Analýza: Kde bude Facebook za pět let?

Facebook se pro návštěvníky internetu pomalu stává destinací číslo jedna. Již dlouhou dobu má na svém kontě zdaleka nejvíc zobrazených stránek, od poloviny září k tomu přidal i další důležitý ukazatel, čas strávený na stránkách, ve kterém přerostl součet webů vlastněných Googlem a postoupil tak na první příčku.

I příjmy Facebooku rostou raketovým tempem. V roce 2008 to bylo 275 milionů dolarů, v roce 2009 už 635 milionů a v tomto roce se šušká o úctyhodných dvou miliardách dolarů. Tím by se Facebooku podařilo dvakrát za sebou ztrojnásobit příjmy. Pro srovnání, u Googlu to letos vypadá na 28 miliard, v prvních letech své existence společnost příjmy každý rok zhruba zečtyřnásobovala.

Jinými slovy, Facebook je v podobné fázi svého vývoje, jako byl Google před nějakými sedmi lety. Googlu jsme se nedávno věnovali v podobném článku a bez přehánění lze konstatovat, že tradiční příjmy společnosti se pomalu blíží ke svým stropům, a proto musí hledat zdroje pro další růst jinde. Jak vysoko je takový strop pro Facebook? A kde bude za oněch pět až sedm let, které měl ke svému vývoji Google navíc?

Reklama je nejdůležitější

Velkou výhodou Facebooku je to, že má celou řadu možností, jak příjmů dosáhnout. První z nich je jasná a je základním kamenem obchodního modelu, na kterém Facebook bude stát. Jeho zatím 500 milionů aktivních uživatelů se známou demografickou strukturou i lokalitou může pro velké společnosti být alternativou k televiznímu vysílání. Demografické a lokální cílení někteří marketéři upřednostňují před cílením podle klíčových slov, typickým pro vyhledávací reklamu, na Facebooku je pak možno oslovit poměrně velkou část populace (v CŘ je v současnosti cílitelných necelých 2,7 milionu uživatelů a 2,1 milionu z nich je nad 18 let, v USA je na Facebooku 138 ze 310 milionů lidí).

Celkové reklamní výdaje v USA byly loni 125 miliard dolarů, z toho televizní reklama pohltila asi polovinu. Pokud by se Facebooku dařilo, mohl by snadno dosáhnout v horizontu pěti let reklamních příjmů 10 miliard dolarů jen na území Spojených států. Celosvětový reklamní účet přitom dosahoval v roce 2008 částky 600 miliard dolarů, z níž by Facebook jako globálně působící společnost mohl ukrojit podstatně větší krajíc.

Facebook Credits, přímý prodej a nejen to

Potenciálně značným zdrojem příjmů by mohly být i Facebook Credits. Facebooku se již podařilo dojednat je jako výhradní měnu pro sociální hry. Protože sociální síť inkasuje 30 procent hodnoty kreditů při každém uskutečněném nákupu, a hodnota trhu s virtuálním zbožím se jen na území USA meziročně zvedla z jedné miliardy dolarů na 1,6 miliardy, není nereálný výhled desetimiliardového i vyššího obratu v kreditech v horizontu několika let. Pro srovnání, PayPal měl v roce 2009 příjmy 2,8 miliardy dolarů při 87 milionech aktivních účtů.

Facebook Pages a nově zavedené Facebook Places by mohly být ochotné platit za možnost organizovat přes největší síť různé slevové a jiné akce, buď prostřednictvím reklamních upoutávek, nebo vybrané zboží rovnou prodávat za kredity.

Další možností může být externí partnerství eshopů s Facebookem. Kupující budou na Facebooku za několik kreditů publikovat svoje nákupy, Facebook inkasovat peníze a prodejce tím získá vůbec nejefektivnější formu reklamy, kterou je doporučení od přátel.

Facebook by také mohl přiblížit systém inboxů e-mailovým schránkám a zpoplatnit některé prémiové funkce, nebo jako největší databáze fotografií zprostředkovávat související služby. Jak by se vám líbilo mít u každého alba možnost objednat si profesionálně vytvořené fotoalbum? Provize pro Facebook je tu samozřejmostí.

Přes třicet miliard? Prý ano

To jsou jen některé možnosti tak, jak je nastínil ve svém článku na TechCrunchi hostující autor Adam Rifkin. Protože Facebook je destinací, kde se scházejí lidé, a která je okolo lidí postavena, je při troše fantazie možné vymyslet zajímavých obchodních modelů celou řadu. Odhadnout příjmy z nich je o něco složitější, ve zmíněném článku se v pětiletém horizontu Adam dostal k číslu převyšujícímu 30 miliard dolarů. Přestože některé jeho spekulace, například ta že Facebook koupí PayPal, se jeví jako přehnaně divoké, lze podle současného růstu příjmu největší sociální sítě a možností, které pro monetizaci má, podobné cifry považovat za reálné.