto, že jeho přesnost je po celou dobu také předmětem mnoha pochybností. Nyní se rozhodl k další expanzi, tentokrát do sféry vyhledávačů. Prvním, kdo pomůže Kloutu lépe analyzovat vliv uživatelů, bude Bing.
Přečtěte si více

O změně podmínek Facebooku již nebudou hlasovat uživatelé

Celých několik let vydrželo na Facebooku trochu neobvyklé pravidlo, že o změnách podmínek hromadně hlasují uživatelé. Nyní sociální síť mezi nejnovějšími změnami navrhuje, aby toto ustanovení bylo vypuštěno, protože prý již neplní svůj původní účel. Uživatelé ale zároveň dostanou nové možnosti, jak s Facebookem komunikovat.