Aperol proti všem: Takhle vypadá jeho guerilla na LinkedIn

Aperol Spritz se pustil do LinkedInu, tedy do sítě, které se tu značky marketingově spíše vyhýbají. A rovnou guerillově. „Experiment“ na síti si firma chválí, schytala ale řadu hejtů – ne od cílové skupiny, ani od těch, kteří do ní nepatří a komunikaci nepochopili, ale rovnou od marketingových specialistů.

Těm totiž vadí, že si Aperol vybral síť, která má propojovat lidi čistě na profesionální úrovni, a vytvořila produktu „lidský“ profil. Aperol Spritz má pracovní pozici „Naladí po práci, nezkazí legraci“ nebo doktorát v teorii 3-2-1 (3 díly Prosecco, 2 díly Aperol, 1 díl sody). Mezi jeho nejlépe hodnocené dovednosti patří to, že je osvěžující, hořký a přátelský. Zkrátka, poměrně slušně vyplněný profil, jenže tvářící se jako klasický profil člověka.

„Cílem kampaně je osvěžující komunikací vtrhnout do korporátního prostředí a dát uživatelům důvod spřátelit se s uživatelem Aperol Spritz jako s novým netradičním kolegou,“ zdůvodňuje to Rémy Cointreau. „LinkedIn je další z experimentů v rámci netradičních sociálních sítí, který se nám skvělě hodil pro myšlenku ‚Naladí po práci‘,“ doplňuje Veronika Hromadová, digital marketing manager Rémy Cointreau.

aperol spritz profil

Tak už to zakažte

Vtrhnutí do korporátního prostředí ale odsuzuje řada jmen, kterým marketing vůbec není cizí. Pavol Macinga hovoří o tom, že když si LinkedIn nebude chránit svoji business orientaci, přijde o platící klienty. Peter Podolinský dodává, že mají značky na výběr dost standardních formátů, které umožňují sdílet obsah a plnit obchodní cíle. A Jan Řehák to shrnul: „Je to jako se objevit na party, kam nejsem zván. Byť si tam s někým dobře pokecám a někdo mi vyjádři přízeň, neznamená to, že to není trapas“. Vojtěch Bednář (ne ten náš, ale firemní sociolog) prohlašuje, že se takové akce musí důsledně mazat a nahlašovat. Celou tuhle diskusi na LinkedIn (kde jinde) vyvolal Bohuslav Bohuněk, redaktor MarketingSalesMedia, který už proti Aperolu neváhal vystoupit nejen ve virtuálním světě, ale i na stránkách tištěného časopisu.

Na to mu Veronika Hromadová z Rémy Cointreau odpověděla, že sítí LinkedIn už dávno kolují příspěvky, jež si z profesionálního prostředí dělají legraci. Dodává, že obsah dosahuje o 200 procent vyššího engagementu než na Facebooku, který podle ní velmi dobře performuje. A příznivci se o propojení s profilem hlásí sami, půlka z „přátelství“ je vyvolaná právě od nich.

Podle Tomáše Votruby z digitální TL5 bylo použití LinkedIn nápadem agentury. „Od začátku jsme věděli a byl na to upozorněn i klient, že tato malá část kampaně je na hraně a proti oficiálním ‚policies‘ služby. Vnímali jsme to podobným prohřeškem jako guerillově obléct sochu na náměstí. Netušili jsme, že to vzbudí takové emoce,“ říká.

linkedin reakce

Odlehčený LinkedIn: Chcete ho?

Emoce se po síti šíří – tedy negativní. Spojení má Aperol Spritz aktuálně kolem 230, což je samozřejmě v porovnání s Facebookovými čísly podobně velkých značek minimum. Na LinkedIn je to ale trošku jiná. Málokdo totiž síť umí marketingově využít a čísla tak ve velkém množství případů zůstávají přinejlepším v řádu stovek. Jako o nejpovedenějším marketingovém počinu coby profilu se v tuzemsku hovoří o aktivitě Gemini, která se chlubí víc než pětistovkou spojení. Jinak se toho na LinkedIn příliš neděje.

Tedy, až na aktuální plány Aperolu. „Existuje také firemní stránka Aperol Spritz CZ, která bude uživatelům během léta na LinkedInu servírovat osvěžující obsah s popracovní tématikou ve stylu meme, tedy odlehčených motivačních vizuálů typických pro sociální síť LinkedIn,“ tvrdí tisková zpráva Rémy Cointreau.

No sami si rozmyslete, spojili byste se?

Diskuze k článku