Sedm procent příspěvků od facebookových stránek považují uživatelé za spam

Není tomu tak dlouho, co Facebook začal při hodnocení kvality příspěvků a stránek brát  úvahu nejen pozitivní reakce uživatelů, ale i ty negativní. Ke změně došlo až během druhé poloviny minulého roku. Díky tomu se pro komplexní vyhodnocování aktivity stránek stalo důležitým sledovat i tyto negativní reakce. Společnost Komfo, která poskytuje správcům stránek analytické nástroje tvrdí, že i přesto negativní signály sleduje jen malá část správců stránek.

Komfo na základě svého nástroje také provedla studii negativních reakcí na příspěvky, zahrnující asi 9 tisíc stránek. Z ní vyplynulo, že uživatelé negativně vnímají nějakých 7 procent příspěvků. Způsoby, jak mohou uživatelé vyjádřit svou nespokojenost přímo v news feedu (hlavním kanálu novinek na domovské stránce Facebooku), jsou tři:

  • označit příspěvek jako spam
  • ukrýt příspěvek
  • unlike stránky přímo přes příspěvek

Kromě toho, že ve třetím případě stránka úplně přijde o fanouška, snižují stránce všechny tři události dosah i mezi ostatními uživateli. V tom působí jako protiváha proti pozitivnímu vlivu engagementu (Like, komentář, sdílení, proklik), který dosah příspěvků stránky naopak zvyšuje. Komfo proto radí čtyři způsoby, jak negativním reakcím uživatelů předcházet:

  • Opatrně s marketingem – lidé na Facebooku chtějí zábavu, zajímavosti či informace, ne se stát objektem nevyvážené marketingové masáže. Marketingovým sdělením, která se snaží prodat, se samozřejmě není nutné vyhýbat úplně. Musí ale být používána s rozvahou. Dodejme, že jejich vhodná formulace, která zapadne do prostředí sociální sítě, které stojí na oboustranných interakcích, rozhodně věci jen prospěje.
  • Ne hrubým a nevhodným příspěvkům – stejně jako pravděpodobně nebudete tolerovat hrubost svým přátelům či kolegům, nechtějí ani fanoušci tolerovat hrubost jakéhokoliv typu stránkám, které sledují. Příspěvky, které jsou na hraně, si samozřejmě mohou získat větší pozornost. Je ale třeba si být jistý, že pozornost, kterou vzbudíte, bude zároveň ta, o kterou stojíte.
  • Irelevantní příspěvky – zábavnost či informativnost jsou určitě dobré, ještě lepší ale je neobětovat pro ně relevanci příspěvků. Fanoušci restaurace se pravděpodobně zajímají o dobré jídlo či zajímavé nabídky a akce. Publikovat o zdravé stravě může být dobré (tedy pokud nejde o fast food prodávající přesmažené hranolky a nekvalitní klobásy), naopak video z Formule 1 se už ujmout nemusí.
  • Nepublikovat příliš často – stejně jako brzy začne být otravný člověk, který pořád mluví, a nepustí nikoho ke slovu, vyslouží si stránky, které zahlcují feed od rána do večera svými příspěvky, právem označení spammera. Na druhou stranu je třeba říct, že na ideální frekvenci příspěvků si musí každá stránka přijít sama. Pro jednoho může být ideální jednou denně či ještě méně, pro jiného zase bude bezproblémově fungovat i pět příspěvků každý den.

Pro úplnost dodejme, že negativní zpětnou vazbu lze pro všechny příspěvky sledovat díky novým Insights. Zde je najdete po rozkliknutí výkonnosti jednotlivých příspěvků.