Buddy Media radí, kdy psát příspěvky a jaká slova použít

Teprve včera jsme podrobně rozebrali příručku pro správné psaní příspěvků z dílny Facebooku a už dnes nám ve schránce přistála podobně zaměřená studie od společnosti Buddy Media. Sice je vždy ošemetné spoléhat se při správě stránky jen na průměry, v tomto případě se ale povedlo odhalit poměrně zajímavé trendy. Průzkum provedený na komunikaci 200 velkých značek navíc obsahuje i konkrétní rady, jak příspěvky psát s ohledem na co nejvyšší vtažení uživatelů.

Příspěvky zkracovat, URL raději ne

V první řadě se potvrdil již delší dobu známý fakt, že stručnost je vždy výhodou. Příspěvky do 80 znaků získaly téměř o třetinu více reakcí než ty delší, přesněji o 27 procent. Přesto se pouze 19 procent příspěvků do tohoto rozpětí vešlo. Pokud ale zároveň chcete z nějakého důvodu přímo do textu příspěvku přidat odkaz (Facebook to ve zmíněné studii nedoporučuje), dostanete se do slepé uličky. Ukazuje se totiž, že uživatelé Facebooku příliš nedůvěřují zkracovačům.

Celkově měly příspěvky obsahující nezkrácený link trojnásobně vyšší počet komentářů i Like proti těm, kde odkaz vedl přes některý ze zkracovačů. Podle Buddy Media je to tím, že anonymní shluk písmen ze zkracovače neposkytuje tolik informací a indicií jako nezkrácená verze. V případě, že je nezbytné odkaz zkrátit, doporučuje studie využít alespoň některý z obrandovaných zkracovačů.

Važte slova a nastavte si budíka

Celých 60 procent příspěvků značky zveřejňují v hlavní pracovní době od 9 hodin ráno do 4 odpoledne. S největší pravděpodobností proto, že správci stránky berou komunikaci na Facebooku jako běžnou práci a „odbývají“ si ji v pracovní době. Příspěvky zveřejněné mimo tuto dobu, zejména brzy ráno nebo večer, však mají o pětinu více reakcí. „Nezveřejňujte příspěvky jen proto, že zrovna sedíte u počítače,“ radí Buddy Media.

Pokud chcete více komentářů nebo zdvižených palců, nebojte si o ně prostě říct. Fanouškové poměrně ochotně následují jednoduché instrukce, pokud jim cíl jasně naznačíte. Ukázalo se, že příspěvky obsahující určitá slova vyzývající k akci mají v průměru také znatelně vyšší počet reakcí. Jiná oproti tomu příliš nezabodovala.

Podobná je situace i v případě zveřejňování obchodních nabídek, zde je ale třeba citlivější přístup. Fanouškové lépe slyší na jemnější slova než na tvrdý prodej, spíše než na slova jako je reklama, kupon nebo soutěž se proto vyplatí lákat na vítězství, nabídku či událost. Počet komentářů i Like pak byl výrazně vyšší. Studie pak zkoumala také účinnost různých slov v otázkách a jednoznačně doporučuje vyhýbat se slovu proč, které obvykle uvozuje náročnější dotazy a může být vnímáno i jako příliš dotěrné.

Pokud svým fanouškům kladete otázku, je vhodné otázkou příspěvek nezačínat, ale zakončit. Takové příspěvky dokázaly vyvolat o 15 procent více reakcí.

I značky mají své dny

Jako nejvhodnější dny pro komunikaci s fanoušky se obecně ukázaly čtvrtek a pátek, které vykazují o 18 procent více aktivity pod příspěvky. Oba dny značky poměrně hojně využívají, od pondělí do pátku se odehrává 86 procent veškerých konverzací. Velmi se ale liší vhodné dny z pohledu jednotlivých odvětví, i podle toho, jak se v průběhu týdne lidem mění program a nálada. Nedávná studie například ukázala, že s blížícím se víkendem jsou lidé šťastnější a v pátek roste takzvaný „Happiness Index“ na Facebooku o 10 procent.

A jak tedy vypadají nejvhodnější dny z hlediska engagementu pro jednotlivá odvětví? V zábavě je to neděle, pátek a sobota, média snadno uspějí o víkendu a jen velmi obtížně v pondělí, retail by se měl soustředit na středu a neděli a vyhnout se pátku, automobilkám jednoznačně přeje neděle, finance lidé ocení ve středu a ve čtvrtek, zato vůbec během víkendu, módě patří čtvrtek, pondělí a středa, o jídle a pití se lidé nejochotněji baví v úterý a ve středu, na zdraví a krásu je vhodný čas ve čtvrtek, na sport v neděli a na cestování v úterý, čtvrtek a pátek.

Celou studii naleznete zde.