Budeme nakonec za sociální sítě platit? Komu a jak?

Pomalu to začíná vypadat, že pohybovat se plnohodnotně a zdarma na sociálních sítích by mohlo brzy být těžší. Donutí nás k placení spíš provozovatelé stávajících sociálních sítí, zakladatelé těch nových, nebo všichni společně? Chytí se modely prosazované Pheed a App.net? A co Facebook, bude také chtít častěji a větším měřítku vybírat peníze od běžných uživatelů?

Platit za něco na internetu? Poměrně krátká historie ukazuje, že lidé na to zvyklí nejsou a internet je pro ně synonymem informací a zábavy zdarma (pomineme-li cenu zařízení a připojení). Samozřejmě existují výjimky potvrzující pravidlo, většinou jde o exkluzivní informace, které lidé potřebují ke své práci. Platit za zábavu na internetu obvyklé není, ke každé placené službě lze najít alternativy zdarma. Průkopníci na poli sociálních sítí, tedy služby Pheed a App.net, to mají a budou mít těžké. První měsíce ovšem ukazují, že placení za sociální sítě není myšlenkou tak úplně utopickou.

Chcete kontakt se svou celebritou? Zaplaťte si

O novince Pheed už jste dost možná slyšeli, věnoval se jí například Forbes nebo v o něco méně pozitivním duchu také The Next Web. Jde o službu, která si získala zájem specializovaných i mainstreamových médií z několika důvodů – a právem. Pheed nenabral ani dolar od investorů a během několika dnů získal 350 tisíc unikátních uživatelů, mezi nimi i světoznámé celebrity (Paris Hilton, Miley Cyrus, David Guetta). A to všechno prosím pěkně před vypuštěním aplikace pro iPhone, která je pro rozšíření podobných projektů obvykle klíčová.

Čím tedy Pheed táhne? Jde o “Twitter s obchodním modelem”, jak projekt definovala Ilya Pozin z Forbesu, jednoduchou síť, jejímž cílem je produkovat kvalitní obsah. Uživatelé mohou svou tvorbu zpřístupnit zadarmo, nebo také za peníze. To je ta novinka, která ovšem z Pheedu ještě neudělá hit. Proč platit někde za něco, co je jinde zadarmo? Protože lidé mohou přes Pheed vydělat. I celebrity samozřejmě za projektem vidí šanci, jak si přijít na nějaký ten dolar kačku, když už jim jejich přítomnost na Facebooku nebo Twitteru v podstatě nevydělává. Monetizace, promyšlená a smysluplná, to je to kouzlo. S celebritami přicházejí i obyčejní lidé, kteří jsou ochotni zaplatit, pokud dostanou něco exkluzivního.

Zmíněné celebrity mají na Twitteru a Facebooku miliony sledujících a chtějí je nějak rozumně zpeněžit. To je pochopitelné. Ostatní uživatelé mají zase šanci proslavit se a pokud budou ve své oblasti dobří, nic jim nestojí v cestě. Jaké objemy peněz se na Pheedu budou točit? To zatím nikdo neví, asi ani sám zakladatel. Business model je jedna věc, realita druhá. Sociální sítě ale dost možná čeká nová doba a jejich uživatelé by se měli připravit na to, že budou různými cestami tlačeni k platbám, a to čím dál častěji. S pokusy o zpoplatnění i pro běžné smrtelníky se ostatně hlásí i Facebook.

Facebook zdarma nezdarma

Možnost zaplatit zviditelnění příspěvků i pro běžné uživatele je ze strany Facebooku jasným náznakem nového způsobu monetizace, podobně jako spuštění dárkového obchodu. Za pevnou taxu si může kdokoliv odpromovat libovolný příspěvek, a mít tak jistotu, že zasáhne mnohem víc přátel než obvykle. Ano, nová cesta k penězům je zatím vymyšlena až příliš jednoduše, uživatelé nepřemýšlejí jako marketéři a průzkumy zatím velké ochotě tuto funkci využívat nenasvědčují. Jednoduché modely ale fungují a je otázkou času, kdy si skalní facebookoví uživatelé zvyknou klikat na “Promote” a budou smířeni s tím, že je to bude něco stát.

O tom, že Facebook skutečně počítá s tím, že bude inkasovat i od obyčejných lidí s desítkami až stovkami přátel, svědčí i fakt, že to všechno bude k dispozici jen těm, kdo mají dohromady méně než 5000 přátel a odběratelů. Pamatujete na hoaxy, které se snažily přesvědčit lidi o tom, že Facebook bude placený? Úplného zpoplatnění se jistě nedočkáme, ale tento malý krůček naznačuje, že můžeme čekat i další kroky mající za cíl vytáhnout peníze z kapes uživatele. Facebook rozhodně nechce zůstat stát opodál, alespoň co se zpoplatňování týká, a kroky konkurence a start-upů jistě bedlivě sleduje.

Twitter v pokusech o monetizaci zatím pokulhává ale z jeho podrážděné reakce na Pheed (jeho uživatelé zaplavili Twitter zmínkami právě o Pheedu) je vidět, že ho podobné pokusy konkurence štvou. Další placenou a poměrně hodně sledovanou sítí je App.net, kde platí uživatelé i vývojáři výměnou za to, že je nebude obtěžovat reklama (a zaplatili už za to, aby vůbec vznikla). I tento způsob zpoplatnění má smysl. Existuje určitá skupina lidí, která si ráda zaplatí, když nebude muset koukat na komerční sdělení. Tento přístup je do určité míry pravým opakem myšlení Facebooku, který nabral masu lidí a pak začal přemýšlet o tom, jak z toho vytřískat peníze. Na začátku října už si za App.net platilo 20 tisíc lidí.

Která cesta vede k cíli?

Otázkou je, zda se nové placené sítě prosadí a vydrží tlak svých konkurentů. Odhaduji, že se udrží, ale nebudou pro Facebook a spol. vážnou hrozbou. Lidé vyhledávají místa, kde jsou jejich přátelé, to je hlavní trumf v rukách Facebooku. Placené alternativy to budou mít těžké, hlavně co se týče získávání nových oveček. Pheed má výhodu v tom, že umožní uživatelům vydělat. Vidina zisku dělá divy a jistě bude tím hlavním stimulem pro vstup na síť. Možná ještě větším, než exkluzivní obsah od celebrit, které se ale zase svým účtům umí velmi dobře postarat o marketing.

Pheed a App.net definují dva základní přístupy k novým cestám zpoplatnění sociálních sítí. V prvním případě jde o jakousi loterii, ve které někdo bezejmenný může vyhrát popularitu a peníze. V případě druhém jde o apel na rostoucí skupinu těch, kteří nenávidí reklamu a především kupčení s osobními daty. Zdá se, že Pheed je na tom na startu lépe, nabízí iluzi a k tomu tak trochu navíc placený obsah. App.net chce peníze za svůj exkluzivní a čistý prostor.

Facebook přichází spíš s tradičnějšími a méně očividnými alternativami, které se budou ostatní snažit napodobit. Osobně bych možná od Facebooku čekal jedno velmi jednoduché řešení – nabídnout uživatelům variantu bez reklamy, třeba za dolar nebo dva měsíčně. Nemuseli by se pak dívat na otravné a přes tu všechnu parádu špatně cílené hypertexty. Proč Facebook nechce dát svým ovečkám šanci vykoupit se z reklamy a prodeje osobních údajů? Bylo by to moc drahé? Nebo by to mohlo být vnímáno jako plivnutí do tváře inzerentů a Facebook by se shodil jako reklamní platforma? Jedno je téměř jisté – platit na sociálních sítích nám asi bude postupem času připadat čím dál tím víc přirozené.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Diskuze s Obamou lámala na Redditu rekordy

Mnoho rekordů zlomila středeční volná debata amerického prezidenta Baracka Obamy na sociální síti Reddit. Reddit musel jen na jeho vlákno vyčlenit několik desítek serverů navíc a kromě toho Obama jako první v historii překonal návštěvnost úvodní stránky.