badday.mpg: Divná historie jednoho z prvních virálů těch internetů

Pokud jste se právě na ty internety nedostali úplně poprvé, je velmi pravděpodobné, že jste to video viděli. Chlapík sedící v kancelářském boxu nejdřív několikrát bouchne do monitoru a klávesnice, kterou nakonec využije jako baseballovou pálku a monitor s ní rozmlátí.

Video přitom vzniklo v době, kdy ještě neexistoval YouTube a za vysokou kvalitu se považovalo i jeho rozlišení 352 na 240 pixelů. Aby si ho mohlo pustit co nejvíce lidí, bylo konvertováno do formátu MPEG-1, který tehdy podporoval Windows Media Player. Rok 1997.

Tehdy slovo „virální“ nikdo pravděpodobně ani neznal, což také dokazuje novinový článek LA Times z roku 1998, který jeho popularitu pojmenovává jako „internet cult sensation“.

Jak si všímá Wired, s rozzlobeným mužem se přitom spojuje poněkud divná historie. Nejenom, že se toto video i ve formách GIFů dokázalo v cirkulaci na těch internetech udržet přes 20 let, zároveň je spojováno s několika konspiracemi. Podívejte se ještě jednou a uvidíte to také: počítač je odpojený, rozzlobený muž se dívá do kamery a zároveň se spolu s kolegou usmívá.

Co se to tady děje?!

O hoax ale nejde. Ve skutečnosti je to reklama společnosti coloradské firmy Loronix, která vyvíjela a vyráběla kamerové systémy. Video bylo natočeno v jejích prostorách, aby potenciálním klientům prezentovalo situaci, kdy se kamery v kancelářích mohou hodit. K brožurám bylo video přiloženo na CD, odkud ho někdo zkopíroval a spustil řetězovou reakci posílání e-mailů.

Samotný herec a zaměstnanec firmy, Vinny Licciardi, v té době ani nevěděl, že se stal slavným. Klip se dostal do národních amerických televizí. Ve zprávách ho zmínila třeba CNN nebo MSNBC, kterou sledoval i Licciardiho známý a na skutečnost ho upozornil.

Původně měla sehraná scénka vypadat jinak. Licciardi měl být zlodějem ve firemním skladu a zároveň se rozhodl, že bude „nespokojeným zaměstnancem“. Díky tomu pak jeho šéfa napadla jiná myšlenka. „Měli jsme několik pokažených počítačů a nefungujících monitorů a klávesnic, tak jsme je v podstatě jen vyskládali na stůl,“ cituje Wired technologického šéfa společnosti Petra Jankowského.

Video přitom museli točit nadvakrát, poprvé se všichni příliš smáli. A protože si jej museli lidé stahovat (kdo před dvaceti lety slyšel o streamování a sledovaní videí online?), způsobovalo to problémy jiným společnostem.

„Loronix přijímal hovory dalších firem říkajících, ,Hele, víte, že to vaše video se posílá všude kolem a padají nám z toho e-mailové servery?‘,“ doplňuje Licciardi s tím, že opravdovou celebritou se nestal, protože ho lidi na ulici nepoznávali.

Určitou slávu ale zažil: „Cestoval jsem letadlem, mluvil s chlápkem vedle mě, říkal jsem mu o mém videu. A on říká, ,to jsem viděl!‘. A chlápek za mnou, ,to jsem viděl také!‘ a pak i letuška ,jo, jo, jo, to jsem viděla!‘ Je úžasné, kolik lidí to vidělo.“

Total
11
Shares
Další články
Přečtěte si více

Anonymous ovládli účet Burger Kingu na Twitteru, změnili ho na McDonald’s

Na včerejší den rozhodně jen tak nezapomenou lidé, kteří se na Twitteru starají o účet amerického řetězce rychlého občerstvení Burger King. Účet jim na více než hodinu vyfoukli Anonymous, kteří jej okamžitě přejmenovali na McDonalds a začali z něj tweetovat všechno možné i nemožné. Samozřejmě k nemalému pobavení značné části uživatelů.