Case study: Facebookový marketing hudebního festivalu

O chystané párty, konferenci či jiné akci mohou dár organizátři světu vědět nejen pouhým vytvořením facebookové události, její návštěvnost podpoří i RSVP aplikací, mobilní aplikací nebo možností check-inů ve službě Places. Podívejme se, jak tyto kanály pomohly minulý víkend festivalu Outside Lands v San Franciscu k vyprodání všech 60 tisíc lístků.

Facebooková stránka je ideální základnou

Veškerý marketing Outside Lands se točil kolem facebookové stránky celé akce, které se tím pádem dostalo zvláštní péče.

Vzhledem k tomu, že šlo již o čtvrtý ročník festivalu, už před jarním zveřejněním letošního line-upu měla stránka zhruba 35 tisíc fanoušků. Dnes jich nicméně má o dalších 30 tisíc více, tedy téměř dvojnásobek a zároveň víc, než jaká je celá kapacita festivalu.

Takového skokového nárůstu facebookových fanoušků dosáhli marketéři především tím, že na oficiální stránky festivalu umístili dostatečně viditelně jak klasický Like, tak i tlačítko pro sdílení odkazu na facebookovou stránku. Aby si pojistili další růst fanoušků v období festivalového ticha, přidali během tohoto týdne na domácí stránku oficiálního webu velký sociální plugin Like.

Snahou organizátorů bylo také motivovat fanoušky, aby o festivalu mluvili a oslovili tak i širší okruh svých přátel. Marketéři proto už několik měsíců vytrvale přidávali téměř každý den nový post na facebookovou stránku. V posledních dvou týdnech před festivalem pak frekvence novinek na zdi akce vzrostla na několik příspěvků denně.

V příspěvcích se mohli fanoušci dozvědět o změnách v line-upu, aktuálních informacích o prodeji lístků, pravidelně se také objevovaly rozhovory a videa s umělci, kteří se zde chystali koncertovat. V příspěvcích nechybělo opakování odkazů na oficiální stránku festivalu, facebookovou událost, mobilní aplikaci nebo Twitter účet.

V průběhu samotného festivalu se pak na zdi facebookové stránky fanoušci dozvídali další průběžné informace jako posuny v programu, objevovaly se fotky a videa z předešlých vystoupení a nechyběly ani otázky na to, jak se zúčastněným akce líbí. Později se pak nabízí ideální příležitost dát prostor fanouškům a vyzvat je k uploadu jejich soukromých fotek a videí.

Facebooková událost a úspěšná RSVP aplikace

Přesně pět měsíců před zahájením festivalu založili organizátoři novou facebookovou událost vztahující se konkrétně k letošnímu ročníku. Kromě lákavého popisu celé akce se zde uživatelé dozvěděli kompletní line-up a opět všechny nezbytné propagační odkazy. Na druhé straně pracovala facebooková stránka Outside Lands, která také přímo na událost odkazovala. Díky funkci RSVP se pak o potvrzené účasti uživatelů dozvěděli i jejich přátelé.

Velký úspěch pak zaznamenala speciální RSVP aplikace, kterou pro festival vyvinula a provozovala společnost SonicLiving. Aplikace, která byla embeddovaná přímo na webu akce, odkazovala na facebookovou událost a ptala se uživatelů, zda se akce zúčastní. Celkem se prostřednictvím této aplikace k účasti přihlásilo téměř 22 tisíc účastníků.

Mobilní aplikace Outside Lands umožňovala uživatelům nalogovat se na Facebook a umisťovat sem příspěvky týkající se festivalu. Rychlé odkazy umožnily sdílení na Twitter spolu se snadným umístěním odkazu či hashtagu festivalu. Naopak integrace Facebooku byla v aplikaci natolik pohřbená, že se přes ni v posledním měsíci zalogovaly jen tři tisíce uživatelů.

Jak podotýká server Inside Facebook ve své případové studii, marketéři akce by měli zvážit vytvoření a provozování své vlastní RSVP aplikace pro facebookové události. Facebooková událost by také mohla sloužit jako archiv důležitých informací (např. změny časů), které jsou jinak snadno přehlédnutelné na rušné facebookové stránce Outside Lands. Facebooková integrace by si pak zasloužila prominentnější místo v mobilní aplikaci.

Zapomenuté Facebook Places

Největším kazem facebookové strategie festivalu bylo opomenutí významu geolokační služby Places. Adresa místa konání festivalu chyběla jak u facebookové stránky, tak u samotné události. I díky tomu Outside Lands postrádal Places funkcionalitu. Lidé museli vytvořit neoficiální Places místa, kam se mohli logovat a upozornit tak své přátele, že se akce účastní.

O výsledných sedm tisíc check-inů se tak podělilo na čtyřicet neoficiálně vytvořených Places. Hlavní vadou na kráse je, že v tomto případě nemohli uživatelé služby dostat komplexní obrázek toho, kteří jejich přátelé se akce vlastně účastní. Outside Lands navíc zbytečně přišlo o cenné Liky.

Ve výsledku se nicméně marketérům festivalu podařilo za rok zdvojnásobit počet facebookových fanoušků a především zcela vyprodat letošní ročník.

Via IF