Akční tým SMAT, aneb jak mohou fungovat sociální sítě na univerzitě

Myšlenka komunikovat jménem fakulty přes sociální média se prapůvodně zrodila ještě v době, kdy bylo u nás používání Facebooku či Twitteru relativně nové. Bylo to v roce 2009, kdy byl využit nejprve Twitter a v závěsu za ním pak u příležitosti konání druhého ročníku konference WebExpo na České zemědělské univerzitě byl založen účet na Facebooku. Poměrně dlouhou dobu, až do roku 2011, se o tyto účty starali pracovníci IT oddělení školy, které ovšem s rostoucí oblibou Facebooku a zvyšující se popularitou stránky přestávalo mít na správu kapacity.

A tak se zrodila myšlenka Akčního týmu, oficiálně nazvaného anglicky Social Media Action Team, zkráceně SMAT. Podle svých zkušeností s dosavadní komunikací přes Facebook vyškolili pracovníci oddělení informačních technologií pětici mladých dam. Jednou z nich byla i současná mentorka Akčního týmu Barbora Podzemská, na druhé straně pak jedním ze školitelů byl Václav Lohr, druhý nynější mentor a autor celého nápadu. Akční tým, který kromě mentorů tvoří ještě šestice studentů, pracuje se stránkou na Facebooku, několika účty na Twitteru (@pefczucz, @akcnitym, @sovaPEF), profilem na Foursquare a Google+ a také vlastní webovou stránkou na veselé švédské adrese www.smat.se.

„Akční tým si již při svém vzniku dal za cíl vytváření jednoho z moderních komunikačních kanálů mezi fakultou a studenty. Chceme se přiblížit studentům, jejichž komunikační zvyklosti se stále více přesouvají na internet a zejména na sociální sítě,“ komentuje vznik Akčního týmu děkan Provozně ekonomické fakulty Jan Hron. A Podzemská dodává: „Akční tým vznikl i z nadšení zakládajících členek podílet se na  smysluplné práci pro svou fakultu.“

Cílem Akčního týmu je pracovat na propagaci dobrého jména fakulty mezi veřejností, důležitou součástí jeho pracovní náplně je také komunikace se studenty, a to jak současnými, tak potenciálními uchazeči o studium. Pomocí sociálních médií fakulta zveřejňuje oficiální informace týkající se jejího provozu a průběhu studia, ale také různé tipy a zajímavosti od Akčního týmu, například zajímavé přednášky nebo i mnohem pragmatičtější informace o tom, kde se lze v areálu školy dobře najíst. Různé účty mají různá využití:

Facebook – Bezpochyby nejpopulárnější z účtů fakulty je ten na Facebooku. Vznikl v září 2009 a od té doby nalákal pět tisíc fanoušků. O Facebook se starají tři členové Akčního týmu, kteří pod dohledem mentorů připravují obsah pro publikaci a odpovídají na dotazy studentů.

Twitter – Na Twitteru se fakulta může pochlubit hned třemi účty. Nejoficiálnější @pefczucz slouží pro publikaci sdělení především od studijního oddělení fakulty a vedení školy, @akcnitym je méně oficiální komunikační kanál publikující tipy pro studenty a @sovaPEF vznikla jako součást soutěže Catch Your Owl. Ta probíhala loni v prosinci a letos se jí od 1. prosince všichni zájemci dočkají podruhé (k soutěži se ještě dostaneme podrobněji).

Foursquare – Přítomnost na Foursquare vznikla v souvislosti s výše zmíněnou soutěží, od té doby ale také funguje jako místo, kde mohou studenti získávat užitečné tipy o areálu celé univerzity.

Google+ – Jako jedna ze sice méně populárních, ale stále některými lidmi používaných sociálních sítí doplňuje celý mix platforma Googlu. Hlavním cílem tohoto účtu je oslovit ty uživatele, kteří se vyhýbají Facebooku.

Je libo vizitku, nebo si raději chytíte sovu?

Akční tým je nicméně mnohem akčnější, než aby pouze psal příspěvky na sociální média. Za účelem zviditelnění fakulty se také účastní nejrůznějších akcí, členy týmu jste v uplynulém roce a půl mohli potkat třeba na Majálesu, na akci Google Developer Day či na Noci univerzit. Jedním ze zajímavých projektů, který slavil úspěch mezi veřejností, byla účast SMAT na třetím pražském Foursquare Day na Ladronce. Akční tým zde celou řadu návštěvníků potěšil tím, že jim pomocí speciální aplikace vytiskl vizitky, které shrnovaly dosavadní aktivitu a úspěchy uživatele. Pokud jste na akci byli, dost možná tuhle památku na Akční tým ještě máte někde s pýchou vystavenou.

„Nabídli jsme našim studentům příležitost prakticky uplatnit své znalosti ještě při studiu a získat tak díky svým znalostem a zkušenostem možnost lepšího uplatnění na trhu práce,“  konstatuje k činnosti Akčního týmu Lohr.

A s Foursquare souvisí i další originální počin Akčního týmu, soutěž Catch Your Owl. Ta velmi zajímavým způsobem propojila Twitter a Foursquare a umožnila studentům i veřejnosti soutěžit o zajímavé ceny, když za první místo byla odměnou čtečka Kindle a odměněno bylo celkem šest soutěžících. Od 1. do 15. prosince minulého roku se mohli účastnit všichni, kdo se stali followery účtu @sovaPEF na Twitteru, zřídili si Foursquare na checkování a oba účty propojili.

Sova pomocí speciální soutěžní aplikace, kterou si Akční tým sám naprogramoval, každý den vydávala na Twitteru několik nápověd, kam se zrovna chystá letět. Účastníkům třeba naznačila, že má chuť na něco malého k jídlu, nebo že by ráda vyrazila za kulturou. Během několika desítek minut od nápovědy se zjevila na některém ze soutěžních míst, které předchozímu popisu odpovídalo. Je třeba dodat, že většinou (i když ne ve všech případech) šlo o místa v areálu univerzity, takže ačkoliv soutěž nebyla jen pro studenty, faktická šance na výhru pro nestudenty byla tímto poněkud omezená.

Všichni, kdo se od upozornění na další výlet sovy až do příletu na daném místě checkovali, získali body do celkového skóre. Další body se daly získat za přivedení aktivních soutěžících či zasílání obrázků sovy. Pro své zviditelnění sova v každém místě, kam doletěla, oslovila na Twitteru všechny uživatele Foursquare, které tam v danou chvíli zastihla, a na probíhající klání je upozornila. Soutěže se aktivně zúčastnily desítky lidí a podařilo se díky ní získat větší pozornost pro Foursquare a Twitter účty univerzity. Navíc se během ní zrodil nápad na maskota Akčního týmu v podobě sovy, který od té doby na důležitých školních akcích pravidelně studenty baví svou přítomností.

Pokud by vás snad mrzelo, že jste o soutěž se sovou loni přišli, můžete to letos napravit. A nemusíte vůbec čekat dlouho, druhý ročník totiž začíná již zítra. Detaily o soutěži včetně úplného znění pravidel najdete na webu Akčního týmu.