Boj za práva homosexuálů jako šance pro marketéry

Aktuálnost, pohotovost, lidskost. To jsou v poslední době jedny z nejčastěji skloňovaných hodnot marketingu zejména na sociálních sítích. Aktuální soudní boj za rovnost manželství homosexuálních párů ve Spojených státech nabízí přesně takovou příležitost a spousta firem už se dnes zjevně nebojí vystoupit z přísně neutrální korporátní slupky.

Záminkou pro komunikaci na sociálních sítích i mimo ně nemusí být jen vydání tiskové zprávy nebo to, že se blíží víkend. Řada velkých a zkušených značek už si zvykla reagovat i na aktuální dění a jejich obecenstvo to zpravidla přijímá s nadšením. Pamatujete si třeba na všechny ty reklamy, které vznikaly po zabití Usámy bin Ládina? Pravda, některé firmy jdou snad až příliš daleko a události si samy vytvářejí, například předstíráním hacknutého účtu.

Ve Spojených státech se zuřivě diskutuje o možnosti zrušení definice manželství jako svazku mezi mužem a ženou díky dvěma případům, které nyní posuzuje nejvyšší soud. Pokud máte americké přátele, dost možná jste si toho všimli díky červeným profilovým fotografiím pocházejícím od organizace Human Rights Campaign, které se virálně rozšířily po celém Facebooku. A stejně tak jste si toho mohli všimnout, pokud sledujete účty některých velkých značek – obzvláště se vyznamenal Smirnoff a Absolut.

Že i mnohé internetové komunity si vzaly tuto věc za svou zase dokazuje tradiční dávka memů a vlna uživatelského aktivismu, což jen potvrzuje, že se sázka na tuto tematiku může firmám v online komunikaci vyplatit. Ostatně téměř 300 společností a institucí neváhalo vyjít z anonymity a poslali nejvyššímu soudu výzvu, kde apelují na to, aby byl takzvaný Defense of Marriage Act (DOMA) vyhlášen za protiústavní. Asi příliš nepřekvapí, že na jejich seznamu tradičně najdete technologické giganty jako Apple, Microsoft, Google, Intel, Amazon, Facebook, eBay, Salesforce či Zyngu, nechybí ale ani Nike, Starbucks, Citigroup, Morgan Stanley, Reuters nebo Pfizer.

Jakkoliv se toto téma může zdát kontroverzní a pro firmy potenciálně nebezpečné, ukazuje se, že i v silně křesťanských Spojených státech se značky nebojí být samy sebou a mít svůj názor. Obzvlášť ve srovnání třeba s Českou republikou, kde něco podobného, až na pár výjimek jakou je třeba pivovar Bernard, moc nevidíme. Zejména Google se v tomto ohledu marketingově angažuje dlouhodobě a i Facebook už před časem představil ikonky pro svazky lidí stejného pohlaví. S ohledem na cílovku to dává smysl – manželství homosexuálů podporuje přes 80 procent Američanů do 30 let.

Zkrátka, jakmile na internetu začnou o nějakém aktuálním tématu kolovat memy a vévodí diskuzním žebříčkům, měly by značky zbystřit a vycítit příležitost. I proto mnozí správci sociálních sítí pravidelně sledují třeba Reddit (osobně takové známe i u nás), díky němuž mají náskok před většinou internetu, o mainstreamových médiích ani nemluvě. Snadno se pak vyhnou tomu, aby byli značkou s pořadovým číslem 947, která udělá svůj Harlem Shake.

Via RWWAW, BF

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

První dojmy: PostHeads od Bubble

Digitální agentura Bubble, zaměřená na sociální média, po měsících teasování spustila do private bety svůj nástroj na komplexní správu obsahu na Facebooku nazvaný PostHeads. Společně s prvními 50 zájemci jsme i my dostali příležitost si nástroj osahat a vyzkoušet. A není to vůbec špatné.